Češi mají víc obchoďáků než Němci či Italové

Centrum Chodov

Centrum Chodov Zdroj: profimedia.cz

Forum Nová Karolina v Ostravě
Centrum Chodov
Centrum Chodov
Centrum Chodov
Centrum Chodov
11
Fotogalerie

V České republice je v přepočtu na tisíc obyvatel více ploch obchodních center než například u německých sousedů nebo v Itálii. V aktuálním žebříčku hustoty nákupních center ratingové agentury Moody’s zaujímá Česko v Evropě páté místo. Ve středoevropském regionu je na tom lépe už jen Polsko. Z hlediska počtu nově příchozích značek hraje tuzemský trh ve střední a východní Evropě dokonce prim.

Zahuštěnost obchodními centry vedla v posledních letech k poklesu nové výstavby. „Nová obchodní centra dnes již moc nevznikají. Nových počinů je málo. Jde především o multifunkční projekty, které kombinují maloobchodní prostor, kvalitní gastronomii, zábavu, kanceláře, byty či hotel,“ uvedl Jan Kotrbáček, vedoucí mezinárodního retailového týmu v poradenské firmě Cushman & Wakefield.

Na pořadu dne jsou naopak revitalizace starších obchodních center. Naposledy takto společnost Bluehouse Capital zrekonstruovala centrum Korso Karviná. Skupina CPI zase aktuálně zahájila modernizaci nákupního centra Královo Pole v Brně.

Navzdory velké konkurenci se tuzemským majitelům obchodních center daří vybírat od obchodníků nejvyšší nájmy ve střední Evropě. Za metr čtvereční nejlepších obchodních ploch v Praze inkasují měsíčně 170 eur. Ve stejném žebříčku je na druhém místě Varšava. Tam ovšem obchodníci za čtvereční metr a měsíc platí 130 eur, vyplývá z dat společnosti Cushman & Wakefield.

„Silný ekonomický růst v regionu poskytuje realitním firmám ve střední a východní Evropě značnou ochranu před dopady radikálních strukturálních změn, které zasáhly retail a majitele nákupních center v západní Evropě,“ uvedla analytička Moody’s Ana Luz Silva.

Jde hlavně o vliv internetových nákupů v takových citlivých segmentech, jako je móda nebo elektronika. Přestože e-shopy zažívají všeobecný rozmach, je nákup zboží v těchto segmentech podle Moody’s v Česku stále na nižší úrovni než například ve Velké Británii či v Německu.

Největší obchodní centra v Česku podle množství obchodů

Made with Visme Presentation Maker

Do nákupních center pronikají holiči i sauny

Obchodní centra se stávají magnetem pro nový typ služeb. Vedle rozšiřování restaurací a dalších gastronomických provozoven se začínají prosazovat pánská holičství označovaná též jako barber shopy. Přibývá rovněž zábavy pro děti nebo wellness provozoven.

Výrazným trendem jsou rozličné volnočasové aktivity, které jsou integrovány do schémat obchodních center. Tradiční jsou koncepty kin, 5D kin nebo fitcenter, ale v posledních letech sledujeme expanzi saunových konceptů nebo rozsáhlých dětských a zábavních parků,“ popsal trend Jan Janáček, specialista na retail z konzultantské společnosti CBRE.

První barber shopy se rozšířily do obchodních center v Praze. Vousy si hipsteři mohou nechat upravit například v Novém Smíchově, na Chodově nebo v OC Letňany. Pánští holiči a kadeřníci ale již pronikli i mimo metropoli. Nově jsou k mání například v nákupním centru Futurum v Hradci Králové. Aktivní jsou v otevírání poboček v nákupních centrech například sítě BarberShop Society nebo The Original Barber.

Jednou z nových služeb v českých obchodních centrech jsou rovněž sauny. Mezi přední hráče v této sféře patří síť Saunia. Aktuálně má v těchto retailových zařízeních již 14 poboček. V nákupních areálech již nechybějí ani fitness centra. K firmám v tomto oboru sázejícím na retailová centra patří například sítě Form Factory či Fit Up.