Cestovky začínají nekompromisně šetřit. Neutrácejí za reklamu a zvažují propouštění | E15.cz

Cestovky začínají nekompromisně šetřit. Snižují mzdy, neutrácejí za reklamu a zvažují propouštění

Jiří Liebreich

Největší tuzemské cestovní kanceláře musejí kvůli pandemii koronaviru škrtat, kde se dá. Snižují mzdy, ruší plánované projekty a investice a šetří na reklamě. Ztráty celý trh odhaduje v řádu miliard korun.

Cestovky jsou k úsporným opatřením donucené. Prodeje se jim propadly na nulu, navíc musejí vyřizovat tisíce rušených zájezdů. I těch v letních měsících mířících do destinací, které nepatří k nejhůře zasaženým.

„Snižujeme mzdy, zatím jsme nikoho nepropustili. Vypnuli jsme veškeré reklamy a kampaně, část zaměstnanců je v režimu překážek,” uvádí mluvčí agentury Invia Andrea Řezníčková.

Během března klienti Invie zrušili tři tisíce zájezdů v hodnotě asi sto milionů korun. „Finanční ztráty za únor činily zhruba dvacet milionů, v březnu prozatím čtyřicet milionů,” sdělila Řezníčková.

„Naše souhrnné ztráty za únor a březen se pohybují kolem sta milionů korun,” tvrdí i marketingový ředitel CK Alexandria Petr Šatný. Pokud by se situace nezlepšila v řádu měsíců, firma připouští možnost propouštění zaměstnanců nebo snižování mezd.

„Nepřijde-li odpovídající finanční kompenzace od státu, budeme muset reagovat,” míní Šatný. Alexandria částečně upravila svá pravidla pro klienty, nabízí například možnost odložení letošního zájezdu na příští rok s tím, že klient získá služby v hodnotě čtvrtiny zaplacené částky navíc.

S nečekanou ranou se pere též CK Fischer, jenž odloží některé významné investice a nové projekty plánované na letošní rok. „Situace je pro nás naprosto bezprecedentní a nesrovnatelná s ničím v minulosti,” říká mluvčí firmy Jan Bezděk.

„Z oblasti cestovního ruchu jsme zvyklí na operativní řešení nenadálých komplikací, nikdy jsme si ale nemysleli, že bychom se museli potýkat s problémem uzavřených hranic," dodal. CK Fischer zatím zaměstnance nepropouští, na otázku snižování mezd Bezděk odmítl odpovědět.

Finanční zátěž představuje pro cestovní kanceláře také provoz kamenných poboček. „Museli jsme je z nařízení vlády dočasně uzavřít pro veřejnost. Zaměstnanci, kterých se to týká, buď pracují z poboček on-line, nebo jsme je alokovali jinam,” uvedla mluvčí CK Blue Style Jana Ondrejechová.

Další zaměstnanci pracují z domova. „U některých činností, které v tuto chvíli nevykonáváme, jsme museli přistoupit k snížení mezd formou překážek,” dodává Ondrejechová.

Veškeré náklady na marketing již omezil Exim Tours, za propagaci v televizi, rádiu, tisku či internetových médiích měsíčně platil miliony korun.

„Hoteliérům jsme už zaplatili přes miliardu korun. Klientům proto nabízíme změnu termínu nebo dárkové poukazy,” sdělil mluvčí Eximu Petr Kostka. Firma nyní řeší hlavně rušení zájezdů, o případném snižování mezd nebo propouštění se zatím nerozhodlo.

Už nyní cestovky pociťují stejně silné dopady jako za finanční krize. A může být hůř. Kancelářím nenahrává ani očekávané zdražení některých spojů leteckých dopravců.

„Zrušení některých letů způsobí částečný nedostatek kapacit, a tím pádem růst cen. Pokles cestování se tak ještě prohloubí. Kanceláře ale mohou zareagovat snížením cen. A na slevy česká klientela slyší,” uvedla už dříve pro deník E15 odbornice na cestovní ruch a prorektorka Vysoké školy obchodní v Praze Iveta Hamarneh.

 

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!