Na londýnské Bond Street si minulý týden otevřel reprezentační obchod čínský výrobce módy Bosideng. Za obchod na prestižním West Endu zaplatil podle CNBC asi 35 milionů liber. Je to největší investice v tomto sektoru, která následuje po šesti akvizicích – podle Guardianu už Číňané koupili například značky Thames Water, Weetabix a krejčovství ze Savile Row Gieves & Hawkes. Do Evropy má čínská módní značka Eve proniknout příští rok a má ambici stát se „čínským Alexandrem McQueenem“.
Bosideng je v Číně známou značkou s šestnáctiletou tradicí a 11 tisíci obchody. Na evropském trhu má však jiné plány. Nechce tu být masovým prodejcem teplých kabátů jako v Číně, ale hodlá se posunout nahoru a konkurovat značkám jako Hugo Boss či Marc Jacobs. Čínská móda má velké ambice – Xia Hua z Eve uvedl, že cílem dosavadní snahy je nahradit cedulku „vyrobeno v Číně“ nápisem „designováno v Číně“.
Bosideng paradoxně ani není moc čínský – v Číně se šije jen deset procent produkce, část se vyrábí v Itálii – na rozdíl od řady evropských i prestižních značek, které téměř výhradně šijí na asijském trhu. Chce se odlišovat exkluzivitou a nižší cenou, než má třeba Ermenegildo Zegna – od každého modelu se bude šít jen 50 kusů. Šéf britského zastoupení Bosideng Wayne Zhu uvedl, že kolekce budou mít nádech „východu, který se potkává se západem“ a móda je výsledkem spojení módy EU s čínskou. Obchod na první pohled nepůsobí čínsky, pracovali na něm přední britští designéři.
Ben Chan: I v Evropě se bude čím dál častěji obchodovat v čínské měně
Podle CNBC krok Bosidengu ilustruje změnu, jež se odehrává na retailovém trhu: zatímco evropské značky jako či Zara se zoufale snaží etablovat na čínském trhu, tamní výrobci táhnou za hranice Asie.
Investoři z rozvojových zemí celkově nakupují na Západě stále více. Ceny klesají a na kontinentě došly peníze. Potvrzuje se varování banky Merill Lynch: přijde velká geopolitická změna a větší roli ve světě získají na úkor Západu rozvojové trhy.