Nové čtvrti a náměstí. Jak bude vypadat Praha za dvacet let?

Nová náměstí - Vítězné náměstí: Hlavní myšlenkou je uvolnit střed náměstí odsunutím tramvaje a automobilového provozu. Uvolnění střed pak mohou naplnit aktivity různého druhu.

Nová náměstí - Vítězné náměstí: Hlavní myšlenkou je uvolnit střed náměstí odsunutím tramvaje a automobilového provozu. Uvolnění střed pak mohou naplnit aktivity různého druhu. Zdroj: archiv IPR

Nové čtvrti - Nákladové nádraží Žižkov: Území bývalého koncového nákladového nádraží spolu s areály Olšanských a Vinohradských hřbitovů tvoří málo prostupnou oblast mezi čtvrtěmi Vinohrad a Žižkov.
Nové čtvrti - Nákladové nádraží Žižkov: Za více než více než 31,2 miliard korun zde vznikne nová čtvrť.
Nové čtvrti - Nákladové nádraží Žižkov: Do přeměny brownfieldu se zapojilo několik architektonických uskupení: AI-Design, A.D.N.S. Production, Jakub Cigler Architekti,  Benthem Crouwel Architects; ra15, a MS architekti.
Nové propojení - železniční spojení na letiště: Projekt spočívá v komplexní modernizaci železniční trati v úseku Praha Masarykovo nádraží – Kladno Ostrovec včetně vybudování nové odbočky na Letiště Václava Havla ze stanice Praha‐Ruzyně.
Nové propojení - železniční spojení na letiště: Výstavba za více než 40 miliard korun (1,4 miliard korun připadá na rekonstrukci Negrelliho viaduktu) by měla být dokončena v roce 2028.
29
Fotogalerie

Nové čtvrti, náměstí nebo dopravní propojení. Výstava v pražském Centru architektury a městského plánování představuje pětadvacet projektů v různých fázích přípravy, které v budoucnosti změní tvář Prahy. 

„Pražské priority jsou modelovým výběrem pětadvaceti zajímavých projektů, které promění výraz Prahy, jak jej známe dnes. Ukazují nám vnitřní rezervy města a jeho potenciály,“ popisuje výstavu Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy. 

Projekty, které výstava přibližuje, se liší svou velikostí a nachází se v různých částech města. Mají jedno společné, většina z nich je totiž investicí města. Expozice je rozdělena do pěti částí - nové čtvrti, náměstí, parky a příležitosti a propojení. 

Prohlédněte si některé z projektů, které změní Prahu, v následující galerii:

Hlavní město se potýká s celou řadou problémů, jedním z nejožehavějších je podle primátora Zdeňka Hřiba nedostupnost bydlení. „Jako zásadní téma rozvoje města proto vidím otevřít pro výstavbu největší brownfield, tedy Bubny-Zátory,“ dodává Zdeněk Hřib.

Náměstek primátora Petr Hlaváček naopak zmiňuje plány na možnou výstavbu nové budovy filharmonie, která by se podle něj mohla stát symbolem Prahy 21. století. 

„Proto, aby tyto krásné projekty mohly být realizovány, je mým úkolem zajistit finance, což je obzvlášť v současné obtížné koronavirové době velmi obtížné,“ konstatoval Pavel Vyhnánek, náměstek primátora pro oblast financí a rozpočtu s tím, že ze své pozice čelí hned dvěma výzvám.

Tou první je spolupráce se státem. „V tomto případě doufám, že stát ukáže Praze svou přívětivější tvář a přizná jí její specifické postavení. Zároveň očekávám, že se postaví čelem ke spolufinancování některých z projektů,“ dodal Vyhnánek s tím, že finanční účast státu očekává především u projektu nové linky metra. 

„Jako spravedlivý vnímám způsob, jak se na financování takto důležité infarstrukturní stavby podílí v sousedním Rakousku. Jedna polovina investic do metra v hlavním městě jde za Vídní, druhá pak za státem,“ přibližuje Vyhnánek.

V souvislosti se situací, která nastala v kvůli pandemii a daňových propadů, přišla Praha o 12 až 15 miliard korun.