Zoot končí s vlastními výdejnami. Nahradí je odběrovými místy v partnerských prodejnách

Zoot nahradí výdejny provozované ve vlastní režii externími výdejnami v kamenných obchodech s módou.

Zoot nahradí výdejny provozované ve vlastní režii externími výdejnami v kamenných obchodech s módou. Zdroj: Zoot

Množství objednávek do výdejen během pandemie výrazně kleslo.
Šéf Zootu Milan Polák plánuje mít na konci letošního roku u partnerů přes 150 výdejen.
Koncept takzvaných výdejen radosti vznikl v Zootu ještě za minulých majitelů.
V současnosti Zoot provozuje jen pět vlastních výdejen. Naopak v partnerských obchodech jich má již 69.
Ve výdejně je možné si oblečení vyzkoušet a případně vrátit.
7
Fotogalerie

Internetový obchod s módním oblečením Zoot ukončí distribuci přes vlastní výdejní místa. Přejde na spolupráci s externími výdeji v kamenných prodejnách s módou. Důvodem jsou změna zákaznického chování během pandemie a nižší náklady.

„Síť vlastních výdejen nahrazujeme větším počtem výdejen, jež budou hlavně v rámci módních obchodů po celé České republice a Slovensku, ze kterých chceme udělat své partnery,“ sdělil generální ředitel Zootu Milan Polák. „Ke změně pomohla pandemie. Lidé si více objednávají domů, takže se snížila vratkovost, což byla jedna z motivací k tomuto kroku,“ dodal. 

Před pandemií směřovalo sedmdesát procent objednávek v Zootu na výdejny a zbytek domů. Nyní je to přesně naopak. S tím souvisí i množství vratek. Tedy zboží, který si zákazníci objednají, ale nakonec vrátí. U internetového prodeje módy je objem vratek obecně výrazně vyšší než u jiných e-shopů. V případě Zootu se podíl vratek ve druhém pololetí 2020 snížil ze 70 na 50 procent. Cílem je se letos dostat na 35 procent. 

„Je vidět, že se Zoot oproti minulosti soustředí na své ekonomické fungování. Větší zapojení partnerů v této oblasti je určitě správná cesta. Jde o trend nejen v Česku, ale i v zahraničí. Zásadní je, aby značka zvládla udržet dobrou kvalitu zákaznické zkušenosti,“ komentoval David Vurma, generální ředitel společnosti Acomware zaměřené na poradenství v e-commerce. 

Koncept vlastních výdejen vznikl v Zootu za minulých majitelů než obchod zbankrotoval a prošel reorganizací. V roce 2016 měl Zoot 33 výdejen. Sedmnáct bylo v Česku a po osmi na Slovensku a v Rumunsku. Po zahájení insolvence začal obchod výdejní místa provozovaná ve vlastní režii škrtat. Na webu se teď odkazuje jen na pět vlastních výdejen. Zato partnerských výdejních míst v kamenných prodejnách má 69. Na konci letošního roku chce mít Zoot 150 partnerských výdejen. Zoot v nich nadále zachová možnost vyzkoušet si objednané módní kousky při vyzvednutí. Všechna výdejní místa budou mít zkušební kabinky. 

Zoot založený podnikateli Oldřichem Bajerem a Ladislavem Trpákem byl v poslední dekádě průkopníkem prodeje oblečení přes internet. Firma ale nakonec neustála vysoké zadlužení a na začátku roku 2019 přestala splácet závazky. Zajištěné pohledávky vůči Zootu získala investiční společnost Natland. Ta nakonec e-shop loni v insolvenční reorganizaci přes společnost Company New převzala. 

Kromě prodeje přes výdejní místa hledá Zoot další odbytové kanály. Část sortimentu prodává přes velké e-shopy Mall.cz a Alza.cz. Naopak samotný Zoot po vzoru internetových tržišť otevřel svůj e-shop také dalším prodejcům.