Nakupovat zřídka, ale hodně. Srpen v nákupních centrech překonal dobu před pandemií | E15.cz

Nakupovat zřídka, ale hodně. Srpen v nákupních centrech překonal dobu před pandemií

Anna Křížková

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Přestože tržby v obchodních centrech ve srovnání s předpandemickým rokem zvolna rostou, návštěvnost zůstává slabší. Ukazuje se, že zatímco lidé dříve chodili častěji na menší nákupy, dnes navštěvují obchodní centra méně, zato si pořídí větší nákup. Zákazníci v obchodních centrech za srpen utratili dokonce více peněz než před pandemií v roce 2019. Vyplývá to z analýzy realitně poradenské společnosti Cushman & Wakefield, kterou má deník E15 k dispozici.

Zatímco se letos v květnu a v červnu meziročně lehce zvýšily tržby i návštěvnost, v letních měsících se tyto hodnoty držely na stejné úrovni jako před rokem. Během letních měsíců chodili lidé do obchodních center nakupovat zhruba stejně často jako loni, což stále znamená nižší návštěvnost oproti roku 2019 o více než dvacet procent. Utrácet peníze ale začali více.

Zatímco se lidé do obchodních center tolik nehrnou, tržby rostou. „Lidé nákupní centra navštěvují spíše méně často, ale při každé návštěvě nakoupí větší objem zboží najednou,“ říká Jan Kotrbáček za společnost Cushman & Wakefield.

Oproti roku 2020 byly červencové tržby vyšší o tři procenta a v srpnu stouply dokonce o jedenáct procent. Letos v květnu a v srpnu byly tržby dokonce vyšší, než v předpandemickém roce 2019. V květnu lidé utratili v obchodních centrech o 3,4 procenta více peněz než v roce 2019 a v srpnu se tržby oproti stejnému roku zvýšily dokonce o 6,6 procenta. 

IKEA: zajímavosti, které jste nevěděli o švédském gigantu

O letních prázdninách se letos nejvíce dařilo prodejcům elektroniky a zboží pro zdraví a krásu. Příjemných tržeb se dočkaly i hypermarkety. Tyto tři segmenty od května setrvale přesahují hodnoty z předpandemického roku 2019. Naopak pod nimi se drží tržby z prodeje oblečení. Dobře na tom nejsou ani restaurace a kavárny uvnitř obchodních center.

„Situace se samozřejmě liší podle lokality a typu obchodního centra,“ objasňuje Kotrbáček. „Mnohem rychlejší růst tržeb i návštěvností vidíme v nákupních centrech mimo Prahu, a to zejména v těch větších na periferiích měst,“ dodává Kotrbáček.

Ačkoli je o elektroniku v obchodních centrech největší zájem, obchody už před Vánoci avizují její nedostatek. Pavla Hobíková, mluvčí internetového prodejce Mall.cz, upozorňuje, že nabídka zboží pravděpodobně nebude na Vánoce tak široká, jak jsou zákazníci zvyklí. „Typicky půjde o oblíbenou elektroniku, jako jsou třeba notebooky do patnácti tisíc korun, ale také tiskárny, mobilní telefony, grafické karty, herní konzole, elektrokola nebo domácí spotřebiče,“ doplňuje. 

V letošním třetím čtvrtletí se prodaly maloobchodní nemovitosti za sto milionů eur, nejčastěji to byly retail parky, tedy uskupení nezávislých obchodů s vlastními vchody i zásobováním zpravidla v sousedství hypermarketu. Celkem se za první tři letošní čtvrtletí prodaly nemovitosti tohoto typu v celkové hodnotě 187 milionů eur, zhruba 4,7 miliardy korun. To je meziročně přibližně o třetinu méně.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah