Kola miliardáře Němce zpomalil covid. Společnosti Bike Fun klesly tržby o stamiliony

Výroba kol ve firme BFI

Výroba kol ve firme BFI Zdroj: BFI

Výroba jízdních kol Superior a Rock Machine ve firmě Fun Bikes International
Výroba jízdních kol Superior a Rock Machine ve firmě Fun Bikes International
Výroba jízdních kol Superior a Rock Machine ve firmě Fun Bikes International
Továrna na jízdní kola Bike Fun
Tomáš Hájek ze společnosti Bike Fun International.
6
Fotogalerie

Největší český výrobce jízdních kol Bike Fun International (BFI) z Kopřivnice na Novojičínsku vytvořil v loňském fiskálním roce, který končil červnem 2021, tržby z prodeje výrobků a služeb 1,88 miliardy korun. Oproti předchozímu roku byly téměř o 335 milionů korun, tedy 15 procent, nižší. Čistý zisk ale firmě meziročně vzrostl na 105,3 milionu korun, tedy skoro na dvojnásobek. Hospodaření firmy ovlivnila pandemie covidu-19 a estabilita dodavatelského řetězce. Společnost BFI to uvedla ve výroční zprávě na svých internetových stránkách.

"Loni jsme si dali poměrně ambiciózní cíle, ale bohužel jsme nepředpokládali tak obrovský nedostatek komponent a zádrhele v dodavatelském řetězci. Nakonec jsme nezvládli vyrobit zamýšlený počet kol, a zákazníci tak byli zklamaní," uvedl ředitel Mark de Kwant.

BFI vyrobil 152 530 kol, což bylo o 13 238 kol méně než o rok dříve. Z toho 29 678 bylo elektrokol, meziročně o 19 687 méně. Počet vyrobených klasických kol stoupl o 6449 na 122 852. Více než 87 procent produkce šlo na export.

"Covid-19 velmi ovlivnil naše plány z loňska. Příští rok chceme vyrobit přes 200 tisíc kol a navýšit prodeje našich značek Superior, Rock Machine a Frappé," uvedl obchodní ředitel Martin Guráš.

De Kwant uvedl, že firma nyní investuje do nových linek a vybavení, aby zvýšila produktivitu a mohla rychleji dohnat skluz, protože má obrovské množství objednávek. "Hlavní otázkou ale je, kdy nám přijde chybějící materiál na výrobu objednaných (elektro)kol," uvedl de Kwant

Firma zaznamenala nejdelší dodací lhůty a zdražení dílů v historii. Dodací doba některých dílů vzrostla na dva a půl roku. Důvodem byly nedostatek místa na lodích, méně kontejnerů, plné přístavy, ale také zaseknutí lodi v Suezu. Firma také uskutečnila první dodávku materiálu z Asie kamionem.

"I přes velký nedostatek komponent jsme zvládli vyrábět, vylepšovat linky a zefektivnit procesy ve výrobě," uvedl výrobní ředitel Martin Kocúrek.

Firma, která zaměstnává téměř 500 lidí, patří do české skupiny Consillium miliardáře Tomáše Němce. Výkonný ředitel BFI Stanislav Matušů uvedl, že společnost nemusela kvůli covidu propustit ani jednoho zaměstnance. "I přes masivní dodavatelskou krizi se nám podařilo držet odstávky na naprostém minimu," uvedl ředitel logistiky Petr Krkoška.

BFI také zaznamenala strmý nárůst objednávek na další sezony. "U všech našich značek došlo k velkému nárůstu objednávek. Sice jsme nemohli kvůli dodavatelské krizi vyrobit požadované počty kol, ale máme radost z rostoucí poptávky," uvedl finanční ředitel Petr Sazovský.

Výkonný ředitel Consilia Tomáš Klápště uvedl, že cílem je navýšit výrobní kapacitu tak, aby firma byla schopna v roce 2030 vyrobit a prodat 500 tisíc kol. "V současné době naše značky Superior, Rock Machine a Frappé tvoří přibližně třetinu celkové produkce, většina tak připadá na projekty pod značkami našich zákazníků. Do roku 2030 chceme podíl vlastních značek navyšovat a vytvořit jejich pevnou pozici vedle největších světových značek na evropském trhu," uvedl Klápště.