Česká IKEA je dražší než u sousedů. V Německu stojí stejná pohovka i o 16 tisíc méně

Německá IKEA je v průměru o 11 procent levnější než česká

Německá IKEA je v průměru o 11 procent levnější než česká Zdroj: E15 / Veronika Kolářová

Obchodní dům IKEA
2 Fotogalerie
Ondřej Souček
Adam Váchal
Aleš Ligas
Ondřej Souček , Marek Lutonský - Živě.cz , Adam Váchal , Aleš Ligas

Švédský nábytkářský gigant IKEA se v Česku těší takové oblibě, že si zde může dovolit posadit cenu výrazně výš než u sousedů. To, že Poláci v modrožlutém nákupním domě nakupují levněji, je známá věc, že se ale Čechům vyplatí zajíždět i do bohatšího Německa, už je překvapivější. Deník E15 provedl velké cenové srovnání, z něhož vyplývá, že u většiny sortimentu jsou německé ceny nižší o více než deset procent.

Německá IKEA je v průměru o 11 procent levnější než česká, přičemž nejvýraznější cenový rozdíl najdou zákazníci u produktů spojených s praním a čištěním, konkrétně přibližně dvacet procent. Jde nejen o pračky a sušičky, ale celou řadu úklidových doplňků či pomůcek.

Vyšší cenová hladina se prolíná takřka celým obchodem. Deník E15 při česko-německém srovnání sledoval 17 380 totožných produktů v 18 kategoriích, z nichž pouze dvě neodpovídaly celkovému obrazu – Kuchyňské a stolní nádoby a kategorie Léto. Počet položek v tomto „levnějším nákupním koši“ je však takřka zanedbatelný. Jde o 668 výrobků, tedy necelá čtyři procenta všech výrobků.

Jak je to možné, když v Německu průměrná mzda v přepočtu na koruny přesahuje sto tisíc korun a produkty pocházejí od totožného dodavatele? Faktorů je podle obchodního řetězce víc.

„Zohledňujeme lokální náklady a další vlivy. V koncových cenách se tak odrážejí například lokální ceny energií, dopravy, inflace nebo měnový kurz a také záleží na množství výrobků, které se na konkrétním trhu prodá. Důsledkem všech těchto faktorů je, že ceny v různých zemích se mohou lišit,“ vysvětluje Marek Vomočil, mluvčí pro IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko.

Analytik společnosti Cyrrus Vít Hradil však vidí hlavní příčinu jinde. „Rozdíly v nákladech – byť také existují – mají na rozdílech ve výsledné ceně pro zákazníky spíše menší podíl. Větší část tak připadá na ochotu nakupujících si v některých zemích připlatit,“ konstatuje Hradil s tím, že ruku v ruce s tím jde méně konkurenční prostředí na českém trhu.

Například čtyřmístná pohovka s lenoškou KIVIK stojí v německém obchodě 1649 eur, v přepočtu kolem 40 tisíc korun. V Česku si zájemce musí připlatit přibližně 16 tisíc. Jde o největší absolutní cenový rozdíl mezi českým a německým trhem. Relativně nejvíce si pak Čeští milovníci švédského nábytkářského designu připlatí u černé podpěrné nohy k posteli. Produkt s označením SULTAN vyjde v Česku na 300 korun, o 40 procent víc než v Německu.

Česká IKEA konkrétní cenové rozdíly už blíže nekomentovala, pouze uvedla, že její dlouhodobou strategií je nabízet výrobky za co nejdostupnější ceny. Zároveň naznačila, že ceny budou obecně růst i v příštím roce, a to s ohledem na zvýšenou inflaci.

„Dlouhodobě se snažíme průběžně hledat způsoby, jak snižovat ceny tam, kde je to možné. Nedávno jsme třeba zlevnili některé z našich nejprodávanějších výrobků – policové díly KALLAX, komody BRIMNES a SONGESAND,“ konstatuje Vomočil. „Vůči neustále rostoucím nákladům, které se promítají do koncových cen, ale nejsme imunní. Nemůžeme proto vyloučit, že některé ceny budeme muset v důsledku nekončícího růstu nákladů a dalších ekonomických výzev upravit i opačným směrem,“ dodal Vomočil.

Byť je většina výrobků v Česku v porovnání s Německem dražší, lze najít i výjimky. Nejmarkantnější rozdíl je u dubového stolu EKEDALEN / BERNHARD, který v Česku vyjde přibližně na 18 tisíc korun, tedy zhruba o 45 procent levněji než v Německu. 

S Polskem je srovnání podle očekávání ještě jednoznačnější. Žádná z 18 kategorií produktů tam nebyla dražší než v Česku a v průměru tam zákazník zaplatí o 20 procent méně.

Analýza vychází z dat uvedených v internetových obchodech IKEA pro Českou republiku, Německo a Polsko, přičemž ceny ve dnech 16. až 18. prosince porovnávala u více než 20 tisíc produktů. Cenovky v e-shopech IKEA jsou totožné s těmi v kamenných prodejnách, a to v každé jednotlivé zemi.

Aktuálně má IKEA v Česku čtyři obchodní domy, devět kamenných a 14 mobilních výdejních míst. V uplynulém finančním roce, který skončil loni 31. srpna, jí v Česku meziročně klesly tržby o 7,5 procenta na 9,7 miliardy korun. Hospodářský výsledek ke stejnému období firma dosud nezveřejnila. O rok dříve česká IKEA vydělala 1,1 miliardy korun.

Jak se počítá inflace a co najdete ve spotřebním koši:

Video placeholder
• Videohub