Lékový ústav našel desítky chyb u reklam na Facebooku. I na ně se vztahuje regulace, připomínají kontroloři

léky, léčiva

léky, léčiva Zdroj: Profimedia

Moc práce. Zatímco v roce 2011 zkontroloval Státní ústav pro kontrolu léčiv skoro 8,7 procenta prodejců, loni to nebyl ani každý dvacátý (4,8 procenta).
2
Fotogalerie

Kontroloři Státního ústavu pro kontrolu léčiv tvrdí, že se jim daří dostat pod kontrolu chybnou internetovou reklamu na léky. Padají za ni pokuty.

Na Facebooku platí stejná pravidla jako všude jinde, vysvětluje prodejcům léčivých přípravků Státní ústav pro kontrolu léčiv. V posledních letech se jeho úředníci při kontrolách reklamy na léky zaměřili na internet. Loni prošetřili 67 podnětů, více než za roky 2012 až 2014 dohromady. V roce 2015 to už bylo 53 podnětů. Většinu šetření dělal ústav z vlastního podnětu.

Že úředníci věnují více pozornosti webové reklamě, dokresluje i další statistika. Během loňských kontrol reklamy tvořila sdělení na internetu 67 procent šetření, tištěné materiály 21 procent, sponzorování sedm procent a reklamní vzorky čtyři procenta.

Z kontrol vyplynulo, že prodejci léků si ze zákona o regulaci reklamy ve svých webových prezentacích a v příspěvcích na Facebooku nedělali těžkou hlavu. „Věnovali jsme se zejména průzkumu v oblasti sociálních sítí, kde často docházelo k chybám. Osobám aktivním na těchto sítích, hlavně na Facebooku, nebylo zřejmé, že i na toto internetové prostředí se vztahuje zákon o regulaci reklamy,“ uvedla mluvčí SÚKL Lucie Přinesdomová. „Podle našich poznatků počet pochybení klesl,“ dodala. S tím také letos znovu klesl počet šetření, která v této oblasti zahajují, na sedmnáct v prvním pololetí.

Mezi základní pravidla patří, že léky vázané na recept se pro širokou veřejnost vůbec nesmějí inzerovat. U reklamy na volné prodejné léky nesmí chybět upozornění, že se jedná o lék, a odkaz na příbalový leták. Navzdory tomu například některá centra estetické medicíny na svých stránkách propagovala konkrétní brandy léků na recept s botulotoxinem, místo aby obecně psala o botulotoxinu.

Padly také pokuty. Jejich počet odděleně pro internetovou reklamu ale lékový ústav nestanovuje. Podle mluvčí „jich byla celá řada“. K rekordním patří už zaplacený postih ve výši jednoho milionu korun. Pokutu dostala italská společnost Guna za webové stránky propagující homeopatické přípravky, které v Česku ani nebyly registrované. Lékaři, kteří tyto prostředky používali, vnímali pokutu jako přísnou. „Není to typická propagace,“ uvedl před časem farmaceut Zdeněk Procházka z firmy, která o přípravcích firmy Guna školí v Česku lékaře.