E-shopy útočí na kamenné prodejny stále širší nabídkou

Vývoj tržeb internetových obchodů

Vývoj tržeb internetových obchodů Zdroj: APEK

Maloobchodní tržby v Česku letos stagnují, v posledních měsících dokonce mírně klesají. Pokračuje ale rychlý růst nákupů přes internet nebo zásilkové služby. Podle údajů Českého statistického úřadu ve většině letošních měsíců přesáhl deset procent, v některých se dotýkal i dvaceti procent. E-shopy začínají kamenným prodejnám přebírat zákazníky i v jejich tradičních doménách. Rozšiřují sortiment a nebojí se už nabízet ani rychloobrátkové zboží.

Češi loni na nákupech přes internet utratili podle Asociace pro elektronickou komerci 33 miliard korun. Letošní růst tržeb internetových obchodů odhaduje asociace na zhruba 15 procent. Výsledky velkých českých internetových obchodů vyhlídky zatím potvrzují. Dosavadní růst v řádu desítek procent potvrdila Kasa.cz i Mall.cz. Třeba on-line prodejci počítačů a elektroniky Czechcomputer.cz pak dokonce obrat letos podle marketingového ředitele Marka Šalandy zatím roste o víc než 30 procent.

Internetoví obchodníci upozorňují, že výrazně roste zájem o zboží, které bylo dříve považováno za doménu kamenných obchodů. Zájem o rychloobrátkové zboží potvrzuje Michala Gregorová z Mall.cz. „Jeho nabídku neustále rozšiřujeme a zájem mezi zákazníky je, ať už jde o plenky, krmivo pro domácí mazlíčky nebo třeba drogerii, kterou jsme otevřeli nedávno. Zákazníci jsou prostě čím dál více zvyklí na pohodlí nákupů přes internet a je jen málo zboží, které není pro prodej online vhodné.“

O boomu internetových obchodů ve světě čtěte ZDE

Obchodní ředitel 123shop.cz Pavel Včíslo podobně jako další firmy uvádí, že se přes internet nakupuje stále širší sortiment zboží, s čímž souvisí i pokles průměrné ceny objednávky. „Dříve tvořilo největší část tržeb dražší zboží, kde nákup na internetu skýtal značnou přidanou hodnotu v podobě nižší ceny. Aktuální trend je pokles podílu elektroniky na celkových tržbách. Oproti tomu se pozitivně vyvíjí poptávka po zboží, které bychom před pár lety na internetu ani nenašli,“ říká Včíslo.

Vývoj tržeb internetových obchodůVývoj tržeb internetových obchodů | APEK

„Nižší ceny, pohodlí nákupu z hlediska časového, ale i možnost dodání zboží až domu nebo jednoduchého a rychlého porovnání různých výrobků na jednom miste,“ shrnuje výhody on-line nákupů výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Pavel Včíslo zmiňuje ještě jeden zajímavý prostor pro růst internetových prodejů. Větší zaměření se na seniory, kteří zatím v on-line nakupování tolik aktivní nejsou. „Nové grafické a web-designové prvky testujeme také na starších spoluobčanech, aby se i pro ně internetové nakupování stalo běžnou součástí života,“ říká obchodní ředitel 123shop.cz.

Kamenné prodejny se snaží rozšiřovat aktivity o on-line nabídku

Kamenné obchody si ale dobře uvědomují, jak u lidí obliba nákupů přes internet roste. Hledají proto cesty, jak svůj hlavní byznys o on-line prvek obohatit. Svůj e-shop zavádějí dříve výhradně kamenné prodejny. „ Toto je již delší dobu trend ve výpočetní technice a v elektronice. Postupně se přidávají další obory, v poslední době například v oblasti prodeje nábytku, ale třeba i potravin,“ zmiňuje Vetyška.

O obchodování přes internet rozšiřují své aktivity také třeba řetězce se sportovním zbožím nebo mobilní operátoři. E-shopy ale chápou spíše jako vhodnou marketingovou podporu prodeje v síti svých kamenných prodejen, než jako samostatný element, který by měl zcela převzít úlohu tradičního prodejního kanálu.