Automobilkám se rapidně propadá odbyt, žádají o podporu

Výroba Volkswagen T-Cross

Výroba Volkswagen T-Cross Zdroj: Volkswagen

Výroba Škody Superb v Kvasinách
Výroba Škody Superb v Kvasinách
Pohled do výroby české automobilky Škoda Auto
Výroba Škody Fabia R5.
Německý Volkswagen zastaví až na tři týdny výrobu aut v Evropě.
8
Fotogalerie

Automobilky zažily v Evropské unii nejhorší vstup do nového roku od roku 2013. Prodeje nových osobních automobilů jim zde poklesly v lednu i v únoru o 7,5 procenta, informovalo Evropské sdružení výrobců automobilů. V únoru to znamenalo prodej 957 tisíc vozů. To nejhorší ale výrobce stále teprve čeká. Kvůli koronavirové pandemii na starém kontinentu zavírají své závody, produkce bude stát přinejmenším několik týdnů.

Na současný méně než desetiprocentní propad odbytu tak budou moci výrobci ještě dlouhé měsíce vzpomínat jako na „dobré“ časy. Největší světový trh s automobily - Čína - v únoru zaznamenal vůbec nejvyšší pokles prodejů ve své historii, a to o 79 procent. Podobný osud může krátkodobě potkat i automobilky v Evropě, která výrazně pociťuje dopady pandemie až nyní v průběhu března.

„Evropský únorový pokles je způsoben slábnoucí spotřebitelskou důvěrou, a zejména nástupem přísných daňových předpisů, které výrazně zdražují vlastnictví a provoz vozidel se spalovacími motory. Za březen bude pokles výrazně horší,“ uvádí expert na automotive z PwC Michal Razim.

Prodeje nových osobních aut v EU loni rostl šestým rokem v řadě. „Největší trhy letos mohou zažít i pětinový propad a to ještě není ten nejčernější scénář. Evropu čeká v březnu radikální pokles vlivem koronaviru, další bude následovat i v příštích měsících,“ říká partner EY Petr Knap, odborník na automobilový průmysl.

Ušlé tržby budou dosahovat miliard eur, asi uvidíme vysoké provozní ztráty, tuší Knap. „Započatá konsolidace hráčů bude postupovat rychleji. V nětkerých zemích se začnou zvažovat radikální opatření jako vládní pomoc nebo přímý majetkový vstup státu do některých podniků,“ tvrdí Knap. Připomněl případ z doby finanční krize, kdy vláda USA vydala na záchranu největší americké automobilky General Motors téměř deset miliard dolarů výměnou za 61procentní podíl ve firmě.

O pomoc už vládu žádají například automobilky v Číně. Jednat by se mohlo například o snížení daně z obratu u malých vozidel nebo o zmírnění emisních pravidel.

„V branži ale panuje naděje, že se trh vzpamatuje díky odložené poptávce. Za předpokladu, že světová ekonomika nespadne do prudké chaotické recese,“ uzavírá Razim.

Únorový propad prodejů postihl nejvíce Německo, odbyt klesl o jedenáct procent na 240 tisíc vozů. V Česku si lidé zaregistrovali o devět procent méně vozidel, přes sedmnáct tisíc. „Vzhledem k situaci vykázala velmi dobrý výsledek Škoda Auto, jejíž prodeje poklesly o 3,6 procenta, což je méně než u mateřského Volkswagenu,“ podotýká Razim. Skupině VW odbyt klesl o více než pět procent.

Výrobu v Evropě naposledy přerušilo včera BMW, dříve také německá skupina Volkswagen včetně mladoboleslavské Škody Auto, kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile, francouzský výrobce PSA nebo Fiat Chrysler Automobiles. Závody budou stát přinejmenším několik týdnů.