Erotické kanály táhnou i v době internetu, vítězí kvalitní produkce

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Mlada fronta E15

Odhaduje se, že pornografie tvoří asi třetinu obsahu internetu či z něj stahovaných dat. Na zájmu o placené erotické televizní kanály se to ale neprojevuje. Konkrétní data provozovatelé satelitních a kabelových stanic neuvádějí, ale podle alespoň hrubých odhadů počty předplatitelů stanic, jako je Hustler a další, neubývá.

„Pornografie je obecně jedna z věcí, o které se nemluví, nikdo se k ní nepřizná, přesto ji většina lidí v nějaké podobě a míře sleduje,“ říká Erika Luzsicza, šéfka firmy Axocom zastupující v tuzemsku menší tematické kanály. Erotické kanály tak zůstávají v nabídkách kabelových, satelitních a internetových operátorů.

„Stejně jako u filmových kanálů i zde platí, že lidé jsou pohodlní, rádi se podívají na kvalitní produkci teď a tady, bez hledání či stahování a hlavně na velké obrazovce. Navíc kombinace dostupnosti a dobré ceny balíčku způsobuje, že zájem o tyto kanály je stabilní,“ míní šéfka Axocomu. To podle ní motivuje například majitele kanálů Hustler TV k investicím do obsahu.

„V Cannes byla před několika týdny představena aplikace Hustler Interactiv, která umožňuje divákům ovlivňovat obsah. Každý se může stát režisérem epizody či seriálu a rozhodovat o tom, jak bude děj pokračovat,“ dodala.

DigiTV plánuje další stanice

Někteří operátoři proto hodlají nabídku ještě rozšířit. Příkladem je satelitní operátor DigiTV, který má v nabídce zatím jediný erotický program SuperOne. „Tuto oblast plánujeme rozšířit o další stanice. Jednáme proto s více provozovateli,“ uvedl v rozhovoru pro deník E15 provozní ředitel DigiTV Vladimír Rusnák.

Podle mluvčího největšího tuzemského kabelového operátora UPC Davida Frodla se počet předplatných erotického balíčku pohybuje v řádech tisíců. Podle Frodla výrazně nestoupá ani neklesá. V poslední době ale UPC zaznamenává značný nárůst počtu předplatitelů s novým tarifem Horizon Komplet+, který za jeden poplatek nabízí všechny dostupné kanály v síti UPC včetně těch pro dospělé. „Je možné, že zvýšený zájem o předplatné právě tohoto plného tarifu se všemi programy může souviset s poptávkou po erotických kanálech,“ míní Frodl.

Erika Luzsicza: Start nové stanice stojí desítky až stovky milionů
Erika LusziczaErika Luszicza | E15Tematických kanálů ve verzi pro Českou republiku je nyní přes sto a jejich počet dál poroste, říká ředitelka společnosti Axocom zastupující malé stanice v Česku Erika Luzsicza.
E15: Proč by měl počet tematických stanic i nadále růst?

Zejména v některých oblastech se ještě pořád naskýtá prostor k získání publika. V našem případě tomu tak bylo u nově spuštěné Mňam TV či filmového kanálu Joj Cinema. Přestože se stále hodně mluví o pirátství a streamingu filmů, je pravda, že velká část publika je dostatečně pohodlná na to, aby něco hledala. Večer se chce prostě bavit a chce si vychutnat komfort toho, že program pro ně někdo připravil. Proto mediální koncerny nadále investují právě do filmových kanálů. Jiné stanice jako třeba Crime+Investigation těží z tradičního zájmu o krimi. I v novinách bývají krimi články nejčtenější.
E15: Které nové stanice by měly letos či příští rok do Česka dorazit?

Z naší nabídky se jedná například o dokumentární stanici H2 z portfolia skupiny A+E Networks, za kterou pro Českou republiku a Slovensko distribuujeme kanály History a Crime+Investigation. Jeden z dalších klientů Axocomu plánuje na podzim spustit další kanál, ale zatím k tomu nemůžeme říct podrobnosti.
E15: Kolik činí investice do nové tematické televize v Česku? A může se vůbec uživit? Část malých stanic přece zkrachovala.

Mnoho tematických kanálů v Česku nejčastěji hospodaří s vyrovnaným nebo ziskovým rozpočtem. To je také jeden z důvodů, proč se jejich nabídka nadále rozšiřuje a velké společnosti investují do rozšíření svého portfolia. Investice do nového kanálu je v řádu desítek až stovek milionů korun v závislosti na tematice, typu práv a způsobu technického šíření signálu. Návratnost investice je pak ve střednědobém horizontu, tedy v průběhu několika let. Nicméně je pravda, že s postupnou saturací trhu se tato doba prodlužuje. Podmínkou úspěchu je kvalitní obsah. Ne v každém případě lze spoléhat na nákup obsahu ze zahraničí. Tato varianta funguje u Nickelodeonu, VH1, History a podobně. V mnoha případech je nutná lokální produkce. Díky tomu se dobře chytil již zmíněný Fishing and Hunting a lokální produkci chystá do budoucna i Joj Cinema.
E15: Z čeho je provoz úzce zaměřených stanic jako například právě Fishing and Hunting financován?

Fishing and Hunting je klasický placený televizní kanál. Vydělává v první řadě na poplatcích, ale i na případné reklamě, sponzoringu pořadů či product placementu. Nezapomeňte, že v ČR je přes tři sta tisíc registrovaných rybářů – a spousty neregistrovaných – a celá branže generuje obrat kolem miliardy korun ročně. To už je přitažlivé i pro inzerenty. Stanice ale fungují dle různých obchodních modelů. Například Nickelodeon začal vysílat v Česku teprve před pěti lety a za tu dobu se již etabloval mezi nejoblíbenější dětské kanály. Na jedné straně vydělává díky kvalitnímu obsahu a rostoucímu počtu předplatitelů. Paralelně s tím má úspěch zase jiná společnost licencující jednotlivé značky související s Nickelodeonem například v oblasti merchandisingu.

Petr Majerik: Do tří let bude v Česku sto malých televizí