Free: 20 eur za všechno

Francouzský mobilní operátor Free přišel se svou novou nabídkou - neomezené volání do všech francouzských mobilních i pevných sítí

Francouzský mobilní operátor Free přišel se svou novou nabídkou - neomezené volání do všech francouzských mobilních i pevných sítí

Když v polovině ledna spustil francouzský mobilní operátor Free svou novou nabídku, neomezené volání do všech francouzských mobilních i pevných sítí, neomezené esemesky a neomezený přenos dat (to vše za cenu 19,99 eur měsíčně), způsobil na francouzském telekomunikačním trhu poprask.

Během 10 dnů přešlo k novému operátorovi přes půl milionu zákazníků a další se na přestup chystají. Na evropském trhu jde o nabídku nevídanou, na francouzském trhu neexistuje konkurence a na českém trhu si mohou zákazníci o takové nabídce nechat jen zdát. Nabídka platí pro první tři miliony zákazníků a ředitel společnosti Xavier Niel se dušuje, že cenu přinejmenším pro první tři miliony zákazníků nezvýší. Jak uvedl server Mobilmania.cz, Niel chce nejdříve zjistit, zda se ve svých výpočtech nespletli. „Pokud jsme se spletli, zavazujeme se nezdražit ceny pro první tři miliony zákazníků. Pokud ovšem ceny snížíme, tak je snížíme pro všechny, včetně těch prvních tří milionů.“

A co na to u nás doma?

Čeští operátoři reagovali na vlnu zájmu, která se převalila přes sociální sítě, přesně tak, jak se od nich očekávalo: vytáčeli se, vymlouvali, případně se snažili zahrát celou záležitost do autu. Na facebookových stránkách operátorů se odehrávalo hotové virtuální peklo: příspěvky se objevovaly na zdi tak často, že je moderátoři nestíhali mazat.

Čtěte také: France Télécom k novému operátorovi: Cenová válka může zhoršit služby


Hany Farghali, mluvčí Telefóniky, to hned důrazně popřel – naopak, největší český operátor se údajně příspěvky zabývá! „Určitě nic nemažeme, naopak vracíme na zeď ty, které samotný Facebook vyhodnocuje jako spam a skrývá je.“ To je extrémně ušlechtilý přístup! Přinejmenším na první pohled. Zbývá už jen počkat si na to, jak Telefónica celou záležitost ohledně O2 vyhodnotí a jaké z toho vzejde poučení – ovšem s tím, že u nás za pětistovku neomezeně volat nebudeme, se už všichni tak nějak smířili. Ale nemusí pršet, hlavně když kape – žízniví čeští telefonisté by přijali cokoli, co by ulevilo jejich těžce zkoušeným peněženkám.

T-Mobile ústy své mluvčí vyjádřil pochybnosti, nabídka je prý „určitě krátkodobá a za rok nebude v platnosti“. Podle Martiny Kemrové je takový tarif při velkém množství zákazníků likvidační. Martinu Kemrovou sice chápeme, jako tisková mluvčí operátora z velké trojky a PR manažerka roku nemůže mluvit jinak. Ovšem argument „to bude jen dočasné“ je velmi často používaný – naposledy ho slyšel jeden můj známý, když se snažil odejít od Telefóniky k Vodafonu za jejich výhodnou vánoční nabídkou. Podobně jako francouzský Free mají „vše v jednom“, cena je ale poněkud jiná – český zákazník za neomezený tarif zaplatí eur více než 60, na české koruny celkem 1500 vočí.

Takže na zákaznické lince Telefóniky ho také přesvědčovali, že „to není možné, to musí Vodafone dotovat, za chvíli budete mít vše na stejné úrovni jako ostatní“. Miroslav Čepický z českého Vodafonu se komentáři vyhnul elegantně přímo na Free Mobile, a naprosto klasicky zdůrazňoval neustálé snižování cen v Česku, výhodné balíčky a také (právě v případě Vodafonu) nepřítomnost závazků – to je pravda, to samozřejmě český Vodafone ctí.

Pojďme si povídat

„Zvýšený zájem o toto téma pravděpodobně souvisí s chystanou aukcí na nové digitální frekvence, které mohou změnit podmínky na českém trhu,“ uvedl Miroslav Čepický pro Českou televizi v komentáři k tomuto tématu. To je možná pravda, pokud měl ale na mysli tarify Free Mobile, zvýšený zájem zcela určitě souvisí s trojnásobným rozdílem mezi cenou neomezeného tarifu u nás a ve Francii. Navážet se zde do Českého telekomunikačního úřadu nemá smysl – ten dlouhodobě působí spíš jako něco mezi výhercem o titul mlžiče roku a mluvčím všech tří operátorů dohoromady.

O poskytování frekvencí se hovoří už dlouho – zatím ovšem pouze hovoří. A tak si musí čeští uživatelé vystačit s tím, co je. Ale třeba to bude mít i výhody – třeba se naučíme více telefonovat přes internet nebo se začneme více bavit mezi sebou napřímo. Co se ovšem zlepšení podmínek v oblasti mobilního telefonování u nás týče, ještě jsme ani nevjeli do tunelu – natož abychom viděli světlo na jeho konci.