Lidé si zvykají chodit na pivo do hospod. Kvůli opatření bude znova propad, bojí se výčepní

Hospodští se obávají, že kvůli kontrolám návštěvnost znovu poklesne

Hospodští se obávají, že kvůli kontrolám návštěvnost znovu poklesne Zdroj: profimedia.cz

Hospodští se obávají, že kvůli kontrolám návštěvnost znovu poklesne
2
Fotogalerie

V září se podařilo zvýšit výstav piva určeného pro tuzemské hospody a restaurace. Od prvního listopadu však restauratéři musejí kontrolvat u hostů doklady o očkování, prodělání nemoci nebo o negativním testu. Podnikatelé v gastronomii kvůli tomu znovu očekávají propad tržeb.

Výstav čepovaného piva v září vzrostl o dvě procenta. Celkový výstav piva během letošního září zároveň ale ovlivnil také propad lahvového piva. O to byl naopak zvýšený zájem v loňském roce, kdy vládly pandemické uzávěry. Meziroční snížení celkového výstavu piva pro tuzemský trh dosáhlo v září necelých 5,6 procenta. Výrazně se na tom podepsal právě výstav lahvového piva. U něho došlo k propadu téměř o 15,7 procenta.

„Na druhé straně nárůst o více než 4,5 procenta zaznamenal výstav piva, které během uvedeného měsíce směřovalo do restaurací z cisteren. Výstav minisoudků byl vyšší o 2,3 procenta. Nárůst u piva z klasických sudů pak činil 1,8 procenta,“ uvedla výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová. „Těší nás, že se hosté do hospod postupně vracejí. Loni bylo znát, že opakované restrikce ovlivňují návštěvnost restaurací, a lidé i proto více kupovali pivo v lahvích,“ dodala.

Meziročně posílil výstav piva v plechovkách, a to o necelých 1,5 procenta. U piva v PET lahvích pokračoval naopak déle sledovaný pokles poptávky. Jeho výstav se totiž snížil o více než 1,5 procenta. Výstav ležáků, které v Česku patří k nejžádanějším pivům, byl v letošním září vyšší o 3,1 procenta.

Opět se potvrdil trend rostoucího zájmu o „plná piva“, tedy svrchně kvašená piva se stupňovitostí 11 až 12. Jejich výstav meziročně vzrostl o 10,7 procenta. Pokles byl ale i v tomto měsíci charakteristický pro „silná piva“, která tentokrát oslabila o 28,2 procenta. Ještě méně se pak vyrobilo nealkoholických piv, jejichž popularita významně roste s dobrým počasím.

Prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek už dříve řekl, že by vláda měla za určitých podmínek zařadit restauratéry do programu na podporu zaměstnanosti Antivirus, který kabinet plánuje uplatnit u automobilových firem v důsledku omezení výroby. Podnikatelé v gastronomii jsou po dlouhotrvajícím období protiepidemických restrikcí ekonomicky vyčerpaní, uvedl. Tržby v odvětví se podle něj pohybují kolem 50 procent stavu před koronavirem.

„Další vývoj na pivním trhu sledujeme s obavami. Každé nové omezení ovlivňuje tisíce majitelů hospod a restaurací. I přesto že je komunikace s ministerstvem zdravotnictví nyní spíše obtížná, náš svaz a pivovary zde vždy byly proto, aby svým obchodním partnerům pomáhaly,“ komentuje Ferencová rozhodnutí vlády, podle něhož má personál od začátku listopadu kontrolovat na vlastní náklady doklady o bezinfekčnosti hostů.