Čínský e-shop Temu čelí kontrole. ČOI ověří, jestli porušuje české zákony
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) podala České obchodní inspekci (ČOI) podnět ke kontrole čínského online prodejce Temu. Firma podle APEK v některých ohledech nedodržuje českou a evropskou legislativu, a znevýhodňuje tak ostatní obchodníky. Zákazník například nepozná, zda je Temu e-shop nebo online tržiště, nepřesné jsou také informace o odstoupení od kupní smlouvy, záruce a postupu reklamace, tvrdí APEK.
Mluvčí ČOI František Kotrba na dotaz médií odpověděl, že na Temu obdrželi za loňský a letošní rok nižší počty podnětů.
Regulací, které musí online prodejce splňovat, je podle APEK mnoho. Týkají se třeba toho, jaké informace má mít zákazník k dispozici před a při nákupu. „Podle APEK ovšem Temu tyto stanovené povinnosti buď neplní, nebo jen částečně, či pro nakupující nepřehledně. Je důležité zmínit, že v případě, kdy nejsou informace poskytovány, dochází ke klamání spotřebitele,“ sdělila asociace.
V rozporu s legislativou je podle APEK také způsob, jakým Temu inzeruje slevy. „Zatímco dozorové orgány pozorně sledují, zda české e-shopy odvozují slevy od nejnižší ceny nabízeného zboží za posledních 30 dní, Temu odkazuje na doporučenou maloobchodní cenu produktu,“ uvedla APEK. Podle ní Temu nabízí „nezvykle levné zboží převážně z Číny“.
Kotrba potvrdil, že Česká obchodní inspekce podnět na Temu od APEK obdržela. „Dosavadní podání se týkala chybějícího návodu v češtině, nedodání zaplaceného zboží a dodání jiného zboží, než bylo objednáno. Jeden spotřebitelský dotaz se týkal toho, zda doklad o dodání nahrazuje účtenku,“ uvedl. Činností prodejce Temu se podle Kotrby ČOI zabývá.
Online prodejce Temu patří do čínské skupiny PDD Holding. Založen byl v roce 2022. APEK sdružuje více než 680 firem, podnikatelů a odborníků v elektronickém obchodu.
Temu na sebe v poslední době upoutalo pozornost především agresivním marketingem, který znervózňuje české e-shopy. Kromě dopravy zdarma Temu často nabízí slevové akce, například ve formě kuponů, které si může uživatel po stažení mobilní aplikace „vytočit“ na kole štěstí. Takto lze získat poukaz na zboží i ve výši dvou a půl tisíce korun, což vzhledem k nízkým cenám na čínském tržišti představuje třeba i několik produktů zdarma.
„Temu je jedno z témat, o kterém se mezi e-shopy poslední dobou mluví nejvíce. Jeho masivní investice do reklamy zvyšují některým obchodníkům náklady na marketing až o desítky procent, což je kritické pro téměř všechny segmenty,“ popsal pro e15 následky příchodu čínského e-tržiště do Česka Matěj Kapošváry, šéf společnosti Shopsys.