Budoucnost má jméno Amazonizace

Americký internetový obchod Amazon systematicky rozšiřuje svůj vliv do oblastí, s nimiž ješte nedávno neměl nic společného.

Obří jihoamerická pralesní oblast Amazonie se za pár let rozšíří do celého světa – alespoň tedy v přeneseném slova smyslu. Agentura JWT Intelligence ve své zprávě upozorňuje na soustavně sílící velikost a vliv amerického Amazonu.

Z on-line prodejce knih se během dvou desetiletí stal gigant v celkové hodnotě přes 350 miliard dolarů. Jeho majitel a zakladatel Jeff Bezos je nejbohatší člověk na světě a síť LinkedIn uvádí, že Amazon se nově stal nejžádanějším zaměstnavatelem v USA.

Obtížně se však rozeznává, co všechno pojem Amazon skrývá. Firma se totiž neomezuje na internetový prodej, i když i ten by jí sám o sobě dobře vydělával na velmi slušné živobytí.

Pro představu: podle průzkumů dává 88 procent amerických spotřebitelů ve věku 18 až 34 let přednost nakupování v Amazonu před kterýmkoli jiným internetovým prodejcem. Bezos si ale dobře uvědomuje, jak snadno se dá usnout na vavřínech, tak jde mnohem dál. Deník New York Times popsal jeho záměr takto: „Amazon chce být tak hluboce zakotven v životě zákazníka, že nákup se pro něho stane stejně přirozeným jako dýchání.“

Společnost tak úspěšně rozšiřuje svůj vliv do oblasti zábavy, dat, logistiky i životního stylu. Loni se stala hybnou silou módního průmyslu a letos v únoru se obejvila informace, že spustí službu Shipping with Amazon, kterou bude konkurovat světovým balíkovým dopravcům UPS a FedExu.

Kromě toho Amazon prodává řadu hlasem ovládaných zařízení a chystá vlastní videoslužbu jako přímou konkurenci YouTube. Pak je tu ještě očekávaný vstup do oblasti zdravotnictví a vzdělávání a silný potenciál stát se globálním lídrem v oblasti reklamy. Sečteno a podtrženo, kdo se Amazonu bude chtít v budoucnu úplně vyhnout, bude muset zalézt někam do pralesů Amazonie.