Léto v českých kinech: Dařilo se animovaným snímkům

Bolek Polívka (vlevo) a Marián Geišberg ve filmu Revival

Bolek Polívka (vlevo) a Marián Geišberg ve filmu Revival Zdroj: Bontonfilm

Pokles diváků a přinejlepším stagnace tržeb. Tak lze charakterizovat letní filmovou sezonu v českých kinech, kterou tradičně zachraňovaly nákladné snímky z produkce velkých hollywoodských studií. Podprůměrnou návštěvnost a tržby zaznamenala kina podle dat Unie filmových distributorů v květnu, červnu i červenci.

Celkově se v těchto třech měsících tržby vyšplhaly na 328,2 milionu korun, zatímco v loňské nepříliš úspěšné sezoně dosáhly za stejné období 353,4 milionu. Přesná data za srpen zatím nejsou k dispozici, ale ani distributoři nedoufají, že by poslední letní měsíc vybočil z letošního neradostného trendu.

Chyběl hit pro dospělé

„Z pohledu celého trhu se léto proti předchozím rokům chovalo podprůměrně. Hlavním důvodem je, že vedle filmů pro děti a rodinné publikum chyběl skutečný letní hit pro věkovou skupinu nad dvacet let,“ uvedl ředitel distribuční společnosti Falcon Jan Bradáč. Celková letní návštěvnost tak může v meziročním srovnání klesnout až o půl milionu diváků.

Vede Iron Man

Žebříčku nejnavštěvovanějších filmů českého léta dominuje třetí díl komiksové adaptace Iron Mana. Ten vidělo více než čtvrt milionu diváků, kteří za něj v pokladnách kin nechali bezmála 38 milionů korun. Za ním následují animované snímky Šmoulové 2 a Já, padouch 2 s tržbami shodně kolem 31,5 milionu.

Letní sezona v českých kinechLetní sezona v českých kinech | E15

Na rozdíl od jiných částí roku je v první pětce pouze jediný český zástupce – novinka Alice Nellis Revival. Přitom právě český snímek – Troškovy únorové Babovřesky – je s více než 600 tisíci diváky na kontě zatím suverénně nejúspěšnějším filmem letošního roku.

Povedená sezona?

Hlavní distributoři jsou přesto spokojeni a shodují se, že se letošní léto podařilo. „Všechny tituly z distribuce společnosti Warner Bros. dostály očekávání, některé je dokonce překonaly. Platí to především pro Velkého Gatsbyho, kterého navštívilo 170 tisíc diváků,“ uvedl Radovan Čech z Warner Bros. Česká republika.

Spokojenost projevuje také Cinemart, který letos převzal tuzemskou distribuci některých velkých hollywoodských studií. „Sezona se povedla. Návštěvnost hned dvou našich filmů atakovala dvousettisícovou hranici,“ řekl Petr Slavík ze Cinemartu.

Akční hity zklamaly

Bradáč však upozorňuje, že zdaleka ne všechny potenciální hity uspěly. „Všechny námi distribuované akční snímky, u nichž se úspěch předpokládal, trochu zklamaly. Týká se to Osamělého jezdce, White House Down a Po zániku Země.“ Tyto propadáky tuzemští diváci ignorovali stejně jako zbytek filmového světa. Platí to i pro snímky distribuované Cinemartem, především komedie. „Více jsme očekávali od komedie R. I. P. D. – URNA: Útvar rozhodně neživých agentů. Celkem ji vidělo přes 20 tisíc diváků a u filmu, který si dával ambice založit novou filmovou sérii, jsme očekávali přece jen více. Podobně nás nepotěšila ani komedie Drsňačky,“ prozradil Slavík.

Amerika hlásí rekordní, ale poněkud podivné léto

Na rozdíl od českého léta se severoamerickým kinům podařilo překonat další rekord. Podle dat serveru Boxofficemojo. com se během čtyř měsíců takzvané letní sezony tržby za prodej vstupenek vyšplhaly k 4,75 miliardy dolarů, což je nejvíc v historii. Dosavadní rekordman, ročník 2011, byl navíc poražen více než o 300 milionů dolarů.

Přesto to nebylo nejklidnější a nejpovedenější léto Hollywoodu, což trefně glosuje Scott Mendelson z magazínu Forbes. „Bylo to léto dobrých a špatných zpráv. Ty dobré: dařilo se původním hororům a hvězdy potvrdily, že dál lákají diváky.“ Odkazuje tím především na úspěch hororů Očista a V zajetí démonů a také na to, že se Leonardu DiCapriovi podařilo přilákat spoustu diváků na Velkého Gatsbyho.

Podíly hollywoodských studií na celkových letníchPodíly hollywoodských studií na celkových letních | E15

Špatných zpráv ale bylo víc. „Bylo příliš mnoho animovaných filmů, žádnému nezávislému snímku se nepodařilo uspět, některé hvězdy zklamaly a diváci začali lhát o tom, co chtějí v kinech vidět,“ uzavírá výčet Mendelson.

Důsledkem špatných zpráv je hned několik ohromných propadáků. Mezi ty největší patří Disneyho Osamělý jezdec, který stál více než 200 milionů dolarů a na klíčovém americkém trhu nezískal ani polovinu této částky. John Fithian, prezident Národní asociace provozovatelů kin, uvedl, že mnoho z propadáků jde na vrub nesprávnému načasování premiéry. „Několik z těchto snímků utrpělo přesyceností nabídky na počátku léta,“ prohlásil pro Huffington Post. Ačkoli byl Osamělý jezdec největším propadákem, podobnou past na sebe letos v létě připravilo téměř každé studio.

O skutečném vítězi filmového léta mezi studii je tak těžko hovořit. Podle tržeb jsou jím rozhodně Warneři, kteří si podle dat Boxofficemojo.com z celkových tržeb odřízli více než 19 procent. Na druhém místě skončil Walt Disney (téměř 17,5 procenta), třetí pak Universal (16,9 procenta) a na posledním ze všech velkých studií Paramount (9,6 procenta).

To však nebere v úvahu počet snímků, které každé jedno studio uvedlo, a statistika samozřejmě zahrnuje i případné propadáky. Důležitá je proto také statistika průměrných tržeb za jeden film. Tu suverénně opanoval Walt Disney, jehož filmy utržily v průměru 166 milionů dolarů, a na druhém místě je právě Paramount s průměrnými tržbami 113,8 milionu za film.

Letní sezona v amerických kinechLetní sezona v amerických kinech | E15