Kateřina Šamanová: Pomáhám lidem dívat se na sebe ze všech možných stran | E15.cz

Kateřina Šamanová: Pomáhám lidem dívat se na sebe ze všech možných stran

Kateřina Šamanová
Kateřina Šamanová
• 
ZDROJ: bmc

Petr Dašek

Vystudovala práva, ale většinu kariérního života strávila v oblasti HR. Po působení v mezinárodních konzultantských společnostech založila v roce 2005 poradenskou firmu, jejímž důležitým pilířem je kariérové poradenství.

„Při koučinku jsem zjistila, že nadpoloviční většina lidí má první otázku: nemohla byste mi poradit? Ale kouč neradí. Proto jsem přešla ke kariérovému poradenství,“ říká k významnému bodu ve vývoji své kariéry managing partner společnosti Bedfort Management Consultants Kateřina Šamanová.

* E15: Jde podle vás o přirozený vývoj, když člověk nejprve pracuje ve velké korporaci a pak se po určité době a získání zkušeností vrhne do vlastního byznysu?

Osobně jsem si nikdy nepředstavovala, že budu pracovat sama na sebe. Myslela jsem si, že jsem celoživotní zaměstnanec. Ale ono se to tak stalo. Stejně tak, že ač jsem vystudovaný právník, tak dělám prakticky celý život HR. Dostala jsem zkrátka příležitost. Vždy jsem k tomu dospěla. Stejně jako jsem dospěla od koučinku ke kariérovému poradenství, tedy přirozeným vývojem.

* E15: Přináší vám současná práce uspokojení? Přece jen nevytváříte hmatatelný produkt. Máte zpětnou vazbu od svých klientů?

Nemohla bych to asi dělat, kdybych to uspokojení necítila. Vidím, jak si lidé najdou práci, kterou chtěli, nebo si to v hlavě nějakým způsobem srovnávají. Zpětnou vazbu od lidí určitě potřebuji. A často na ni nemusím čekat dlouho. Poprvé se mi to stalo s jednou mladou dámou. Obyčejně s klientem sedíme zhruba dvě hodiny. Tenkrát jsme ale nebyly ani v polovině sezení a dotyčná začala nervózně šoupat nohama. Říkala jsem si, buď jsi ji nezaujala, nebo má něco důležitějšího na práci. Ale ona se začala omlouvat, že už musí jít, že má v hlavě tolik myšlenek a že by na tom potřebovala začít hned dělat. A to se stává u každého druhého člověka. Je to úžasné, vidět, jak lidem vyvstanou nápady a nové impulzy.

* E15: Mohla byste vysvětlit rozdíl mezi koučinkem a kariérovým poradenstvím?

Správný kouč klade otevřené otázky tak, aby si klient přišel na řešení sám. A nikdy neradí. Ale vzhledem k tomu, že spousta lidí, z devadesáti procent to jsou manažeři na vysokých pozicích, je v situaci, kdy se opravdu potřebují poradit a nemají s kým, tak je pro ně vhodnější kariérový poradce. Když si půjde popovídat s kolegou, tak vypadá, že je slabý, vedoucí mu asi moc neporadí, doma se leknou, že přijdou o peníze, není blázen, aby šel k psychologovi, a HR většinou také neporadí. Headhunter by možná poradil, ale jen v případě, že je potenciálním kandidátem na nějakou pozici. Já jako kariérový poradce přitom nemám žádný zájem na tom lidi někam prodat. Ale chci, aby si našli své nejlepší místo na trhu nebo ve své kariéře. Kombinuji přitom různé techniky jak ty koučovací, tak klasické poradenské.

* E15: A co s klienty nejčastěji řešíte?

S kolegou tomu říkáme, že je dotyčný na křižovatce. Někomu je čtyřicet a ocitne se na té první velké křižovatce. Někdo už má v té době za sebou třeba sedmou. Vždy je to situace, kdy se člověk zastaví a řekne si, mám jít tímto, tímto, nebo tímto směrem? Ale není v krizi. Uvedu příklad: přišel klient, který řekl, že nepotřebuje pracovat, že má vyděláno, ale přece jen si myslí, že by se mohl posunout dál a předat své zkušenosti. Věděl, co chce dělat. Byl už dvakrát ve finále výběrového řízení, ale vždy skončil druhý. A začal si tedy klást otázku, dělám něco špatně? Ve většině případů si totiž tito lidé nikdy nehledali práci. Protože jim ji buď někdo nabídl, nebo ji uviděli a šli za ní, ale nikdy ji nehledali. Zásadní problém je, že většina lidí se na sebe neumí správně podívat a říci si, co by vlastně mohli dělat. To je moje úloha, abych jim pomohla se na sebe podívat ze všech možných stran.

* E15: Nabízíte zkušební hodinu?

Ne. Zkušební hodina probíhá u koučinku. My nabízíme zdarma úvodní hodinu, při které si řekneme, co asi tak může klient od nás získat.

* E15: Kolik setkání s klientem zpravidla absolvujete?

Obyčejně je to tak, že klient přijde připraven – už o své kariéře přemýšlí, zkusil nějakou změnu a ono to nedopadlo, jak si myslel. V takovém případě stačí tři setkání, tedy jedna úvodní konzultace a dvě další sezení, uskutečněná zpravidla v rozmezí dvou měsíců.

* E15: Jak ovlivnila krize váš obor?

Vidím, že se lidé začali o svou kariéru více zajímat a přemýšlet o tom, kam jdou. A začali na sobě za své peníze hodně pracovat. Dříve to vnímali jako povinnost firmy.

Kateřina Šamanová

Po studiu na Právnické fakultě UK pracovala jako právník a poté na pozicích HR manager ve společnostech Ernst & Young a Andersen Consulting (dnes Accenture) a HR ředitel v ČS. Od roku 2001 pracovala jako konzultant se zaměřením na HR v oblasti procesního a strategického poradenství na projektech v ČR i v zahraničí. Od roku 2005 působí ve společnosti Bedfort Management Consultants. Poslední tři roky se zaměřuje na kariérové poradenství a koučink.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu

v kategorii zpravodajství.

Autor: Petr Dašek

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.