Heureka už není jen srovnávač, pomůže s výběrem i platbou, říká Honza Mayer

Honza Mayer, výkonný ředitel Heureka CZ a SK

Honza Mayer, výkonný ředitel Heureka CZ a SK Zdroj: Heureka

Součástí Heureka Group se letos na jaře stala firma Dateweps, která se specializuje na datové nástroje a automatizaci procesů v e-shopech. Skupině působící v devíti zemích střední a východní Evropy má transakce pomoci především s rozšířením služeb. A to je i úkolem nového výkonného ředitele pro Česko a Slovensko Honzu Mayera, který předtím vedl právě Dataweps a provázel tak spojení obou firem.

Není časté, aby manažer koupené společnosti přešel do mateřské firmy. Jak k tomu došlo?

Obchodní vztahy s Heurekou jsme v Datawepsu budovali několik posledních let. Vlastně už jeho vznik byl částečně reakcí na to, co Heureka v té době nedokázala uspokojit – poptávku po cenovém monitoringu, nastavování biddingu (plateb za proklik, pozn. red.) a obecně pomoc a automatizaci při správě cenových srovnávačů. Takže se i po obchodní stránce známe dlouho a díky podobné firemní atmosféře je to takový skoro přirozený krok.

Spojení Dataweps s Heurekou jistě skupině něco přineslo. Bylo to především lepší postavení na trhu, nebo šlo spíše o technologické možnosti?

Určitě technologie, ale samozřejmě nejen ty. Dataweps patří ke špičce v oblasti datových nástrojů, cenového monitoringu, párovacích nástrojů a podobně. Všechno jsou to služby a nástroje, které Heureka už nestíhá vyvíjet vlastními silami. A díky tomu spojení dokážeme obsloužit více zákazníků, nabídnout lepší služby, lépe je škálovat, lépe obstarat VIP klienty. Zároveň díky přímému napojení máme možnost rychleji reagovat na konkrétní požadavky klientů a rychleji je řešit.

Nabízí Heureka po akvizici Dataweps klientům z řad e-shopů i nakupujícím něco nového?

Chceme pro naše partnery připravit nové nástroje, které pomohou e-shopům v lepší práci s Heurekou. Kromě stávajících reportů a nástrojů chystáme další novinky a rozšíření toho, co nabízíme. Obecně chceme pomoci partnerům a e-shopům více prodávat. Budeme například rozšiřovat možnost datových reportů a poskytovat přesnější analýzy k lepší optimalizaci některých procesů.

Čím vším se Dataweps před akvizicí Heurekou zabývala?

Dataweps je technologická společnost zajišťující služby především pro e-shopy. Jde zejména o monitorování cen konkurence v e-shopech, nastavování biddingu, umisťování produktů v horních pozicích a obecně pomáháme s vyhodnocováním a vylepšováním procesů, pokud e- shopy využívají cenové srovnávače.

Kromě vedení Dataweps jste byl zároveň spolumajitelem firmy. Byl jste tedy při vyjednávání o odprodeji klíčovou postavou? Jaké role měli vaši firemní partneři?

Ano, vyjednávání o prodeji jsem z velké části vedl já. Spolumajiteli pak byli finanční ředitel Tom Novotný, technický ředitel Dan Mrózek a Tomáš Goláň.

Dataweps se začleňovala do skupiny Heureka několik měsíců. Co ten proces přesně obnášel?

Proces začleňování ještě trvá. Je trochu náročné zapojit všechny zaměstnance do struktury a začlenit je do všech nástrojů a týmů. Museli jsme vymyslet, jak vše hladce spojit. Z vývojářů Datawepsu tak například vznikl další vývojový tým, neboli tribe, který má na starost datové produkty a také například měření konverzí. Jsme v podstatě nezávislou jednotkou, která pořád vylepšuje svoje služby, propojujeme synergie, kde to dává smysl, a máme od Heureky skvělé zázemí. Což se vlastně podobá tomu, jak fungují v rámci Heureka Group pobočky v dalších zemích a jednotlivé srovnávače.

Byly obě společnosti v něčem velmi podobné a naopak se v něčem zásadně lišily?

Naše firemní kultura je hodně podobná, což, myslím, bylo i hodně přínosné pro klíčová jednání. Obě firmy nabízí velký prostor pro kreativitu a kladou důraz na svobodu rozhodování. Jsou pro nás důležití lidé, řešíme s nimi rovnováhu mezi prací a osobním životem, nejsou to pro nás jen stroje na peníze. Také máme podobný smysl pro humor, což mi přijde rovněž důležité. Na druhou stranu, Heureka je oproti nám sedmkrát větší, takže některé procesy trvají déle než u nás.

