Galerie prodaly v Londýně současné české a slovenské umělce

Samuel Paučo

Samuel Paučo Zdroj: Samuel Paučo

Jiří Černický
David Černý
Václav Cigler
3
Fotogalerie
Nová galerie a DSC Gallery ukázaly londýnským návštěvníkům díla Samuela Pauča, Jiřího Černického či Ašota Haase. Ceny děl na veletrhu šly do tisíců eur.

Už potřetí se v prestižní londýnské Saatchi Gallery konal veletrh současného umění Start. Tentokrát k návštěvníkům mohli díky dvěma českým galeriím promlouvat prostřednictvím svých děl i čeští a slovenští umělci.

Nová galerie Niny Mainerové se na veletrh kvalifikovala s prezentací mladého slovenského malíře Samuela Pauča. „V Londýně je nyní poptávka po abstraktním umění, proto jsme zvolili záměrně tohoto autora plného síly, talentu a odhodlání. Na veletrhu jsme zahájili jednání o prodeji několika obrazů a objektů. Zájem byl převážně o díla středního formátu,“ říká Mainerová.

Nakonec přímo na veletrhu Mainerová prodala Paučův velkoformátový obraz Potopa. Sběratelé si také rezervovali tři obrazy středního formátu. „Jejich prodej se dokončí po výstavě Samuela, která se uskuteční po veletrhu na slovenské ambasádě,“ uvádí Mainerová.

Mezi více než šedesáti galeriemi z celého světa představila vybraná díla svých autorů také pražská DSC Gallery, která se na veletrhu ukázala už podruhé. Návštěvníci zhlédli obrazy Jiřího Černického, Davida Černého, Ašota Haase či objekty Václava Ciglera a Krištofa Kintery. „Vzali jsme nakonec autory a dila, kde jsme předpokládali zájem britské veřejnosti. A myslím, ze to byla trefa! íibilo se a prodalo se témeř vše. Ašota Haase bychom potřebovali dvakrát tolik,“ říká majitel DSC Gallery Petr Šec.

„Je dobře, že se české galerie snaží domácí umělce prezentovat v zahraničí. Každá taková účast na veletrhu vylepšuje umělcův životopis, což se může promítnout i do cen jeho děl. V našem J&T Banka Art Indexu, který hodnotí práci současných umělců je účast na veletrhu jedna z bodovaných kategorií,“ vysvětluje Jan Skřivánek, šéfredaktor odborného časopisu Art&Antiques. Třeba Kintera byl v letošním vydání Art Indexu na pátém místě, Černický se umístil na 28. místě.

Skřivánkova slova potvrzuje i Mainerová. „Úkolem české galerie je právě prezentovat domácí autory v zahraničí, pomáhat jim navazovat kontakty a otevírat spolupráce. Je to krásná zkušenost, že u nás doma vznikají díla, která mají zcela srovnatelnou úroveň s díly zahraničních autorů,“ dodává galeristka.

Ašot HaasAšot Haas|Ašot Haas

Ceny, za něž Paučova díla v Londýně nabízí, se vyrovnají cenovým relacím ostatních středoevropských galerií.
Zájemci v Londýně přitom za ně zaplatí stejně, jako kdyby je kupovali v Praze. „DSC vystavuje českou špičku, takže naše ceny jsou o dost vyšší než u ostatních vystavovatelů,“ dodává Šec. Ceny děl na veletrhu se pohybovaly od 450 do 28 tisíc eur.

I když veletrh Start nepatří k hlavním událostem jako například prestižní londýnský veletrh Frieze, pro menší galerie je účast finančně náročná. Náklady na vstupní poplatek, dopravu a pojištění děl, katalog a propagaci se vyšplhaly k několika stovkám tisíc korun. Mainerová, jejíž galerie působí na trhu tři roky, to vnímá jako investici do budoucna. I galerie se díky účastem na veletrzích musí postupně dostat do povědomí zahraničních sběratelů a kurátorů.

Start je podle Šece mezi veletrhy současného umění jiný. Odlišuje ho už to, že se koná galerii Saatchi, asi nejvlivnějšího britského sběratele současného umění. „Nevím o jiné slavné galerii, která se nechá na týden vyklidit a stane se veletrhem. Je to příjemná inovace, která pomáhá při startu umělcům i galeriím,“ dodává pražský galerista.