Ján Gažovský z Electro Worldu: Neplatí, že e-shop je vždy levnější než prodejna

Ján Gažovský

Ján Gažovský Zdroj: electro world

Trh s elektrem proměňují slabší útraty spotřebitelů i nástup internetových prodejců. Marže v oboru nejsou žádná sláva, hodně obchodníků přes solidní tržby zápasí se ziskovostí. Přesto Electro World, jeden z předních hráčů na trhu, flintu do žita nehází a považuje budoucnost kamenných obchodů za jistou. „Kdyby to fungovalo tak, že všichni budou nakupovat jen přes internet, tak by e-shopy nikdy neotvíraly výdejní místa,“ říká generální ředitel Electro Worldu Ján Gažovský.

E15: Situace na trhu s elektrem příliš růžová není. Přežijete všichni?

Bohužel nemám křišťálovou kouli. Klidně se může stát, že se trh pročistí, klidně se ale může také stát, že tu i za několik let budeme ve stejné sestavě jako teď. Jediné, co mohu udělat, je podívat se na trendy v západní Evropě. Tam k jistému úbytku zvláště malých hráčů došlo a trh s elektrem se konsolidoval. Velké firmy mají tu výhodu, že mohou využívat společné nákupy napříč Evropou. Jestliže objem našich nákupů je větší než objem celého trhu s elektrem v České republice, tak i objem našich nákupů je schopný tlačit cenu dolů.

E15: Jak se daří Electro Worldu naplňovat firemní strategii?

Jsme na číslech, která jsme si naplánovali, takže velice dobře. Máme přesně definované směřování firmy platné už několik let, kterého se drží nejen Electro World, ale i celá skupina Dixons, do níž patříme. Znamená to, že na každém trhu se snažíme být multikanálovým prodejcem číslo jedna a retailový hráč číslo jedna až dva. K tomuto cíli spějeme ve všech zemích, kde působíme.

E15: Rostete? Už jste ziskoví?

Podle posledních čísel, která máme k dispozici, rosteme výrazně rychleji než celý trh, a to ve všech hlavních kategoriích, které máme. V některých kategoriích jde i o nárůsty dvouciferné. Pokud jde o ziskovost, tak tu bohužel zatím komentovat nemohu, finanční výsledky se zveřejňují pravidelně každý rok v rámci celé skupiny.

E15: Počítáte se zvyšováním počtu obchodů?

Jednání o případných nových prodejnách stále probíhají, ale velmi pozorně každou lokalitu zvažujeme. Nebavíme se nyní o desítkách nových prodejen, půjde spíše o jednotky obchodů, které bychom v příštích pěti letech mohli otevřít. Nabídka potenciálně zajímavých nákupních parků a obchodních center je totiž bohužel omezená. Nechceme být za každou cenu všude a pečlivě zvažujeme, které projekty využijeme.

E15: Jsou naopak nějaké lokality, z nichž byste se chtěli stáhnout?

Nyní platí, že portfolio, které máme, je stabilní. Ale pochopitelně to bude záviset na vývoji trhu, konkurenci, na dohodách s pronajímateli. Samozřejmě že se někde nemusíme dohodnout na další spolupráci, aktuálně ale nemáme v úmyslu z některé lokality odejít.

E15: V Praze na Černém Mostě máte blízko sebe dvě prodejny, jednu z nich jste otvírali letos. Chcete si je tam ponechat obě?

Ano, je to strategie, kterou plánujeme. Koncept dvou prodejen na Černém Mostě se nám prozatím osvědčil, ale uplynula krátká doba na nějaké dlouhodobé závěry. Každá prodejna potřebuje zhruba dva roky, aby se dalo říci, že běží již ve standardním režimu.

E15: Co chystáte v oblasti franšíz?

Letos jsme otvírali dvě franšízy v Krnově a Jeseníku. Nyní tedy máme tři franšízové jednotky a jednáme o otevření několika dalších. Když na konci našeho současného finančního roku budeme mít otevřených pět nových franšíz, budu rád. Záleží ovšem vždy na kvalitě potenciálních franšízantů.

E15: Podle čeho si franšízanty vybíráte?

Vybíráme si partnery, kteří v elektru již dlouhé roky podnikali a mají v dané lokalitě dobré jméno. Rozumí tomu, jaký máme koncept, a většina z nich sama aktivně přijde za námi s tím, že se jim Electro World líbí a chtěli by s ním spolupracovat. Nemáme tedy potřebu je přesvědčovat, jak mají věci dělat. Platí, že v každé franšízové provozovně má být jasné, že jde o prodejnu Electro Worldu.

Televize má dnes rychlejší procesor, než měl kdysi nejvýkonnější počítač. Také zprovoznit smartphone pro člověka, který ho nikdy neměl v ruce, není jednoduché. Sázíme proto na kvalifikovaný personál.

E15: Pokračujete v modernizacích prodejen?

Přede dvěma týdny jsme dokončili remodeling naší prodejny v Ostravě. Nejméně dvě další na remodeling připravujeme. Už nyní tak máme téměř všechny prodejny v našem novém konceptu.

E15: Kolik jste do modernizací investovali?

Jde o investičně náročný proces. Jako první jsme remodelovali prodejnu v Čestlicích, a ta nás stála kolem 25 milionů korun. V případě dalších provozoven jsme už mohli vycházet z vyzkoušených postupů a technologií, ale stále se pohybujeme v řádech milionů.

E15: Proč je vlastně nutné prodejny modernizovat?

