Miliardář Rattaj: Koupili jsme všechny hudební hvězdy, které na trhu byly | E15.cz

Miliardář Rattaj: Koupili jsme všechny hudební hvězdy, které na trhu byly

Daniel Novák

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Zatímco v zimě je miliardář Igor Rattaj k vidění na lyžích ve Špindlerově Mlýně nebo v Tatrách, aktuálně ho nejvíce zaměstnává příprava velkého hudebního festivalu Aerodrome. „Chybí tu festival evropského formátu,“ říká byznysmen, který je současně jedním z producentů aktuálně natáčeného filmu o brněnské Vile Tugendhat a občas si zaskočí zahrát na divadelní jeviště nebo menší roli ve filmu.

E15: Jak jste se dostal k hudebním festivalům?

To byla náhoda. Rád na ně chodím. Shodou okolností jsme začali dělat něco kolem technického zabezpečení festivalů a dalších akcí. Postupně jsem zjistil, že se tam pro byznys otvírá velká příležitost. Není moc hráčů, kteří to dělají jako podnikatelskou aktivitu.

E15: Budete kolem festivalů psát nový konsolidační příběh?

Takové už ve světě existují. Je tu velká nadnárodní skupina Live Nation, která velmi aktivně působí i v České republice. Je tu skupina kolem maďarského obřího festivalu Sziget, která pořádá ještě několik dalších akcí. Je to tedy výzva. Snažit se růst v této sféře tak, abychom si mohli dovolit i větší akce evropského a světového rozměru. Nepůjde však jen o festivaly. Uvidíme, jaké budou naše letošní výsledky Aerodromu, a podle toho bychom vytvořili novou zábavní skupinu, která by se této sféře věnovala cíleně po celý rok. V případě festivalové techniky se nám minulý rok již podařilo koupit jednu firmu ve Švédsku. Ve střední Evropě tedy tento byznys ještě vůbec zkonsolidovaný není. 

E15: Takže jdete po úsporách z rozsahu?

Stejné to bylo s lyžováním. Můžete mít jedno středisko s dvěma vleky, ale nemáte na to, abyste zaplatili marketing a všechno okolo. Je to z ruky do úst. Je to stejné jako s malým festivalem. Co vyberete, požerou náklady, a stejně ještě skončíte s dluhy. Když to ale začnete dělat fakt ve velkém, masivně a s patřičným kapitálem, může to mít i byznysový efekt.

E15: Neodradí návštěvníky Aerodromu vyšší ceny?

Vstupné je o něco dražší, ale musíte si uvědomit, že obsazení má evropskou úroveň. Koupili jsme všechny kapely a interprety, co byli na trhu. Za stejný obsah dáte v Německu ještě o třicet procent více. Takže myslím, že poměr ceny a obsahu je super. 

E15: Lze na festivalech vydělat?

Z dlouhodobého hlediska ano. Musíte však mít skupinu, která nedělá jen jeden festival, ale pořádá jich víc. Napříč různými žánry pro různou skladbu lidí, možná i v různých zemích. Tehdy máte úplně jinou sílu. Objednáváte hvězdy za zcela jiných podmínek, což je největší náklad. Například festivalová skupina Sziget v Maďarsku vyrostla až do takového rozměru, že do ní vstoupily finanční fondy z Londýna.

E15: Čeho chcete v této branži dosáhnout?

Přístup k veškerému digitálnímu obsahu

Předplatit E15 Premium

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah