V nákupních parcích kvete dětský byznys

Brněnské nákupní centrum Campus

Brněnské nákupní centrum Campus Zdroj: Archiv E15

Zábava pro děti vydělává a začínají si to uvědomovat i provozovatelé nákupních parků. V obchodních parcích na okrajích větších měst proto v posledním roce začíná přibývat dětských center. A nejde o dětské koutky, ale často o velkoplošná zařízení o tisících metrech čtverečních.

„Rodiče ve velkých městech mají méně času a více peněz a dětské parky jsou zajímavou alternativou pro volný čas jejich dětí,“ uvedl manažer poradenské společnosti Cushman & Wakefield Petr Landsinger.

Do tohoto byznysu se pustila například společnost Rečava, která provozuje dětská centra Lvíček v Praze na Černém Mostě a v Plzni. Další podobné centrum nazvané Wikyland provozují místní podnikatelé v Brně-Modřicích. Ve velkém se rozjelo rovněž centrum Žirafa v Praze v Čestlicích. To podle vedoucího pronájmu nákupních parků v Cushman & Wakefield Jiřího Kristka zvažuje také například zřízení dětské optiky nebo kadeřnictví.

Při pohledu do ceníků dětských parků je zřejmé, že nejde o charitu. Například za vstup do plzeňského Lvíčka zaplatí rodiče za dítě 199 a sami si připlatí dalších 139 korun. Permanentka na deset vstupů vyjde bez koruny na tisícovku.
Vedle vstupného vytváří provozovatelé center zisk ještě například z pořádání dětských oslav a z provozu přilehlých restaurací. Nástup provozovatelů dětských zařízení souvisí s přeměnami, které prodělávají samotné nákupní parky. Zatímco jedni nájemníci rostou, druzí se zmenšují.

„Uvedená centra využívají například bývalou prodejnu Gigasportu, volné plochy vzniklé zmenšením hypermarketu či dřívější sklady. Žádné z nich nevzniklo stavbou na zelené louce,“ poznamenal Kristek.

Výstavba parků je na minimu
V České republice loni developeři postavili kolem 23 tisíc metrů čtverečních nákupních parků. To je téměř desetkrát méně, než byly původní plány. Nová výstavba je tak podle poradců z Cushman & Wakefield nejslabší za posledních deset let. Může za to mimo jiné omezení expanze potravinářských řetězců nebo přísnější postoj radnic k nové výstavbě. Nákupní parky na rozdíl od obchodních center nemají společnou pasáž a jejich výstavba je levnější.