Češi šetří, módní řetězce přesto chystají desítky nových prodejen

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15

Česko je v nejdelší recesi od roku 1997, lidem klesají reálné mzdy a proto čím dál více šetří, oděvní a obuvní řetězce přesto letos plánují v Česku otevřít desítky nových prodejen. Část obchodníků se při expanzi zaměří i na menší města.

Recese nákupní chování Čechů výrazně změnila. Podle studie Fashion 2012 společnosti Incoma GfK téměř 80 procent českých zákazníků v souvislostí s krizí nakupuje jinak než dříve. Hlavně ženy, rodiny s dětmi a starší osoby podstatně víc vyhledávají slevy a nejrůznějších slevové akce.

Většina řetězců s módou se ale útěku Čechů z nákupních center neobává. Například řetězec s oblečením H&M letos v Česku plánuje otevřít šest nových obchodů. „Střední Evropa je pro nás mimořádně zajímavý trh. Značka zde dynamicky roste a máme pocit, že je zde stále velký prostor pro náš vývoj, a proto budeme v naší expanzi pokračovat,“ uvedla Kateřina Papežová z H&M. Na řadu by podle ní měla přijít i menší města. Na konci roku chce mít společnost v ČR 37 obchodů.

Také C&A Moda letos plánuje otevření nových poboček, zaměří se také na přestavby těch stávajících na nový koncept. Na konci března řetězec otevře nový obchod v pražském Centru Černý Most, kde se přesune na novou plochu. V tomto centru se na konci března představí veřejnosti také nový obchod s módou Mohito.

Prodejce pánských oděvů Blažek plánuje letos otevřít jednu novou prodejnu v pražském Centru Černý Most, další expanzi již firma neplánuje. „Naším současným cílem je nyní stabilizace maloobchodní cíle a rozšíření sortimentu v některých prodejnách, dále rozšíření a zlepšování služeb,“ uvedla marketingová manažerka Lenka Štěpánková.

V expanzi letos pokračují prodejny s textilem KiK. Firma otevře 15 nových prodejen. „Vidíme potenciál v další expanzi v oblastech či městech, kde ještě nejsme buď vůbec nebo slabě zastoupeni. Taková místa ještě existují,“ řekl jednatel společnosti Jan Lansberg.

Sto maloobchodních prodejen chce mít v tuzemsku řetězec s obuví a doplňky CCC, nyní jich provozuje 61. „V horizontu tří let se chceme stát jedničkou na českém trhu s obuví a módními doplňky a předstihnout tak dva dosavadní největší hráče,“ uvedl jednatel společnosti CCC Czech Roman Puchala. V letošním roce chce firma dosáhnout tržeb jedné miliardy korun.

Rozšíří se i síť obchodů s obuví Deichmann. „V lednu jsme již otevřeli novou prodejnu v NC Budějovická v Praze a plánujeme i další otevření např. v Centru Černý Most v Praze,“ uvedla mediální zástupkyně společnosti Adéla Vosádková. Firma má celkově 95 prodejen.

Naopak česká společnost Bushman se v expanzi soustředí na zahraniční trhy. „Zahraniční expanze se jeví jako úspěšný krok správným směrem. Na podzim plánujeme vstup na polský trh, na začátek je zde plánováno otevření dvou kamenných prodejen. Zároveň se připravuje otevření první značkové prodejny v Rusku. Snažíme se expandovat i do Skandinávie, kde v současné době jednáme o distribuci,“ uvedla Kateřina Svozilová ze společnosti Bushman.

Nejvyšší počet zákazníků mají podle studie řetězce Baťa, Deichman, Tesco a C&A. Ze širokosortimentních řetězců vede C&A, Takko, New Yorker a H&M. Fenoménem českého trhu zůstávají nákupy oděvů a obuvi v tržnicích, stáncích a prodejnách provozovanými asijskými obchodníky. Občas v nich nakupuje 71 procent lidí.

Počet prodejen oděvních řetězců v ČR
KiK167
Takko Fashion100
Time Out60
Orsay49
New Yorker46
Triumph43
C&A39
Kenvelo37
Exe Jeans36
H & M31
Camaieu28
Pietro Filipi27
Blažek26
Bushman24
Terranova23
Tally Weljl21
Gant20
Reserved20
Marks & Spencer19
Promod19
Uncle Sam18
Wrangler18
Calzedonia17
Euro Lidovka16
Steilmann16
United Colors of Benetton16
Wrangler & Lee Store15
Luggi11
OP Prostějov10