Obrat e-shopů patrně překoná rekord | E15.cz

Zdražování navzdory. E-shopy mají našlápnuto k překonání rekordního obratu

Jiří Liebreich

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Pandemie loni internetovým obchodům náhle přihrála masy zákazníků, které by za standardních okolností povětšinou zůstaly věrné kamenným prodejnám. Tito spotřebitelé letos české e-shopy neopouštějí. Tuzemská e-commerce naopak očekává, že překoná rekordní loňský 196miliardový obrat, a to o deset až patnáct procent.

Mezi roky 2017 a 2018 vzrostl obrat internetového obchodování v Česku o dvacet miliard korun a obdobným tempem se zvýšil mezi lety 2018 a 2019, kdy dosáhl 155 miliard. Pandemie loni zásadně zrychlila meziroční růst z dvaceti na 41 miliard, celkový obrat tak činil 196 miliard. Udržení takového tempa by znamenalo úspěch pro nejeden elektronický obchod, e-commerce jako celek ale od letošního roku očekává růst.

„Podle dosavadních výsledků v oblasti retailu je zřejmé, že celkový meziroční růst bude pokračovat. Odhadujeme, že by letos mohl dosahovat deseti až patnácti procent,“ uvádí výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Více než 46 procent zákazníků platí kartou přes internet. Loni a předloni podíl těchto nakupujících činil 42 a 39 procent. Naopak podíl platících hotově na dobírku klesá na minimum.

„Akceleraci růstu považujeme za odrazový můstek pro další rozvoj svého podnikání. Opět plánujeme růst v řádech desítek procent,“ říká Petr Bena, místopředseda představenstva Alza.cz, největšího českého e-shopu, jenž loni meziročně zvýšil obrat o 28 procent na 37,3 miliardy korun. Obrat Alza zvýšila ve všech zemích, kde působí, mimo jiné na Slovensku, v Polsku či Maďarsku.

V prvním letošním čtvrtletí rostl obrat Alzy meziročně o více než čtyřicet procent, v Rakousku a Německu se téměř ztrojnásobil. E-shop udržel vyšší tempo i v meziročním srovnání dubna, kdy už zákazníci prchli z kamenných prodejen do e-shopů.

Dvojka na trhu Mall loni zvýšila meziročně obrat o čtvrtinu na 20,7 miliardy, dosavadní letošní vývoj ale nekomentovala.

Pandemie umocnila poptávku především po elektronice, na kterou se zaměřuje obchod CZC.cz. Za prvních pět letošních měsíců zvýšil obrat o 21 procent na více než 2,5 miliardy. „Zůstáváme ale nohama na zemi a za úspěch bychom považovali i stejný obrat jako loni,“ podotýká obchodní ředitel CZC Tomáš Pilský. Dosažení stejně rychlého zvýšení obratu jako loni podle něho brání také zdražování.

Jak pandemie změnila českou e-commerce:

Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?

To se zatím podle zástupců tuzemských e-shopů pohybuje v řádu jednotek procent a bude pokračovat. Týká se například notebooků nebo domácích spotřebičů. Výjimkou jsou například grafické karty, jež zdražují o desítky procent. Příčinou je také globální nedostatek čipů, který se projevuje i v prodlužování dodacích lhůt.

Vyšším cenám se zákazníci e-shopů nevyhnou ani kvůli zdražující námořní a letecké nákladní přepravě. Přesto zásilek od ledna do května přibývá, jak potvrzuje dopravní firma Gebrüder Weiss ČR. „Růst přeprav přímo ke klientovi vzrostl o polovinu, přeprav v oblasti business-to-business přibližně o čtvrtinu. Nejvýrazněji roste oblast automotive, spotřebního zboží a výrobků pro sport a volný čas,“ uvádí ředitel obchodu Gebrüder Weiss Jan Kodada.

Růst přepravy pro e-shopy eviduje i společnost DPD, a to o více než třicet procent za první čtyři letošní měsíce. U největších zákazníků je růst i stoprocentní.

„Letošní rok očekáváme opět rekordní, kolem 45 až 50 milionů doručených zásilek, ale samozřejmě už to nebude tak zásadní skok jako mezi lety 2019 a 2020. I když jsme si zvykli nakupovat on-line prakticky vše a vznikly dokonce nové skupiny, které dříve v e-shopech nenakupovaly vůbec, očekáváme částečný návrat do kamenných obchodů,“ říká generální ředitel DPD Miloš Malaník. Růst táhnou potraviny i technika, pokles naopak zaznamenává móda.

Zatímco zdražování růst e-shopů přibržďuje, nové opatření EU obchodům pomůže v boji s levnější asijskou konkurencí. Od července totiž bude zrušeno osvobození dovážených zásilek s původem mimo EU v hodnotě do 22 eur od DPH. Nakupování drobných předmětů na asijských e-shopech se tak už Čechům nevyplatí.

„Navíc nejde pouze o samotné clo a DPH, celý dovoz se zdraží i v souvislosti s nutností celního řízení,“ dodává Kodada. Podobný jev ostatně nastal po letošním odchodu Británie z EU.

„Lze očekávat změny nákupního chování, spíše však pozvolné, a to zejména v oblasti levnějšího spotřebního zboží a příslušenství,“ míní o legislativní změně Bena z Alzy.

Objednejte si magazín Sámoška v telefonu. Najdete v něm tento i další články na téma budoucnosti e-commerce.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah