Dvě třetiny českých firem umožní práci z domova. Jaká hrozí úskalí?

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Pixabay.com

Dvě třetiny českých firem dovolí svým zaměstnancům, jejichž povaha práce to umožňuje, pracovat z místa, které si sami zvolí. Dokonce je v tom podporují zaváděním nejmodernějších technologií, které práci na dálku umožňují. Zaměstnanci se většinou „neflákají“, ale určité nebezpečí tu přeci je. Mohou například ztratit firemní data, motivaci nebo kontakt s týmem.

Statistiku ukázal průzkum poradenské společnosti PwC ČR, který provedla mezi více než stovkou šéfů nejvýznamnějších tuzemských firem.

„Práce na dálku začíná být trendem v celém vyspělém světě a české firmy se snaží nezůstávat pozadu. Ve své podstatě jde o vzdálenou komunikaci a spolupráci v reálném čase pomocí moderních informačních technologií. Nejde tedy jen o práci z domova, ale například i od zákazníka, z oblíbené kavárny či z vlaku,“ vysvětluje Andrea Linhartová Palánová, odborník na řízení lidských zdrojů ze společnosti PwC ČR.

Co je potřeba k tomu, aby práce z domova byla efektivní
Kvalitní a rychlé připojení k internetu, výkonný počítač nebo tablet a email
Bezpečné vzdálené připojení k firemním datům a dodržování pravidel pro bezpečnou práci s daty
Středně pokročilá znalost práce s počítačem
Sebedisciplina a motivace, nenechat se snadno rozptylovat, být zodpovědný a dodržovat domluvené termíny, dokázat samostatně pracovat
Vhodné místo na práci, například domácí pracovna nebo jiné klidné místo

„Ne každému zaměstnanci tak práce na dálku vyhovuje a stejně tak ne každý manažer umí řídit a motivovat svůj tým na dálku. Ideální kandidát na práci na dálku nejen dokáže ovládat moderní informační technologie, ale má silnou vnitřní motivaci, je samostatný a dokáže si potřebné informace ke své práci sám dohledat. Pracuje rychle a plní své úkoly včas, umí plánovat dopředu a efektivně si organizuje čas. Zároveň nemá potřebu být neustále v kolektivu,“ říká dodává Linhartová Palánová.

Jaké hrozí nástrahy práce na dálku
Technologické: selhání techniky, výpadek internetu, výpadek proudu, nefunkční hardware či software, zabezpečení dat pro vzdálený přístup
Lidské: komunikace a nastavení očekávání, chybějící fyzický kontakt s kolegy v týmu, neochota se přizpůsobit, řízení a motivace vzdáleného týmu, nedůvěra, nastavení úkolů a systému hodnocení a odměňování, znalost zákoníku práce, motivace a samostatnost, sebedisciplina jednotlivců

„Největším rizikem práce z domova paradoxně není to, že by se zaměstnanec flákal, ale spíše to, že mu budou chybět potřebné informace nebo že nebude v kontaktu s týmem či nadřízeným. Stále významnější otázkou je také bezpečnost přenosu dat, která si se zaměstnavatelem vyměňuje. Samostatnou kapitolou je pak oddělení osobního a pracovního života. Zaměstnanec si musí doma zorganizovat prostor pro práci a nastavit pravidla pro rodinu tak, aby je respektovala,“ zakončuje expertka PwC.

Homeoffice a homeworking: výhody a nevýhody