Bývalý šéf Škofinu je zpět v automobilovém byznysu. Jde za zisky z realitních a pojišťovacích makléřů

Byznysmen a dlouholetá přední postava Volkswagenu Jan Kranát vstoupil do společnosti Tibiq.

Byznysmen a dlouholetá přední postava Volkswagenu Jan Kranát vstoupil do společnosti Tibiq. Zdroj: Tibiq

Tibiq spolupracuje hlavně se Škodou Auto.
Jan Kranát byl dlouhé roky v čele ruské pobočky Volkswagenu. Následně řídil Škofin.
Tibiq sází na to, že dostane vozy také k "ičařům", kterých se dosud leasingové společnosti bály.
Nový hráč v leasingu aut pro malé živnostníky plánuje do šesti let ročně financovat vozy za deset miliard korun. (ilustrační foto)
5
Fotogalerie

Nový hráč v leasingu aut pro malé živnostníky plánuje do šesti let ročně financovat vozy za deset miliard korun. Pomoci tomu má mimo jiné akvizice jednoho z nejzkušenějších manažerů tuzemského autoprůmyslu.   

Dlouholetý vrcholový manažer Volkswagenu v Rusku a pozdější ředitel leasingové společnosti Škofin Jan Kranát se znovu pustil do podnikání kolem aut. Vstoupil jako menšinový podílník do skupiny Tibiq. Za ní stojí investor a přední postava poradenské společnosti Partners Karel Maroušek. Tibiq je fintechový start-up, který se zaměřuje na obstarávání a financování vozů pomocí operativního leasingu například pro finanční poradce nebo realitní makléře.

„Od působení Jana Kranáta si u nás do roku 2023 slibujeme růst společnosti a dosažení profinancování objemu kolem deseti miliard korun při správě patnácti tisíc vozů,“ řekl Karel Maroušek. Tibiq v současnosti obsluhuje deset velkých zákazníků, pro které spravuje 1400 vozů. Za poslední rok financovala auta za více než jednu miliardu korun.

„Tibiq je klasickou fintech společností, která je ve fázi enormního růstu. Aby jej bylo možné udržet, je třeba posílit zejména spolupráci s automobilovými dealery, finančními a pojišťovacími institucemi, akvizice nových zákazníků, marketing a získávání nových lidí pro rozšíření týmu,“ uvedl Kranát.

Firma hodlá ovládnout trh takzvaných „ičařů“. Tedy lidí provozujících například malé franšízy v rámci velkých realitních či poradenských sítí. „Dříve běhali samostatně po trhu a sami si zajišťovali, v čem budou jezdit. My jsme přišli s řešením, které jim dá možnost pořídit si auto levně, mít ho stále nové a nemít zbytečně utopené stovky tisíc korun v nějaké ojetině,“ líčí byznysovou vizi Kranát.

Tibiq sází na to, že velké leasingové společnosti k tomuto segmentu přistupují velmi opatrně. Přitom jde o trh zhruba sto tisíc lidí. Nebude je ale oslovovat jednotlivě. Jednání povede vždy přímo s takzvaným master franšízantem. Tedy s majitelem celé franšízové sítě. Sdružení nabídky má mimo jiné vést k tomu, že odběr většího množství aut povede k lepším cenám.

Další peníze plánuje Tibiq vydělávat na síti vlastních dealerských center. Ty budou zahrnovat i autoservisy. Do pár let jich hodlá mít po Česku deset. Investice bude ve stovkách milionů korun. Servisy se budou mimo jiné starat o uvádění vozů stažených od „ičařů“ na trh ojetých aut.