Trh je živý a vyvíjí se, mění se i zákazníci. Snažíme se kopírovat trendy, kdy se některé kategorie elektroniky sbližují a prolínají. Typickým příkladem je IT, telekomunikace a audio- a videotechnika. Důležité je tak logické uspořádání prodejny. V těch původních jsme měli uličku, po které musel zákazník projít celou provozovnu. Nyní je prostor již zcela otevřen, výrobky jsou uspořádány v logických celcích, v nichž se zákazníci snadno orientují. V obchodech máme také čím dál tím více interaktivních expozic, kde si mohou zákazníci zboží na místě vyzkoušet .

E15: Připravujete nějaké změny na Slovensku, které rovněž pokrýváte?

Nyní je to tak, že část země pokrýváme vlastními prodejnami, po celém Slovensku pak funguje náš e-shop. Jen za minulý měsíc jsme dvakrát jednali se slovenskými developery o možných nových lokalitách. Také na Slovensku si ale místa pro expanzi velmi pečlivě vybíráme. Následnou expanzi si umím představit v dalších větších městech i v rámci Bratislavy.

E15: Daří se vašemu e-shopu?

Internet nám roste dvouciferným tempem, v některých kategoriích od 40 do 70 procent. Což je opět výrazně více, než o kolik roste internetový trh. Před rokem jsme měli ze sítě zhruba deset procent tržeb, nyní je to více, ale nechtěl bych být o moc konkrétnější. Důležité však je, že zákazník, který nakupuje v našem e-shopu, většinou stejně rád naši prodejnu nakonec navštíví. Osobní odběr je totiž čím dál oblíbenější. Zákazník si zboží objedná on-line, přijede si ho zdarma vyzvednout do prodejny, kde si k němu většinou pořídí ještě dodatečnou službu, například nastavení přístroje.

E15: Když přijde zákazník, který vám v telefonu ukáže zboží z nějakého e-shopu, s tím, že je levnější než u vás, ať mu tedy slevíte. Uděláte to?

To záleží na konkrétní situaci. Mnoho internetových prodejců nemá zboží přímo na skladě, což není problém kdykoli si ověřit. Pokud jde o našeho srovnatelného konkurenta a jeho cena je podstřelená, tak jsme schopni se jí přiblížit nebo vám dát takové benefity, že se rozdíl sníží. Kamenné prodejny se samozřejmě snaží, aby rozdíly v cenách vůči internetu nebyly takové, e-shopy ale mají výhodu, že mohou přeceňovat nonstop, což běžné obchody nestíhají. Ovšem už dávno neplatí, že internet je levnější než kamenné prodejny.

E15: Dobře, to ale stále nevysvětluje, proč by měl zákazník do kamenného obchodu přijít.

Každý zákazník očekává, že dostane férovou cenu, ale čím dál více zákazníků očekává také nějakou službu. Sázíme na kvalifikovaný personál, který dokáže zákazníkům poradit. Když to přeženu, tak na internet je dnes napojená i pračka či lednička a s tím už zákazník prostě chce poradit od někoho, kdo tomu rozumí. Před deseti lety byla televize jen televizí. Dnes má televize rychlejší procesor, než měl kdysi nejvýkonnější počítač, je napojena na internet, a neslouží tak jen ke sledování pořadů. Také koupit a zprovoznit smartphone pro člověka, který ho zatím nikdy nedržel v ruce, není jednoduchá záležitost. My zákazníkům nabízíme připojení telefonu na účty, instalaci antivirových programů, přetáhnutí kontaktů a další věci. A to je právě ten benefit, který na internetu není a pravděpodobně ani nebude.

E15: Není ale výhodou internetu, že si například můžeme jednoduše najít a srovnat různé produkty?

V době internetu je srovnání produktů velmi jednoduché, tyto možnosti zákazníci dosud nikdy neměli v takové míře. Nicméně v tom ale často zákazníci tápají a ztrácejí přehled. Čtou spousty recenzí, mnohdy subjektivních, a každá říká něco jiného. A zde je prostor pro někoho, kdo vám poradí osobně. My tedy jdeme cestou investic do prodejců, do produktových a technologických školení, která jsou čím dál náročnější.

E15: Nebojíte se však přesto toho, že jednoho dne se minimálně ve vaší branži jinak než přes síť nakupovat nebude?

Kdyby to fungovalo tak, že všichni budou nakupovat jen přes internet, tak by e-shopy nikdy neotvíraly výdejní místa. Zákazníci si totiž rádi sami zvolí čas, kdy si zboží vyzvednou, nebo ocení, že je v prodejně dostupné okamžitě. Některé e-shopy osobní vyzvedávání zpoplatňují. To však není naše cesta, protože to bychom museli zpoplatnit odběr u každého zákazníka. Nikdy nebudeme klasický kamenný obchod, jsme multikanálový prodejce.

E15: Co bude hitem letošních Vánoc?

Přestože trh není zrovna přeplněn převratnými novinkami, budou před Vánocemi přicházet nové technologie, které ovlivní poptávku. Velmi očekávané jsou všechny novinky od společnosti Apple a Samsung. Velkým hitem jsou stále tablety a herní konzole. V bílé technice táhnou například pračky a sušičky se stále vyšší energetickou úsporou. V černé technice jsou čím dál přístupnější televize s velkými úhlopříčkami, které si ještě nedávno mohlo dovolit jen pár vyvolených. Pokračuje také obliba automatických kávovarů.

Ján Gažovský (38) Absolvoval Ekonomickou univerzitu Bratislava. V Electro Worldu působí od jeho vstupu na český trh v roce 2002. Postupně se ve firmě propracoval až na obchodního ředitele. Generálním ředitelem je od září 2012.