Proti proudu. Česká značka pánské módy Bandi otevře dvě kamenné prodejny

Značka Bandi dosud provozuje jedenáct prodejen, z toho deset v Česku a jednu v Bratislavě.

Značka Bandi dosud provozuje jedenáct prodejen, z toho deset v Česku a jednu v Bratislavě. Zdroj: Bandi

Značka Bandi dosud provozuje jedenáct prodejen, z toho deset v Česku a jednu v Bratislavě.
Značka Bandi dosud provozuje jedenáct prodejen, z toho deset v Česku a jednu v Bratislavě.
Také nová tuzemská značka Anthony’s London letos otevřela svou kamennou prodejnu. Chystá se také nahradit prodejny britského módního prodejce T.M.Lewin.
4
Fotogalerie

V době soumraku oděvního průmyslu a prodejů orientovaných na e-shop se tuzemská značka Bandi s pánskou módou pustila proti proudu. V příštím roce otevře dvě kamenné prodejny. Pobočka v Liberci vznikne na jaře, nový a větší obchod v pražské Michli o rozloze sedmi set metrů čtverečních nahradí dosavadní prodejnu v ulici Budějovická. Původně měl první zákazníky přivítat v únoru, ale stavební komplikace oddálily otevření na konec třetího kvartálu 2022.

„Všechny prodejny jsme v posledních letech stavěli místo původních pěti na šest zkušebních kabinek. Jak v loňském roce, tak i letos se tam tvořily dlouhé fronty,“ vysvětluje deníku E15 majitel Bandi Andrej Vámoš. „I když by se mohlo zdát, že doba prodeji nepřeje, je to naopak,“ vysvětluje.

Bandi loni utržil přes 250 milionů korun, čistý zisk činil 22 milionů korun. Odráží se v tom pandemický propad. V roce 2019 tržby přesáhly 342 milionů korun a čistý zisk 55 milionů korun.

Letos se značka vrací k původním výsledkům. „I přesto, že jsme měli od začátku roku zavřené prodejny a nemohli pracovat, podařilo se od 10. května obsloužit klienty v objemu přes 370 milionů korun,“ říká Vámoš. „Co se týká zisku, na to si musíme ještě počkat. S ohledem na vysoké investice v posledním kvartálu je třeba počítat se ziskem pod padesát milionů korun,“ doplňuje.

Jak pandemie změnila e-commerce v Česku

Video placeholde
• Videohub

Kamennou prodejnu s pánskými košilemi či obleky letos v říjnu otevřela také nová tuzemská značka Anthony’s London. Nachází se v BB Centru na pražské Brumlovce.

„Odvětví pánské společenské, formální, casual business módy u nás není příliš zastoupené,“ komentoval tehdy pro E15 Jan Kotrbáček, vedoucí pronájmu maloobchodních prostor v centrech měst společnosti Cushman & Wakefield s tím, že funguje propojení kamenného obchodu s online prodejem. 

Prodejce Bandi založil e-shop několik let před pandemií. Největší využití nachází jako outletový výprodej triček, obuvi či mikin. Obleky se však přes internet prodávat nikdy nebudou, míní Vámoš. „Postava mužů není nikdy dokonalá a ve většině případů je asistence profesionálního krejčího nutná. Představa, že by se pánský oblek prodal přes e-shop, je pro mne stejná jako oholit si vousy přes internet,“ tvrdí majitel Bandi.

Dosud Bandi provozuje jedenáct prodejen, deset v Česku a jednu v Bratislavě. Příští rok se chystá rozrůst také o slovenské pobočky v Žilině, Banské Bystrici a Košicích. Na rozdíl od jiných módních značek odmítá provozovny v obchodních centrech.

„Turisté procházejí otevřené prodejny bez dveří jako při prohlídce zámku, pokukují po čemkoli, a pokud se jim něco zalíbí a stojí to ‚třistapade‘, tak si to koupí. Tu radost si pak zpestří jídlem ve fastfoodu, načež jedou spokojeně domů. Večer pak usedají příjemně unaveni k televizím, jako by prošli české hory. Tak to není případ klienta značky Bandi,“ říká Vámoš. „Nevylučuji, že kdybychom prodávali vonné svíčky či dámské make-upy, měli bychom obchod v obchodním centru. To by mi dávalo smysl,“ dodává.

Během pandemie se módním značkám obecně nedařilo. Z tuzemského trhu se stáhly Next nebo Promod, do insolvence zamířily Blažek či Pietro Filipi. Byznysový restart naopak čeká Karu Trutnov, jejíž reorganizaci schválil v listopadu krajský soud v Hradci Králové. O záchranu Kary usilují investiční skupina Natland podnikatele Tomáše Rašky a bývalý vlastník Kary Zdeněk Rinth.