Statistiku ukázal průzkum poradenské společnosti PwC ČR, který provedla mezi více než stovkou šéfů nejvýznamnějších tuzemských firem.
„Práce na dálku začíná být trendem v celém vyspělém světě a české firmy se snaží nezůstávat pozadu. Ve své podstatě jde o vzdálenou komunikaci a spolupráci v reálném čase pomocí moderních informačních technologií. Nejde tedy jen o práci z domova, ale například i od zákazníka, z oblíbené kavárny či z vlaku,“ vysvětluje Andrea Linhartová Palánová, odborník na řízení lidských zdrojů ze společnosti PwC ČR.
Co je potřeba k tomu, aby práce z domova byla efektivní |
---|
Kvalitní a rychlé připojení k internetu, výkonný počítač nebo tablet a email |
Bezpečné vzdálené připojení k firemním datům a dodržování pravidel pro bezpečnou práci s daty |
Středně pokročilá znalost práce s počítačem |
Sebedisciplina a motivace, nenechat se snadno rozptylovat, být zodpovědný a dodržovat domluvené termíny, dokázat samostatně pracovat |
Vhodné místo na práci, například domácí pracovna nebo jiné klidné místo |
„Ne každému zaměstnanci tak práce na dálku vyhovuje a stejně tak ne každý manažer umí řídit a motivovat svůj tým na dálku. Ideální kandidát na práci na dálku nejen dokáže ovládat moderní informační technologie, ale má silnou vnitřní motivaci, je samostatný a dokáže si potřebné informace ke své práci sám dohledat. Pracuje rychle a plní své úkoly včas, umí plánovat dopředu a efektivně si organizuje čas. Zároveň nemá potřebu být neustále v kolektivu,“ říká dodává Linhartová Palánová.
Jaké hrozí nástrahy práce na dálku |
---|
Technologické: selhání techniky, výpadek internetu, výpadek proudu, nefunkční hardware či software, zabezpečení dat pro vzdálený přístup |
Lidské: komunikace a nastavení očekávání, chybějící fyzický kontakt s kolegy v týmu, neochota se přizpůsobit, řízení a motivace vzdáleného týmu, nedůvěra, nastavení úkolů a systému hodnocení a odměňování, znalost zákoníku práce, motivace a samostatnost, sebedisciplina jednotlivců |
„Největším rizikem práce z domova paradoxně není to, že by se zaměstnanec flákal, ale spíše to, že mu budou chybět potřebné informace nebo že nebude v kontaktu s týmem či nadřízeným. Stále významnější otázkou je také bezpečnost přenosu dat, která si se zaměstnavatelem vyměňuje. Samostatnou kapitolou je pak oddělení osobního a pracovního života. Zaměstnanec si musí doma zorganizovat prostor pro práci a nastavit pravidla pro rodinu tak, aby je respektovala,“ zakončuje expertka PwC.
Homeoffice a homeworking: výhody a nevýhody