Prémiová kosmetika z Plzně dobývá evropský trh. Chystá parfém inspirovaný Šumavou

Kosmetika od Bevira.

Kosmetika od Bevira. Zdroj: Beviro

Daniel Trnka, spoluzakladatel značky Beviro.
Kosmetika od Bevira.
Kosmetika od Bevira.
Kosmetika od Bevira.
Grassprintové obaly kosmetiky Beviro.
7
Fotogalerie

Jen za poslední měsíc zaznamenal vyšší tržby než za loňské první pololetí postižené lockdownem. Šéf a spolumajitel české kosmetické značky Beviro Daniel Trnka si letošní poptávku po svých produktech pochvaluje. „Celkově očekávám tržby za letošní rok okolo 12 milionů korun, což by byl trojnásobný růst oproti loňsku. A když to klapne, budeme příští rok otevírat i vlastní výrobu,” popisuje pětatřicetiletý byznysmen z Plzně, který před patnácti lety začínal svou kariéru jako kadeřník.

Daniel Trnka začal Beviro rozvíjet před čtyřmi lety jako prémiovou kosmetickou značku pro muže, zpočátku nabízel hlavně péči o vousy. Postupně ale přidal i další výrobky jako například šampony či kolínskou. Produkty vyrábí ve dvou českých rodinných laboratořích. V jedné z nich by příští rok chtěl spustit i vlastní výrobu.

„V obou případech jde o malé podniky, kde známe majitele a můžeme si dohlédnout na kvalitu. Zkoušeli jsme opravdu hodně výrobních firem, ale my chceme být maximálně přírodní a zároveň požadujeme, aby ty výrobky fungovaly,“ říká Trnka.

Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?

Video placeholde
• Videohub

Aktuálně prodává svou kosmetiku v pětadvaceti zemích, přičemž smluvní distributory má ve dvanácti státech. Právě se domlouvá na další spolupráci s velkými distributory v Německu a v Austrálii. Průniku Trnkovy značky na zahraniční trhy velmi pomohla státní agentura CzechInvest.

„Jednoznačně se ukazuje, že v Česku umíme vyvinout a vyrobit produkty na světové úrovni a být úspěšní i na velmi rozvinutých a konkurenčních trzích, jako je třeba Dánsko nebo Nizozemí,“ říká Jan Moravčík, spolumajitel Bevira a také spolumajitel Gentleman Store, e-shopu zaměřeném na pánskou kosmetiku.

V Česku Beviro prodává zejména ve velkých e-shopech Alza, Mall či Notino, ale také se zaměřuje na prodej kosmetiky do barbershopů či kadeřnických salonů. „Tento kanál nám bohužel během pandemie zmizel se zavřením obchodů a služeb. Ale na druhou stranu pandemie loni urychlila vznik našeho vlastního e-shopu,“ říká Trnka. Letos by Beviro mohlo dosáhnout až desetinásobného zisku oproti loňsku.

Hitem příštích let z produkce Bevira by se mohl stát chystaný pánský parfém nazvaný Šumava. „Chtěli jsme být co nejautentičtější, tak jsme se rozhodli, že začneme dělat parfémy podle našich oblíbených míst. První bude letní a zimní verze Šumavy, kterou vyvíjíme podle míst, prostředí a rostlin, které tam v tu danou roční dobu rostou,“ upřesňuje rodilý Plzeňan Trnka.

Jeden prémiový produkt vyvíjí Beviro i několik let. Například vývoj šamponu trval dva a půl roku. „Tam je úzus, že musí hlavně hodně pěnit a hodně vonět, ale to, že to způsobuje sůl, která vysušuje pokožku a poškozuje vlasy, se pak už zákazníci nedozvědí. Takže my jsme potřebovali šampon, který pění, ale zároveň nepoškozuje vlasy,“ vysvětluje Trnka dlouhý vývoj svého výrobku.

Ale také se stane, že Beviro dva roky vyvíjí nějaký produkt, a ono to nakonec nevyjde. Tak třeba firma po roce a půl zastavila vývoj vlastního deodorantu a začala ho vyvíjet úplně znovu s novým zadáním.

Letos začalo Beviro více dbát i na vzhled svých výrobků. Jednotný vizuální styl navrhl původem plzeňský grafik Jaroslav Mašek a značka uvedla na trh nově i obaly z takzvaného grassprintu, která je kompletně kompostovatelná.

Beviro je podle Trnky v českém prostředí ojedinělou prémiovou značkou pánské kosmetiky, která si jde vlastní cestou. Na světovém trhu by se dala přirovnat například k australské značce Aesop, jejíž produkty jsou ale výrazně dražší a neakcentují tolik ekologii a přírodní složky v kosmetice. 

„V příštím roce cílíme na minimálně dvojnásobný růst tržeb a plánujeme pokračovat ve vývoji nových produktů, otevřít vlastní showroom a barbershop v Plzni a také začít vystavovat na veletrzích v zahraničí. Stále vidíme velký potenciál v rozvoji na našem domácím trhu, ale v budoucnu očekáváme, že většinu tržeb značky budou tvořit zahraniční trhy,“ říká Jan Moravčík s tím, že firmu chtějí majitelé stavět na pevných základech, ne s cílem rychlého prodeje investorům.

Byznys s kosmetikou pro muže celosvětově roste čím dál rychleji. Zatímco v posledních pěti letech byl podle dat Persistent Market Research roční růst pánského kosmetického byznysu ve výši 3,5 procenta, v příštích deseti letech by měl dosáhnout až osmi procent ročně. Současná hodnota globálního trhu s pánskou kosmetikou, která dosahuje 55 miliard dolarů, by se měla do roku 2031 téměř zdvojnásobit.