Zahraniční marketplace je trojský kůň expanze, říká Cikánek z Expando

David Cikánek - Expando Global

David Cikánek - Expando Global Zdroj: Koláž E15

České e-shopy jsou v Evropě velmi kvalitní a mají vysoký standard. David Cikánek, expert pro Amazon z Expando, hovoří o marketplaces a schopnosti českých e-shopů se na této platformě, která se do budoucna stane mainstreamem, uplatnit u nás i v zahraničí. S Davidem Cikánkem a dalšími osobnostmi světa e-commerce se můžete setkat 23. a 24. března 2022 na E15 International E-commerce Summitu 2022.

Jaký je zásadní krok, který e-shop vstupující na Marketplace nesmí opomenout, aby uspěl?

Zásadní krok vidím v tom rozhodnutí, zda je marketplace vůbec pro vás. Pro některé obchody může být marketplace již dnes opravdu zajímavým kanálem a do budoucna se bude ještě rozvíjet. Pohybuje se tam ovšem i velká část shopů, pro které to zkrátka není. Na marketplace se pak ale vedle úspěšných vydělávajících prodejců objevuje řada takových, kteří na to z různých důvodů nemají. Takže to nejdůležitější je rozhodnout, pro koho jsou a nejsou marketplaces vhodné, a případně jak to dělat. A to je vlastně práce nás jako Expando. 

Jaká je tajná zbraň v algoritmu marketplaces? Existuje kritérium, o kterém se tolik nemluví, ale je schopné prodejce vyšvihnout v ratingu nahoru?

Každý marketplace nějaké má. Nejdál je samozřejmě Amazon, protože je největší a je tu nejdéle. Mimochodem i v Amazonu je to tajné. Samozřejmě prodejci jsou velmi vynalézaví a existují už nějaké statistiky, takže si umějí udělat představu.

Na Amazonu specificky se mezi prodejci říká, že existuje něco jako „honeymoon phaze“.  Jde o funkci, která vlastně pomáhá zcela novým produktům se předvést a ukázat svůj potenciál. Amazon jim dává do startu po nějakou omezenou dobu více prostoru a přilepšuje jim jako nováčkům. Nikdo neví, jak to přesně funguje, jak dlouho to trvá, jen se o tom mluví. Marketplace totiž potřebuje být schopný zachytit trendy velice rychle, nemůže čekat, až produkty budou mít tisíce recenzí.

Ale tím nejdůležitějším faktorem jsou zákaznické recenze. Amazon je známý tím, jak je těžké si recenze získat. Zákazníci jsou nároční. Produkt, který má dobré recenze na Amazonu, je absolutní top produkt na trhu a bude mu to vydělávat.

Jak bude probíhat integrační proces při vstupu Amazonu na český trh?

Amazon v Česku už vlastně je. Amazon Prime Video už tady má asi 40 % lidí, kteří mají Netflix. Brzy vyjde nový seriál z prostředí Pána prstenů, takže se dá předpokládat, že se počet zákazníků zvýší, protože v Česku je velká fanouškovská základna Lord of the Rings. To bude fungovat. Dál také spousta firem včetně té naší využívá servery, cloudové služby Amazon AWS. To je odvětví, které je úplně bez hranic a je jenom v angličtině. Takovou expanzi v rámci serverů nikdo neřeší. Takže ono je strašně těžké říct, co je Amazon. Ten fyzický obchod s produkty, to je za mě to nejsložitější a přijde na řadu až poslední. 

Až tady Amazon bude mít desítky tisíc subscriberů na Prime Video, lidé si budou platit Audible knihy a podcasty a bude mít spousty předplácejících Twitch Prime lidí, tak sem přijde a bude mít velký pull zákazníků, na které bude moci cílit i tím fyzickým obchodem. Česká republika je pro Amazon zajímavá svými sklady, logistikou a má tu spoustu lidí z HR.

Mají české e-shopy šanci se na Amazonu uplatnit?

Nejenže mají šanci, ale spousta z nich už tam dnes vydělává zásadní peníze. Znám stovky z nich, které se uplatňují dobře i ve světě. Česká e-commerce je velice vyspělá. Na poměr HDP nákupů na internetu jsme třetí v Evropě za Velkou Británií a Dánskem. Poměrově máme mnohem více on-line nákupů než třeba Německo nebo Francie. České e-shopy jsou v Evropě velmi kvalitní a mají vysoký standard, to je jejich výhoda.

Jaké budou podle vás novinky v marketplace marketingu v roce 2022? Nějaké nové trendy?

V Česku budou marketplaces čím dál tím větším mainstreamem. Na marketplace bude čím dál tím běžnější nejen nakupovat, ale i prodávat.

Máme u nás asi 47 tisíc shopů, což je opravdu hodně. Většina z nich jsou malé a nevydělávají i proto, jak za poslední roky zdražila Google reklama. Reklamní prostor se totiž nenafukuje, je pouze dražší. A malé shopy nezvládají držet krok s těmi velkými.

V Anglii je dnes naprosto běžné, že malí prodejci nezakládají e-shopy. To je drahé. Založí si účet na Amazonu nebo na podobné platformě a začnou tam. V Česku se ještě pořád začíná e-shopem a pak se tržby doplňují přes marketplaces.

Trendem tedy bude to, že se mnohem více e-shopů pustí na marketplace a budou z něj mít 20 až 30 procent tržeb. Bude to stejně běžné, jako když mají teď třeba 20 procent tržeb z prokliků z Facebooku a dalších 60 procent tržeb z prokliků z Googlu. Bude to naprosto běžná součást toho marketingového mixu.

Prodávat ať už na domácích marketplaces, jako je Alza a Mall, nebo zahraničních, takže na Amazonu, se stane mainstreamem. Domácí marketplaces mají tu nevýhodu, že shopy zvažují, zda budou živit svou přímou konkurenci. Když se propojíte na marketplace, tak si možná ukrojíte z vlastních zákazníků, protože je pošlete právě na ten marketplace. To je vlastně výhoda zahraničních marketplaces. Většina našich prodejců nemá jiné aktivity v zahraničí, než je marketplace. Zahraniční marketplace je takový trojský kůň té expanze. Mohu tam přijít a vlastně kradu zákazníky zahraničnímu trhu, ale nekradu je trhu svému.

Co bude vaším hlavním tématem na březnovém International E-commerce summitu?

Zaprvé tento rok je to poprvé, co chce být Amazon vidět svým jménem. Je to zatím prostřednictvím Expando, využívá nás jako „ambasadora“. Amazon si tu začíná vymezovat prostor a je to velmi zlomové. Až se za 20 let budeme dívat zpátky, Amazon tu bude mít nějakou část trhu a nakupování na Amazonu se pro Čechy stane zcela běžným, tak si budeme říkat, že to všechno pravděpodobně začalo někdy na začátku roku 2022.

Zadruhé poprvé s Amazonem publikujeme jeden nebo dva velmi unikátní výzkumy na téma, jak si stojí čeští a slovenští prodejci na zahraničních marketplaces v konkurenci, kolik jich je, kolik vydělávají. Půjdeme velmi do detailů, kdo je a není úspěšný. Budeme vycházet z dat z minimálně jedné studie o tom, jak reálně vypadá trh. Na marketplaces jsme jako Češi pár let, ukážeme, jak se nám vede.