Toyota rozšíří českou síť dealerství, jde opačným směrem než Škoda nebo Stellantis

Ilustrační

Ilustrační Zdroj: Profimedia

Automobilkám nastala éra překotných změn. Ty se přitom zdaleka netýkají jen přechodu ze spalovacích motorů na baterie, ale také způsobu, jakým zákazníci vozy nakupují. Zatímco některé značky včetně Škody Auto již avizovaly, že postupně přejdou ze stávajícího modelu prodeje prostřednictvím oficiálních dealerů na takzvaný agenturní prodej, což vyvolává v českém byznysu s novými automobily značné pozdvižení, jiné značky jdou naopak proti proudu a dealerskou síť hodlají rozvíjet. Například Toyota plánuje tu svoji stávající rozšířit o třetinu, tedy o deset nových dealerství, potvrdil e15 generální ředitel české Toyoty Martin Peleška.

Tradiční model prodeje postupně opouští některé značky koncernů Volkswagen i Stellantis, mimo jiné i Škoda Auto. Vydávají se cestou přímého prodeje „po vlastní ose“,  tedy do režimu, na který například od počátku své expanze sází například i americká Tesla.

Zatímco v tradičním režimu může dealer lákat zákazníky do svých prodejen tak, že si sníží marži a stejný automobil nabízí mírně levněji než konkurence, v agenturním režimu rozhoduje o cenách vozů a slevách výhradně automobilka. Zvyšuje si tak marže a snižuje náklady na distribuci, na druhou stranu přebírá náklady na financování aut na skladech.

Automobilky tak vyvolaly změnami pozdvižení mezi dealery. Podle informací e15 řada z prodejců zvažuje, že ukončí spolupráci s výrobci, případně zcela opustí podnikání, protože se jim nově zaváděný systém údajně nevyplatí. Ne všechny značky ale systém mění.

„Bouře kolem zaváděného agenturního systému je veliká. Máme multibrandové dealery, kterým jiné značky už avizují změny. Dealery jsme proto oslovili, abychom je uklidnili a potvrdili, že Toyota jednoznačně setrvá v klasickém režimu,“ popisuje Peleška.

A dodává, že japonská společnost na českém trhu svou síť podstatně rozšíří. Aktuálně má 32 dealerství, nových přibude až deset, a to „co nejdříve“. „Rádi bychom využili stávající showroomy nových potenciálních partnerů, které bychom v rámci konverze k Toyotě přebrandovali,“ říká Peleška.

Do tábora značek, které nadále věří zavedenému modelu, patří i další asijský výrobce, jihokorejská Hyundai. V Česku disponuje šedesáti prodejními a servisními místy ve všech krajských městech. „V letošním roce jsme otevřeli pět nových dealerství v Praze, Brně, Ostravě, Plzni a Benešově. Expanze sítě bude pokračovat i v následujícím roce, plánujeme otevřít tři až pět nových lokalit,“ uvádí mluvčí značky David Pavlíček.

„Jsme přesvědčeni o významné roli silné dealerské sítě. S příchodem nových modelů se však v nadcházejícím roce budeme více zaměřovat na online prodej vozů i služeb,“ dodává Pavlíček.

Stejně tak Kia v Česku výrazně rozvíjí dealerskou síť, jen letos zvýšila počet prodejen o osm na 49. I díky tomu se chce do pěti let dostat mezi tři nejprodávanější značky na tuzemském trhu. Nová dealerství otevřela ve Znojmě, Brně, Kolíně, Mladé Boleslavi, Plzni, Hradci Králové, Příbrami a v Ostravě.

„Naším cílem je, aby měli zákazníci nejbližší servisní bod v dojezdové vzdálenosti maximálně 45 minut od svého bydliště,“ vysvětlil generální ředitel Arnošt Barna. Nejpozději do roku 2027 chce Kia vybavit všechny své prodejny dobíječkami pro uživatele elektromobilů.

Peleška z Toyoty uvádí, že tradiční evropské koncerny jako Volkswagen a Stellantis se nechaly „vyprovokovat“ ke změnám mimo jiné i čínskými automobilkami, které expandují na evropské trhy s elektromobily.

„Mají nízkonákladový model, jejich distribuční náklady se pohybují kolem jedenácti procent, v případě standardních značek jsou i na 25 procentech. Až ale začnou Číňané budovat své dealerské sítě, distribuční centra, evropské centrály, náklady se jim zvýší,“ domnívá se Peleška.

Přechod na agenturní model podle něj nedává smysl především proto, že o ceně vozů, kterou za ně platí zákazník, určuje trh. Argument, že přechodem na agenturní systém získají automobilky moc nad cenami a slevami, tak podle něj neplatí: „Automobilka si sice vezme peníze z nynějších marží dealerů, tyto prostředky ale stejně bude muset vyplatit z vlastní kapsy, aby vozy zůstaly cenově konkurenceschopné.“