A jak během akvizice probíhala komunikace uvnitř firmy i směrem ke klientům?

Na komunikaci s partnery i směrem dovnitř obou firem jsme kladli velký důaz a hodně jsme se na ni přpravovali, protože jsme se reakcí z oblasti trhu trochu obávali. Ale ta přprava, sázka na upřímnost a otevřčnost se vyplatila. Pokud to šlo, snažil jsem se je s předstihem informovat osobně, po telefonu nebo na on-line schůzkách. To samé platilo směrem k firmě. Akvizici jsme před zaměstnanci Datawepsu netajili, o jednání jsme je informovali hned od začátku, a potom průběžně dávali vědět, v jaké fázi se nacházíme. Tohle všichni oceňovali, hlavně ti s negativními zkušenostmi z jiných firem. A žádná informace neunikla

E-shopy během pandemie koronaviru výrazně posílily. Očekáváte, že jejich postavení již takové zůstane?

Pandemie koronaviru on-line trh velmi posílila. Zákazníci se naučili nakupovat on-line, trh akceleroval a rostl dynamicky. Důležité bude, co se bude dít v následujících měsících. Myslím ale, že e-shopy jsou velmi ambiciózní a po takovém růstu budou chtít do on-linu nadále investovat a podobné tempo udržet, i když to bude docela náročné.

Jaké jsou aktuálně v oblasti e-shopů trendy? Hraje přitom nějakou roli Heureka marketplace?

Určitě, prodej přes marketplace se stane nedílnou součástí e-commerce. Silný hráč na trhu může být pro začínající e-shopy nebo při zkoušení nových produktů hodně velkým pomocníkem. Navíc, při možnosti dostat se bez potřeby nákladné lokalizace na okolní trhy je jasné, že marketplace si mezi ostatními marketingovými kanály buduje silné postavení.

Zpět k vašemu novému působišti. S jakým očekáváním jste nastupoval? Nelákalo vás zkusit něco jiného?

Především jsem se těšil na změnu pozice ze startupu, kde začínáte od nuly a musíte postupně „okopávat kotníky“ pro přechod ke známé značce. Dále jsem se těšil na spolupráci s lidmi z Heureky. Díky dřívější spolupráci jsem věděl, a i jsem si během jednání o akvizici ověřil, že je to firma plná extrémně schopných lidí.

Mě láká hodně věcí, ale co se týče možnosti vést českou Heureku, protože se v česko- slovenském e-commerce pohybuji osm let a stejnou dobu pomáhám českým e-shopům lépe prodávat, vidím ji jako nejlepší možnou příležitost v pokračování své mise. Navíc Heureka slaví narozeniny ve stejný den jako já.

Jaké máte nyní ve skupině hlavní úkoly, stojí před vámi něco zásadního?

Heureka je jednička na trhu a má potenciál posunout se dopředu o mílové kroky. Mám za cíl prohloubit a posílit vztahy s B2B partnery. A zároveň je velkou výzvou práce s obsahem. Heureka už dávno neřeší jen srovnání cen, je to inspirační rádce, který provede zákazníky od výběru konkrétního produktu až po platbu. Hodně se proto věnujeme inspiračnímu obsahu, především lokálně, ale kde to dává smysl, pracujeme na mezinárodním propojování. Jde například o překládání a zobrazování recenzí napříč zeměmi, jednotný katalog pro lepší napojování a podobně. Připravujeme inspirační stránky, textové i video rádce. Pro koncové zákazníky vylepšujeme obsah a katalog díky novým párovacím nástrojům.

Co bude pro e-shopy zásadní v budoucnu? Můžeme očekávat nějaké zásadní změny?

My budeme pracovat na tom, aby nás e-shopy nebrali jen jako marketingový kanál, ale jako partnera, který jim pomáhá prodávat. Proto pro ně vyvíjíme nové aplikace a připravujeme nové produkty.

 

Honza Mayer

Od července 2021 působí jako výkonný ředitel pro českou a slovenskou Heureku. Na lokálních trzích dohlíží na rozvoj oblasti customer success, péče o VIP klienty a významné obchodní partnery. Začínal jako programátor komponent do družic, odkud přešel k datové analytice a školení Power BI. Stál u zrodu e-commerce firmy Dataweps, kterou řadu let vedl. Spoluvytvářel analytické nástroje jako je Azor, Beed či TrendLucid a TrendPanel. Volný čas tráví v divoké přírodě a díky dvěma malým synům se věnuje studiu dinosaurů.