Módní řetězce posílaly zahraničním matkám miliardy. Zisky ale slábnou

Ilustrační foto (Profimedia.cz)

Ilustrační foto (Profimedia.cz) Zdroj: profimedia.cz

Zbrusu nový obchodní dům módního řetězce C&A v Praze na Můstku, který firma otevře tento čtvrtek, je nadějí staré nizozemské rodiny Brenninkmeijerů. Těmto vlastníkům „céáčka“ totiž tuzemský trh dosud dobře vynášel. V posledních letech však zisky sítě začaly slábnout. Otevření největšího obchodu firmy v Česku má být jedním z kroků k nápravě.

Při srovnání posledního výnosu s dividendami před krizí je ale zřejmé, že tak dobrý stroj na peníze jako dříve už to není. Loňský podíl na zisku činil 185 milionů korun, ale v roce 2009 přispěla tuzemská C&A matce téměř 600 miliony.

Král české módy

Přes klesající zisky, s nimiž zápasí většina firem v oboru, je C&A s tržbami kolem 2,5 miliardy korun stále neotřesitelným králem českého trhu s módou. Největší konkurenti Takko a New Yorker utrží ročně zhruba po 1,6 miliardy korun.

Právě New Yorker je vůči vlastníkům podobně štědrý jako C&A. Jen loni inkasovala německá centrála New Yorkeru z Česka 231 milionů korun. Může si to dovolit. Se ziskovou marží kolem 16 procent nemá New Yorker v Česku sobě rovného.

Součet české dividendy New Yorkeru dělá za posledních šest let 1,7 miliardy.Oproti od C&A se firmě podařilo v posledních zveřejněných výsledcích vrátit k růstu provozního zisku, jenž se zastavil na 252 milionech.

Takko je dvojkou českého trhu

Prvních peněz z Česka se už dočkal i největší německý řetězec s oblečením Takko. Předloni si skupina nechala poslat z České republiky 200 milionů korun, loni 90 milionů. Kromě toho, že z hlediska tržeb už Takko o kousek předehnalo i New Yorker, a je tak dvojkou českého trhu, drží jeden primát. Je jediným módním řetězcem, jehož zisk za poslední roky ani jednou neklesl. Ve finančním roce ukončeném minulý rok činil 119 milionů korun.

Pravidelně si z České republiky bere podíly na zisku ještě další diskontní německý řetězec Kik nebo původem rovněž německý prodejce spodního prádla Triumph. V obou těchto případech jsou to ale spíše nižší desítky milionů korun.

Vývoj tržeb v obchodech s oděvy, obuví a kožedělným zbožímVývoj tržeb v obchodech s oděvy, obuví a kožedělným zbožím|E15/CSU

Česko však není jen zemí prodejům módy zaslíbenou. Například britský Marks and Spencer tu místo dividend řeší, jak si poradit s kumulovanou ztrátou převyšující 300 milionů korun, do níž v posledních letech zabředl.

„Hlavním důvodem byl celkový pokles tržeb o jedno procento i tlak na prodejní marži související jednak s ekonomickou situací na spotřebitelském trhu, ale i s nepříznivým vývojem kurzu české měny (a ostatních měn skupiny) vůči britské libře,“ zdůvodňovala firma prodělek v loňské výroční zprávě.

Velké problémy má také Kenvelo, značka, jež se na počátku devadesátých let zrodila v Praze. Firma už v součtu prodělala téměř miliardu korun, je vysoce zadlužená a řeší s bankami restrukturalizaci dluhu. S prodělkem zápasí také tuzemská větev francouzské módní sítě Camaieu.