Pošta tratí kvůli dumpingu 1,5 miliardy, tvrdí konkurenti
Pošta podle místopředsedy asociace Petra Angelise na dumpingových cenách, za něž nabízí doručování velkým firemním klientům, ročně tratí kolem 1,5 miliardy korun. Firma přitom nárokuje u ČTÚ úhradu ztráty z tzv. univerzální služby ve výši 1,78 miliardy korun. Na její úhradu by měli přispívat i konkurenti pošty podle svého podílu na trhu. Ten má být kolem dvou procent.
„Občané platí České poště za odeslání listovní zásilky 13 korun, firmy za zcela shodnou zásilku vedenou jako obchodní psaní platí podle ceníku 6,20 Kč, v praxi ale i výrazně méně. Náklady se přitom výrazně neliší,“ dodal Angelis. Na firemních zásilkách by mohla pošta podle údajů Evropské komise ušetřit maximálně 28 procent, nikoliv uplatňovaných až víc než 50 procent.
Podle generálního ředitele Mediaservisu Martina Dzúra existují důkazy, že některé firmy posílají obchodní psaní přes Českou poštu za 3,03 Kč za kus. ČTÚ přitom informoval, že náklady na takovou zásilku jsou v rozmezí 4,19 až 5,15 Kč. „Tato cenová politika České pošty znamená jediné: velké firmy posílají zásilky za cenu pod skutečnými náklady, občané platí plnou cenu a doplácejí tak poště to, co jinde prodělá,“ podotkl.
Regulátor se k dumpingu nevyjadřoval
ČTÚ odmítl, že by se vyjadřoval o tom, zda jsou ceny České pošty dumpingové. „V případě základních poštovních služeb úřad posuzuje cenotvorbu pošty z pohledu požadavku zákona na minimální nákladově orientovanou cenu. Obchodní psaní však není základní poštovní službou,“ reagoval mluvčí regulátora Martin Drtina.
Oponenti podle mluvčí pošty Marty Selicharové zamlčují skutečnost, že se primárně nehraje o cenu, ale o objemy. „Dlouhodobě a systémově pracují na tom, aby pod různými záminkami dotlačili Českou poštu k tržně nesprávnému stanovení cen, které jim umožní pohodlně převzít významnou část firemní produkce, protože o tu jim primárně jde, nikoli o občanskou korespondenci,“ uvedla. Dodala, že pošta jako držitel licence musí plnit povinnosti, které jiné firmy nemají. Zejména udržovat rozsáhlou síť poboček s předepsanou minimální otevírací dobou, doručovat každý den na každou adresu, poskytovat předepsaný rozsah služeb a další.
Operátoři: Kompenzační fond nechceme
Alternativním operátorům se nelíbí, že by měli přispívat do kompenzačního fondu na úhradu ztráty České pošty, a přitom nemají informace o tom, jak státní podnik k požadované částce dospěl.
Rozhodování o kompenzačním fondu se podle mluvčího ČTÚ Martina Drtiny řídí zákonem o poštovních službách. Řízení je neveřejné a vede se jen s tím, kdo čisté náklady uplatňuje. „ČTÚ detailně prověřuje veškeré podklady, které Česká pošta při uplatnění nároku na úhradu čistých nákladů předložila. Postupujeme přitom podle metodiky pro ověřování čistých nákladů, která byla připravena a konzultována ve spolupráci se všemi podnikateli na trhu,“ dodal.
Česká pošta letos čeká zisk 200 milionů Kč proti loňským 300 milionům. Tržby se pohybují kolem 20 miliard Kč. Firma provozuje 3250 poboček.