Dům luxusu LVMH procitl z covidového spánku. Tržby přerostly stav před pandemií

Prodejna módní společnosti Louis Vuitton

Prodejna módní společnosti Louis Vuitton Zdroj: profimedia.cz

Bernard Arnault vládne luxusnímu impériu LVMH. Pod něj paří i italský výrobce bot Tod's
2
Fotogalerie

Francouzský koncern LVMH, vlastnící proslulé luxusní značky jako Louis Vuitton, Tiffany, Hennessy či Moët & Chandon, zažívá po pandemickém útlumu raketový vzestup. Loni utržil 64,2 miliardy eur, zhruba 1,56 bilionu korun, což odpovídá meziročnímu růstu tržeb o 44 procent. Zároveň je to o pětinu více než v předpandemickém roce 2019. Čistý zisk skupiny loni vzrostl meziročně o 156 procent.

„Navzdory přetrvávajícím nejistotám přistupujeme k roku 2022 s důvěrou a jsme přesvědčeni, že máme vynikající pozici pro další posílení svého vedoucího postavení na světovém trhu s luxusním zbožím,“ uvedl generální ředitel společnosti LVMH Bernard Arnault.

Zejména obchod s módním a koženým zbožím dosáhl ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021 rekordních úrovní a zaznamenal organický růst tržeb o 51 procent ve srovnání s rokem 2019. Prudký růst v loňském roce se ale týká především Spojených států a Asie. Evropa zatím vidí postupné oživení byznysu – skupina LVMH loni v této oblasti zažila růst tržeb oproti roku 2019 až v posledním čtvrt roce.

Zatímco se v nejhorším covidovém roce 2020 tržby propadaly téměř v každém byznysovém odvětví, loni skupina LVMH navýšila svůj čistý zisk meziročně o pozoruhodných 156 procent. Čistý zisk jí ale zároveň vzrostl o 68 procent oproti roku 2019. 

Dům luxusu LVMH prožil v loňském roce několik zásadních momentů. Mezi ně se řadí například úspěšná integrace značky Tiffany, jež během prvního roku svého působení ve skupině LVMH přinesla firmě rekordní výsledky. Loni také mezi investiční hity patřilo například šampaňské, které skupina prodává pod značkou Moët & Chandon. Loňský rok však nebyl pro skupinu pouze rokem úspěchů, ale i ztrát.

„Hluboce nás zasáhla tragická smrt Virgila Abloha, jehož tvůrčímu géniu bych rád zatleskal. Jeho obrovský vizionářský talent a velká moudrost budou navždy zakotveny v historii naší skupiny,“ uvedl Arnault. Virgil Abloh byl módní návrhář, ale především umělecký ředitel pánského oblečení značky Louis Vuitton, který zemřel loni na konci listopadu.

Skupina LVMH ale není jediným domem luxusu, který v loňském roce zažil výrazný „postpandemický“ růst. Luxusní značka Burberry zaznamenala v Asii nárůst prodejů oproti roku 2019 celkem o 22 procent, v Evropě se naopak potvrzuje pomalejší vývoj. Prodeje oproti roku 2019 v Evropě klesly o čtyři procenta. Informuje o tom zpravodajský web The Guardian. 

Růst tržeb si někteří odborníci a analytici vysvětlují tím, že během nejtvrdších restrikcí a lockdownů bohatí šetřili. „Jak se nyní dostáváme z pandemie a lidé se začínají více stýkat a cestovat, zdá se, že bohatí začínají opět hromadit luxusní zboží a investují do něj,“ uvedl investiční ředitel společnosti AJ Bell Russ Mould.

Společnost Richemont, jež vlastní značky Cartier nebo Piaget, uvedla, že tržby za loňský rok vzrostly o 35 procent. Na nárůstu tržeb se nejvíce podílely prodeje šperků, a to o 41 procent. Zhruba stejný nárůst společnost Richemont zaznamenala u prodejů módy a doplňků, kterým vévodily značky Chloé a Montblanc. Růst byl nejsilnější na Středním východě, v Americe a Asii.

S rostoucími tržbami luxusních značek přichází na scénu i zdražování. Švýcarský výrobce luxusních hodinek Hublot uvedl, že zřejmě od dubna či května zdraží o tři až čtyři procenta všechny své produkty. Důvodem je rostoucí cena materiálů jako zlato a diamanty, ale také oceli či titanu. „Téměř všichni naši dodavatelé zvyšují ceny,“ řekl Bloombergu šéf společnosti Ricardo Guadalupe. Prodejna Hublot v Praze 1 zatím však o zdražování neví nic.

„Žádné pokyny ke zdražení nám ze Švýcarska nepřišly, tedy zatím nic takového neplánujeme,“ odpověděl nejmenovaný zaměstnanec obchodu Hublot v Praze.