Obrat e-shopů v Česku v pololetí stoupl na 83 miliard. Růst táhly potraviny

Velký sklad supermarketu Košík.cz v Praze-Horních Počernicích

Velký sklad supermarketu Košík.cz v Praze-Horních Počernicích Zdroj: E15 Michaela Szkanderová

E-shop Alza v Praze-Holešovicích
Linka ve skladu e-shopu Alza.cz
Prodejna v Praze-Holešovicích zeje prázdnotou
Dáme jídlo
Velký sklad supermarketu Košík.cz v Praze-Horních Počernicích
6
Fotogalerie

Obrat českých internetových obchodů se v letošním pololetí meziročně zvýšil zhruba o třetinu na 83 miliard korun. Nejvíce se dařilo prodeji elektroniky, která se na celkovém obratu podílela 32 procenty. Největší meziroční nárůst obratu pak zaznamenal zejména kvůli koronavirové pandemii on-line prodej jídla a pití. 

„Ve statistikách vycházíme z našeho zhruba polovičního podílu na trhu co do počtu e-shopů. Ten držíme díky přibližně 21 500 e-shopů na naší platformě, které v letošním roce dosáhnou obratu zhruba 28 miliard korun,“ uvedl ke statistice Miroslav Uďan ze Shoptetu, provozovatele nejrozšířenější tuzemské platformy pro internetové obchody, který výsledky e-shopů prezentoval. 

Po elektronice měl druhý největší podíl na celkovém obratu e-schopů v prvním pololetí podle Shoptetu prodej potřeb pro dům a zahradu (18 procent), následoval prodej oblečení a dalšího módního zboží (13 procent).

Nejrychleji rostoucí kategorií v e-shopech bylo ale jídlo a pití, jejichž obrat se meziročně zvýšil o 120 procent. O 60 procent se pak meziročně zvýšil u on-line prodeje drogerie. Za tím stojí především opatření zavedená proti šíření koronaviru, odůvodnil nárůst obratu uvedených kategorií Uďan.

Vzhledem ke koronavirové situaci podle něj ještě výrazněji meziročně stouply obraty specifických podkategorií zboží jako dezinfekce, ochranných pomůcek nebo šicích strojů. U prodejů dezinfekce letošní pololetní obrat překonal ten loňský o 3200 procent, u rukavic a ochranných pomůcek o 2400 procent a u šicích strojů o 1900 procent. Více se prodávaly také domácí pekárny, u nichž se obrat meziročně zvýšil o 800 procent.

Průměrná objednávka na internetu v letošním pololetí podle dat Shoptetu činila 2117 korun, o rok dříve byla o 241 korun nižší.