Dospělí se v době pandemie uklidňují stavebnicemi | E15.cz

Pandemie rozšířila řady „kidults“, dospělých, co stavějí z Lega či Playmobilu a sbírají figurky

Pavla Palaščáková

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Výrobci hraček zažívají během pandemie zlaté časy, které kalí jen potíže s dodavatelskými řetězci. Velkým vítězem je společnost Lego Group, jíž v prvním pololetí letošního roku globálně vzrostly tržby téměř o padesát procent. Na nárůstu prodejů se přitom zdaleka nepodílejí pouze děti, ale také dospívající a výdělečně činní lidé, kteří si v době pandemie začali více hrát.

Klíčový americký trh s hračkami loni zažil rekordní rok, když se tam tržby zvedly oproti roku předešlému o šestnáct procent na více než 25 miliard dolarů. V prvních třech čtvrtletích letoška růst pokračoval podobným tempem, se svátky spojený kvartál ale může čísla ještě výrazně vylepšit. V době pandemie se zvlášť daří některým typům hraček, a tedy i jejich výrobcům. V oblibě jsou mimo jiné stavebnice, v čele s Legem.

Tržby Lego Group tak za prvních šest měsíců meziročně vzrostly o 46 procent na 23 miliard dánských korun (téměř 79 miliard českých korun). Za nárůstem je z části nostalgie mladších dospělých po plastových kostičkách. V době pandemie si s nimi hrají více než kdy dříve, tvrdí společnost. Z průzkumu Stem/Mark na podzim loňského roku vyplynulo, že u Lega v náročných časech relaxuje i devatenáct procent dospělých Čechů.

Lego Toyota GR Supra v životní velikosti a s funkčním pohonem

„Lego pro dospělé patří mezi nejrychleji rostoucí kategorie. Skokové růsty začaly už během první koronavirové vlny, kdy se lidé přesunuli do domácího fungování, platila přísná opatření týkající se omezení pohybu, a lidé se snažili doma zabavit. Růst pokračuje i nadále, jen za poslední dva měsíce jsou prodeje meziročně o 90 procent vyšší,“ potvrdila mluvčí internetového obchodu Mall.cz Pavla Hobíková.

„Určitě mohu potvrdit, že v době koronaviru vzrostl prodej her a stavebnic. Co se týče jednotlivých značek, tak takové věci nekomentujeme,“ sdělil Petr Homolka, šéf Wormelen Group, kam mimo jiné patří hračkářské sítě Sparkys a Bambule.

V Mall.cz v posledních letech zaznamenali i nový valentýnský trend. Muži pořizovali kytku složenou z kostek Lega a ženy například model Harley Davidson Fat Boy, tvrdí Hobíková. „Rok od roku také roste zájem o hračkové adventní kalendáře. Extrémní zájem je například o adventní kalendáře se superhrdiny, které si pořizuje také čím dál více dospělých,“ dodala.

Sortiment Lega určený pro pokročilejší stavitele se tak rozšiřuje. Během čtrnácti dnů se vyprodal obří set Titanic, který se skládá z devíti tisíc dílků a v Česku se oficiálně nabízí za šestnáct tisíc korun. Na skladě je však za 21 tisíc korun další vábnička pro náročné, „chodec“ Star Wars AT-AT, a nabízejí se i jiné složité modely z této řady. Mezi další oblíbené a obtížně sehnatelné kusy patří Bondův Aston Martin, Lamborghini Sián FKP nebo některé z modulárních staveb.

Dospělí však jeví zájem také o stavebnice Playmobil firmy Brandstätter Group. Na dospělé cílí kupříkladu se Star Trek Enterprise. Hvězdná loď se dá pořídit od deseti tisíc korun a po sestavení je možné ji zavěsit na strop. Aby nebylo pochyb, komu je hračka určena, obdivuje ji v reklamě skupinka třicátníků s drinky.

Kromě stavebnic jsou globálně mezi staršími návštěvníky hračkářství populární deskové hry, puzzle či různé sběratelské figurky, například komiksových hrdinů. Dospělí zákazníci ale nepohrdnou ani panenkami. Mattel na ně pamatuje kupříkladu řadou Signature, která obsahuje i Barbie vycházející z historických předloh. Příkladem jsou panenky inspirované anglickou ošetřovatelkou Florence Nightingalovou či někdejší političkou, aktivistkou a první dámou Spojených států Eleanor Rooseveltovou.

Kupříkladu v Británii nyní tvoří takzvaní kidults (složenina z anglických slov kid – dítě a adult – dospělý), kam se řadí kupci nad dvanáct let, téměř třetinu kupní síly na trhu s hračkami, oceněného na 3,3 miliardy liber. V prvním pololetí letošního roku utratili za své hobby o čtrnáct procent víc než v roce 2019. Celkový nárůst prodeje hraček přitom činil šest procent, napsal The Guardian s odkazem na data výzkumné firmy NPD.

Nejvýznamnější skupinu v rámci kidults podle ní tvoří lidé ve věku dvaceti až 35 let. Dvě třetiny útrat v této kategorii pak připadají na muže. „Světové dění bylo pro každého extrémně náročné, a tyto hračky vyvolávají radost u lidí, pro něž jsou vášní,“ vysvětluje pandemické zaujetí předměty pro děti představitelka NPD Melissa Symondsová.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newslettery