Hollywood letos sází na jistoty, vyplácí se to

Supermanovský snímek Muž z oceli stál 225 milionů
dolarů a jen v USA utržil již více než 272 milionů dolarů

Supermanovský snímek Muž z oceli stál 225 milionů dolarů a jen v USA utržil již více než 272 milionů dolarů Zdroj: Warner Bros.

Zdaleka nejúspěšnější letní sezona v historii amerických kin zachraňuje letošní investice velkých hollywoodských studií. Podle serveru Boxofficemojo.com, který shromažďuje data o návštěvnosti, se tržby za prodej vstupenek od začátku roku do 30. června vyšplhaly k částce 5,294 miliardy dolarů. První pololetí letošního roku se tak nakonec zapsalo do dějin tržeb amerických kin jako třetí nejvýdělečnější, a to přes pokles o 2,2 procenta proti rekordnímu prvnímu pololetí roku 2012.

Tak mírné snížení příjmů ale přinejmenším do startu hlavní letní sezony (začíná první víkend v květnu) vypadalo jako z říše snů. Na konci letošního prvního čtvrtletí totiž činil meziroční propad tržeb amerických kin hrozivých 21,7 procenta.

Komiksy dál táhnou

Studiím se dál daří vydělávat na konceptech osvědčených v posledních sezonách. Diváci stále nejčastěji chodí na adaptace superhrdinských komiksů z dílen Marvel Comics (vlastněné Waltem Disneym) a DC Comics (majitelem je Warner Bros.). Ostatně právě dva nejnavštěvovanější filmy prvního pololetí jsou právě komiksové adaptace – Iron Man 3 (Disney) a Muž z oceli (Warner Bros.). „Disney se správně rozhodl omezit počet filmů a soustředit se na těch pár, které mají celosvětovou odezvu a zároveň jsou logickou součástí jeho dalšího byznysu,“ uvedl Christopher Palmeri z agentury Bloomberg. To potvrzují i slova Davida Hollise, výkonného viceprezidenta filmové distribuce Walt Disney. „Předchozí marvelovské snímky vyšlapaly Avengerům a Iron Manovi cestu. Připravily diváky, postavy i marketing. Byla to velmi promyšlená strategie,“ uvedl pro Bloomberg.

Franšízy, animáky a Gatsby

I na dalších místech žebříčku deseti nejnavštěvovanějších filmů prvních šesti měsíců najdeme téměř výlučně pokračování silných franšíz (například Rychle a zběsile 6, nový Star Trek) či animované snímky (Croodsovi, Univerzita pro příšerky). Nečekaný úspěch zaznamenala novinka Baze Luhrmanna Velký Gatsby, který s tržbami ve výši 142 milionů dolarů představuje nejlepší výsledek svérázného filmaře. „Ačkoli kritikům se film moc nelíbil, promyšlená marketingová kampaň využívající atraktivní hudbu a záběry hvězd ze snímku vytvořila diváckou povinnost. Všichni chtěli nového Gatsbyho vidět,“ myslí si analytik Bloombergu Paul Sweeney.

Pohádky s problémy

Velká studia se letos pokusila vzkřísit žánr hrané pohádky, a to prostřednictvím remaků či pokračování klasických děl. Na skutečnou novou vlnu pohádek si však nejspíš budeme muset ještě počkat, protože uspěl pouze Mocný vládce Oz. Snímek odkazující na legendárního Čaroděje ze země Oz se vyšplhal na třetí příčku žebříčku. Film vydělal na skvělém načasování premiéry. Do kin vstoupil během jarních prázdnin, díky čemuž na něj šly celé rodiny. A měl jim co nabídnout. „Dospělí diváci na něj šli, aby si užili odkazy na původní film, děti se pak mohly těšit na zábavná mluvící zvířátka,“ s nadsázkou napsal Phil Contrino, hlavní analytik serveru Boxoffice.com.

Největším hitem prvního pololetí je třetí díl Iron Mana. Komiksová adaptace navázala na loňský úspěch Avengers, v nichž se oblíbená postava také objevilaNejvětším hitem prvního pololetí je třetí díl Iron Mana. Komiksová adaptace navázala na loňský úspěch Avengers, v nichž se oblíbená postava také objevila | FalconNejvětším hitem prvního pololetí je třetí díl Iron Mana. Komiksová adaptace navázala na loňský úspěch Avengers, v nichž se oblíbená postava také objevila

Naopak velkým propadákem se stala dobrodružná pohádka Jack a obři s dvousetmilionovým rozpočtem, která jen v USA utržila pouhých 65 milionů dolarů. Že šlo o riskantní podnik, potvrzuje Gitesh Pandya ze serveru Box Office Guru. „Jack byl ohromná sázka na nejistotu. Takový rozpočet mívají jen pokračování akčních hitů. Podobné filmy navíc musíte uvést během letní sezony,“ poznamenal na adresu snímku, který do kin vstoupil na začátku března.

