Češi si během pandemie zvykli na nákupy on-line, využívají je stabilně

nakupování, e-shopy, internet

nakupování, e-shopy, internet Zdroj: freedigitalphotos.net

internetové obchody, nakupování, e-shopy, platební karta
2
Fotogalerie

Češi si za rok s pandemií koronaviru a vládními restrikcemi zvykli na on-line nákupy a internetové obchody využívají stabilně. Zatímco však s vyhlášením první uzávěry ekonomiky loni na jaře e-shopy evidovaly mezitýdenní skokový nárůst tržeb, na podzim už nebyl růst tak silný a v prosinci po uzávěře obchodů po Vánocích tržby e-shopů v mezitýdenním srovnání dokonce výrazně klesly. Důvodem byly silné vánoční nákupy v týdnu před uzavřením obchodů. Lidé již také nečekají na samotný začátek platnosti omezení a reagují už ve chvíli, kdy se o nich začne mluvit. Vyplývá to z aktuálních dat společnosti Shopsys, která největším prodejcům pomáhá digitalizovat prodeje.

V důsledku pandemie vláda nařídila uzavření většiny obchodů poprvé od loňského 14. března. Průměrný nárůst tržeb e-shopů činil tehdy ve srovnání s předchozím týdnem zhruba 50 procent. Při první uzávěře bylo možné podle obchodního a marketingového ředitele Shopsys Matěje Kapošváryho pozorovat největším zájem o krmivo pro domácí zvířata, zdravotnický materiál nebo elektroniku. "Tržby elektronických obchodů se zbytným sortimentem také rostly skokově, ale v porovnání s nezbytným zbožím rostly asi o polovinu pomaleji," uvedl.

Další zákaz maloobchodního prodeje v souvislosti s druhou vlnou koronaviru nastal od 22. října. Tržby e-shopů vzrostly mezitýdenně o 36 procent. Poslední uzavření obchodů, které stále trvá, začalo po Vánocích. Tržby internetových obchodů však tehdy ve srovnání s předchozím týdnem, kdy obchody byly ještě otevřené, spadly o 50 procent. Tato data ale nejsou podle Shopsys zcela vypovídající. V týdnu před uzavřením totiž lidé ještě dělali poslední vánoční nákupy a v týdnu, na který připadla uzávěra, Češi obvykle na internetu příliš nenakupují, dodala firma.

Z výše uvedených dat lze podle Kapošváryho usuzovat, že případný další přesun spotřeby na internet bude spíše kontinuální než skokový. "Zároveň ale neočekáváme, že při rozvolnění a otevření obchodů bude on-line segment slábnout," dodal.

Češi v internetových obchodech v loňském roce podle dat Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz utratili 196 miliard korun, meziročně o 26,5 procenta více. Podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky letos obraty on-line obchodů překonají hranici 200 miliard korun.