Konec putování za problematikou slovesných časů a závěrečná rekapitulace

Angličtina na rovinu

Angličtina na rovinu

Gratuluji! Právě jsme dokončili naše odbordelování slovesných časů! Jak jsem řekl na začátku, panuje v tomto ohledu u vás velký zmatek. Část z něj pramení ze špatné výuky, ale většinu z toho způsobila nahodilost, kterou jste při výuce zažili: jeden „čas“ tady, jiný támhle – a žádná jednotící koncepce, která by ukázala, že celý ten systém je opravdu systematický.

Pokusil jsem se tedy ustoupit o krok zpět a ukázat vám, že tu ve skutečnosti existuje systém a že funguje: dva časy a modální budoucnost, tři (no dobře, čtyři) vidy, vše navzájem kombinovatelné v souladu s pravidly – a celkově tvořící systém. Teď je na čase udělat takové malé ohlédnutí, abyste si mohli urovnat myšlenky.

Tady je ukázka toho, jak pracujeme v mých hodinách. Všechna témata, o kterých jsme se bavili, můžeme shrnout do třinácti otázek a odpovědí. Měli byste si je zapamatovat. Tady jsou: 1. Kolik slovesných časů je v angličtině? Dva. – 2. Které to jsou? Přítomný a minulý. – 3. A co budoucnost? Ta je modální. – 4. Co je to modální? Názor na sloveso (I should/must/will/ might go). – 5. Co je to vid? Způsob nahlížení na sloveso. Čeština má, krom jiných, dokonavý a nedokonavý. – 6. Má angličtina dokonavý a nedokonavý? Ne. – 7. Kolik základních vidů má angličtina? Tři. – 8. Které to jsou? Průběhový, prostý a perfektum. – 9. Co je prostý? Neměnný fakt. – 10. Co je průběhový? Probíhající proces. – 11. Co je perfektum? Most mezi časy. – 12. Proč potřebujeme most mezi časy? Časový apartheid. – 13. A který je ten další vid? „Used to.“

Tohle je vážně skoro celý anglický systém slovesných časů!Odpovědi jsou samozřejmě tak trochu těsnopisné, ale to je proto, aby se daly snáze zapamatovat. Pokud to takto ve zkratce není jasné, projděte si znovu naše články na e15.cz. Všechno ostatní je už aplikování sytému na skutečnost – ve formě cvičení, konverzace, četby a všech dalších možných kontaktů s angličtinou. Smyslem je začít myslet systematicky. Tohle potřebuje čas, protože většina studentů si vytvořila špatné návyky, a ty je třeba se odnaučit.

Největší ze špatných návyků jsou: 1. Představa, že průběhový znamená nedokončený a prostý znamená dokončený. Znovu: prostý je fakt jako celek a průběhový je proces odehrávající se v čase. 2. Představa, že průběhový trvá déle. Není to tak. 3. Setrvávání v mýtu o „bližší budoucnosti“ a představa, že budoucí je slovesný čas, a ne že se jedná o soubor dojmů o budoucnosti. 4. Určitá slepota k časovým mostům. Protože čeština nemá perfekt, je těžké tyto mosty vidět. Největší potíže pak činí mosty, které je v češtině možné vyjádřit přítomným časem – „To slyším poprvé.“: „I’ve never heard that before / That’s the first time I’ve heard it.“

Nejdůležitější věc, kterou byste si měli uvědomit, když se snažíte aplikovat tento materiál, je to, že učit se angličtinu je hodně podobné jako trénovat v nějakém sportu – chce to hodně cviku a trpělivosti. Přeju vám hodně štěstí.

Názory a připomínky pište na angličtina@e15.cz