Po měsíci provozu první automatické prodejny COOP v České republice v ní musel provozovatel podle svých slov doplnit pánskou ochranu a rozšířit nabídku alkoholu. Bankovní identita ani registrace pro zákazníky podle zástupců obchodního řetězce nejsou překážkou. Automatický provoz obchodu se spouští odpoledne, kdy z prodejny odchází personál. Lidé jej využívají nejčastěji v čase do půlnoci a dále ve volných dnech. Další podobný obchod otevře COOP v červnu v Českém Krumlově.
První zpracovaná data ze strakonického obchodu ukazují, že velikost nákupu se v běžném a automatickém provozu nijak zásadně neliší, lidé však mají tendenci si v rámci večerních nákupů více dopřávat a nakupují kromě alkoholu více také sladkosti a další pochutiny.
„Zákazníci si rychle zvykají na novou technologii, a navíc se vůbec neobjevují případy vandalismu či krádeží. Čísla i reakce tak zatím dávají důvod k optimismu,“ zhodnotil první měsíc provozu Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP.
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?
Koncept automatického prodeje je vázán na vlastnictví bankovní identity, kterou nyní nabízí jen část bank. V praxi ji má však každý, kdo u těchto bank využívá internetové bankovnictví. „Mladší zákazníci přijali podle dosavadních zkušeností systém automatického prodeje okamžitě a nakupuje jich nyní celkově v obchodě více. Směrem k některým starším zákazníkům hraje důležitou roli personál prodejny, který neustále zaučuje zákazníky ve využívání nové technologie,“ dodal Němčík.
„Nejsme nadnárodní řetězec a osobní přístup je pro nás zásadní. Během denního provozu, kdy je v obchodě personál, věnujeme hodně času tomu, abychom zákazníkům vše v klidu vysvětlili,“ doplnil Roman Slamka, předseda Spotřebního družstva Jednota ve Volyni, které automatický obchod provozuje.
Potenciál má podle vedení sítě COOP zavedení konceptu do větších prodejen. Strakonický automatický obchod je malá, městská prodejna, kterou lidé využívají k drobným nákupům. V Českém Krumlově bude projekt automatického obchodu testován na prodejně většího formátu, kde už lidé pořizují standardní nákupy.
„Cílem pro nás není nahradit prodavače automatem, ale nabídnout rozšířenou prodejní dobu a tím i větší komfort pro zákazníky,“ dodal Němčík. Ten předpokládá, že částečně automatický provoz je cestou, jak navyšovat efektivitu menších obchodů, které jsou pod velkým tlakem nadnárodních řetězců.