CBA – rodí se maďarský maloobchodní hyperřetězec? | E15.cz

CBA – rodí se maďarský maloobchodní hyperřetězec?

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: cba.hu

Gregor Martin Papucsek

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Na politické scéně v Maďarsku působí rozruch záměr maloobchodního řetězce CBA, který je výlučně v maďarských rukou. Státní Rozvojová banka (MFB) se chystá této síti potravinových supermarketů poskytnout úvěr na koupi až tří řetězců, které však mají jediného vlastníka – francouzsko--belgickou skupinu Delhaize.

Jde o tři druhy sítí: Cora má v Maďarsku šest hypermarketů, Match 121 supermarketů a Profi 73 diskontních obchodů. Dohromady to představuje roční příjem 163 miliard forintů (zhruba 13,5 miliardy korun).

I když se ozývají i jiné firmy – hovoří se například o americké společnosti Wallmart – informace maďarského tisku označují za více než jistého favorita maďarskou CBA. Ta se zřejmě spojí s družstevní sítí Coop. Dvojice by s podporou MFB už skutečně byla schopná koupit francouzsko-belgický řetězec. Pro majetkové transakce už dokonce vznikla společnost s ručením omezeným C+C Partner.

Turbulence způsobuje to, že mezi majiteli CBA jsou podnikatelé blízcí vládní straně Fidesz, kteří byli během předvolební kampaně štedrými sponzory. Opozice tvrdí, že i vládní nařízení z poloviny listopadu, takzvané plaza-stop, čili zákaz výstavby maloobchodních objektů nad tři tisíce metrů čtverečných do konce roku 2014, prospívá též CBA, protože omezuje konkurenci a nepřímo podněcuje rozvoj sítí s menšími jednotkami. CBA je kromě toho „oblíbencem“ vlády i proto, že prodává převážně zboží maďarského původu či s vysokým podílem maďarských výrobců, zatímco v nadnárodních řetězcích tento poměr dosahuje jen dvaceti až třiceti procent. Není také nezanedbatelné, že mimořádnou krizovou daň musí zaplatit jen nadnárodní řetězce, nikoli domácí CBA.

Drahý benzin ohrožuje tržby O pozici prvního obchodního řetězce v Maďarsku může přijít Tesco s téměř 600miliardovým obratem roku 2010. CBA přiznává za loňský rok obrat 555 miliard forintů. Koupí byť jen časti skupiny Delhaize by se vyšvihla před britského konkurenta. Průzkumy ukazují, že klesá zájem o obří nákupní střediska na krajích měst. Kvůli historicky nejvyšším cenám pohonných hmot se už lidem nevyplácí jezdit po nákupech autem. Velcí hráči se proto snaží orientovat na menší obchody poblíž obytné zástavby.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah