V září se podařilo zvýšit výstav piva určeného pro tuzemské hospody a restaurace. Od prvního listopadu však restauratéři musejí kontrolvat u hostů doklady o očkování, prodělání nemoci nebo o negativním testu. Podnikatelé v gastronomii kvůli tomu znovu očekávají propad tržeb.
Výstav čepovaného piva v září vzrostl o dvě procenta. Celkový výstav piva během letošního září zároveň ale ovlivnil také propad lahvového piva. O to byl naopak zvýšený zájem v loňském roce, kdy vládly pandemické uzávěry. Meziroční snížení celkového výstavu piva pro tuzemský trh dosáhlo v září necelých 5,6 procenta. Výrazně se na tom podepsal právě výstav lahvového piva. U něho došlo k propadu téměř o 15,7 procenta.
„Na druhé straně nárůst o více než 4,5 procenta zaznamenal výstav piva, které během uvedeného měsíce směřovalo do restaurací z cisteren. Výstav minisoudků byl vyšší o 2,3 procenta. Nárůst u piva z klasických sudů pak činil 1,8 procenta,“ uvedla výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová. „Těší nás, že se hosté do hospod postupně vracejí. Loni bylo znát, že opakované restrikce ovlivňují návštěvnost restaurací, a lidé i proto více kupovali pivo v lahvích,“ dodala.
Meziročně posílil výstav piva v plechovkách, a to o necelých 1,5 procenta. U piva v PET lahvích pokračoval naopak déle sledovaný pokles poptávky. Jeho výstav se totiž snížil o více než 1,5 procenta. Výstav ležáků, které v Česku patří k nejžádanějším pivům, byl v letošním září vyšší o 3,1 procenta.
Opět se potvrdil trend rostoucího zájmu o „plná piva“, tedy svrchně kvašená piva se stupňovitostí 11 až 12. Jejich výstav meziročně vzrostl o 10,7 procenta. Pokles byl ale i v tomto měsíci charakteristický pro „silná piva“, která tentokrát oslabila o 28,2 procenta. Ještě méně se pak vyrobilo nealkoholických piv, jejichž popularita významně roste s dobrým počasím.
Prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek už dříve řekl, že by vláda měla za určitých podmínek zařadit restauratéry do programu na podporu zaměstnanosti Antivirus, který kabinet plánuje uplatnit u automobilových firem v důsledku omezení výroby. Podnikatelé v gastronomii jsou po dlouhotrvajícím období protiepidemických restrikcí ekonomicky vyčerpaní, uvedl. Tržby v odvětví se podle něj pohybují kolem 50 procent stavu před koronavirem.
„Další vývoj na pivním trhu sledujeme s obavami. Každé nové omezení ovlivňuje tisíce majitelů hospod a restaurací. I přesto že je komunikace s ministerstvem zdravotnictví nyní spíše obtížná, náš svaz a pivovary zde vždy byly proto, aby svým obchodním partnerům pomáhaly,“ komentuje Ferencová rozhodnutí vlády, podle něhož má personál od začátku listopadu kontrolovat na vlastní náklady doklady o bezinfekčnosti hostů.