Nepřesvědčili ani Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic, které před krachem zachránil jen nízký rozpočet (50 milionů dolarů). Z velkých propadáků prvního pololetí pak připomeňme ještě apokalyptickou sci-fi Po zániku Země či hrubě nepovedený pátý díl série Smrtonosná past.

Nejúspěšnější filmy v amerických kinech (první pololetí v milionech dolarů)
Film Hrubé tržby Studio
Irom Man 3 405,4 Walt Disney
Muž z oceli 248,7 Warner Bros.
Mocný vládce Oz 234,7 Walt Disney
Rychle a zběsile 6 233,3 Universal
Stra Trek: Do temnoty 220,5 Paramount
Croodsovi 184,4 20th Century Fox
Univerzita pro příšerky 171 Walt Disney
Velký Gatsby 142 Warner Bros.
Z cizího krev neteče 134,5 Universal
Světová válka Z 123,7 Paramount

Disney a Warneři díky komiksům dominují trhu

Ačkoli se studiu Warner Bros. příliš nevyplatila sázka na obří pohádku Jack a obři, jinak si může gratulovat. Ze všech sedmi velkých amerických filmových studií si totiž meziročně polepšilo nejvíce. Podle dat serveru Boxofficemojo.com tržby všech jeho snímků dosáhly za první pololetí roku 868,7 milionu dolarů, což představuje meziroční nárůst o 40,8 procenta.

Warneři tak dosáhli 16,4procentního podílu na celkových tržbách, což je řadí na druhé místo za Walta Disneyho (tržby 886,8 milionu dolarů a podíl na trhu 16,8 procenta). Tržby jeho snímků za první dva kvartály ale oproti předchozímu roku ztrácejí 6,6 procenta. Oba přitom těží především z vlastnictví velkých komiksových vydavatelství DC Comics a Marvel Comics.

Kromě Warner Bros. může slavit také Paramount, který si oproti loňskému roku přilepšil v tržbách o 23 procent na letošních 640 milionů dolarů. Také filmy 20th Century Fox utržily za půl roku o 10,1 procenta víc než loni, celkem 539,1 milionu dolarů.

Podíl studií na tržbách z kinPodíl studií na tržbách z kin | E15

Naopak ztrátu vedle snímků Walta Disneyho zaznamenaly také tržby snímků studií Universal a Sony/Columbia. Velké zklamání zatím prožívá Lionsgate, kterému se na loňský super rok zatím nepodařilo navázat. Právě jeho tržby ze vstupenek klesly o téměř 40 procent. Na druhé straně Lionsgate bude mít silné druhé pololetí, kdy do kin vstoupí pokračování megahitu Hunger Games. Právě kvůli němu i akcie Lionsgate letos prožívají vrcholnou sezonu a dostaly se na historické maximum 30,57 dolaru za cenný papír.

Lionsgate je také jediné z velkých studií, které meziročně zvýšilo počet nasazených snímků (celkem o pět). Jinak ostatní hollywoodská studia pokračují v trendu nastoleném v posledních letech a nasazují stále méně snímků. Magazín Economist již před několika měsíci citoval zprávu investiční banky Nomura, podle níž velká studia výrazně omezují náklady. „Mezi lety 2006 a 2012 velká hollywoodská šestka snížila počet uvedených filmů o 14 až 54 procent,“ stojí ve zprávě. Navíc producenti platí méně peněz slavným režisérům i hercům.

Letos oproti loňsku vůbec nejvíc omezili produkci právě Warneři. Zatímco v prvním pololetí roku 2012 do kin uvedli 24 snímků, letos to bylo 18. I tak to ale je nejvíc ze všech studií.

Filmy podle DC Comics dál prohrávají s Marvelem
Když Walt Disney v roce 2009 koupil nakladatelství Marvel, udělal možná svůj nejlepší obchod. Komiksové adaptace jsou od té doby nejdůležitějším artiklem Hollywoodu a ještě další léta budou. Navíc se ukazuje, že snímky vycházející z komiksového světa Marvelu jsou o 47 procent úspěšnější než ty ze světa DC Comics. „Celkem 28 marvelovských filmů od roku 1998 utržilo v průměru 190 milionů dolarů, zatímco 23 snímků DC Comics od Supermana z roku 1978 jen 129 milionů dolarů,“ uvádí studie analytika Bloombergu Paula Sweeneyho. Stejný trend potvrzuje i letošní rok, kdy marvelovský Iron Man 3 utržil 405 milionů dolarů, zatímco Muž z oceli od DC Comics 248,7 milionu dolarů.