O instantních nudlích Indomie se rappuje i v Nigérii

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Kolaz E15

Yum Yum, Mama, Lucky Me, Indomie, Ve Wong, Nong Shim a Nissin Ramen. Skutečným znalcům nudlí netřeba tyhle značky představovat. Asiati platí za nudlové a rýžové labužníky. Ke špičce patří Indonésané, kteří jsou v konzumaci tohoto levného a jednoduchého pokrmu druzí. Hned za Číňany, jak konstatovala Světová asociace instantních nudlí.

Nejoblíbenější značkou se stala Indomie, která se v Indonésii od vzniku v roce 1984 stala synonymem pro nudle.
Indonéské domácnosti, obzvláště ty se středními a nižšími příjmy, se bez instantních nudlí neobejdou. Rychlé nudle vyhovují i studentům a kancelářským profesím. Indomie si do cestovních zavazadel přibalují obchodníci na cestách do zahraničí – jednoduše se připravuje a připomíná jim domov. Balení Indomie stojí pouhých deset centů. „Viděl jsem, jak si své Indomie připravují v hotelových pokojích,“ svěřil se jeden německý byznysmen.

Nigerijský rapper J2Ocean způsobil u Indonésanů rozruch, když vloni na YouTube zveřejnil video, v němž rappuje o své závislosti na Indomie. Zhlédlo ho přes 385 tisíc lidí a získalo tři tisíce komentářů, většinou od Indonésanů, kteří tak chtěli vyjádřit hrdost na Indomie. „Indonésie je miluje,“ napsal jeden dojatý komentátor. „Indomie je v Indonésii velká věc, je to nejoblíbenější značka instantních nudlí, v domácnosti nezbytnost,“ píše blogger Sugih Sutjiono.

Indofood Sukses Makmur, indonéský výrobce nudlí značek Indomie, Popmie, Supermi a Sarimi, je jedním ze světových nudlových gigantů. Se sedmdesátiprocentním podílem dominuje trhu s instantními nudlemi. V roce 2010 firma vykázala tržby 1,44 miliardy dolarů. Vůbec nejoblíbenější příchutí je Indomie Mi Goreng.

Značka Indomie se prodává po celé Asii, ve Spojených státech, v Austrálii, na Novém Zélandu, v Africe a v některých zemích Evropy a Blízkého východu. Od roku 1995 se také prodává v Nigérii, kde si získala nečekanou popularitu. V Evropě si vysokoškolští studenti instantní nudle Indomie připravují s mraženou zeleninou jako náhražku těstovin.
Indofood utrácí výrazné prostředky za marketing. Své nudle předvádí na pouličních stáncích, kde je možné si nudle koupit už uvařené či smažené.

Jednoduché stánky prodávají také banány, toasty, čaj nebo kávu.
V pěti tisících těchto pouličních stáncích jenom v Džakartě vloni Indofood prodejem Indomie vydělal 70,2 milionu dolarů.
I podle Euromonitoru poptávka po rychlých jídlech, jako jsou instantní nudle, roste. V Evropě však zatím mají nudle poměrně malý podíl na trhu s potravinami – na západní Evropu připadají jen dvě procenta světové spotřeby. S rostoucím vlivem asijské kuchyně na globální jídelníček ale bude role nudlí nepochybně stoupat i na evropském trhu. Indomie si své místo v evropské spižírně prostě najde.