Luděk Šafář z EMC: Je důležité vědět, co máte v rukou

Luděk Šafář, senior systems engineer manager české pobočky společnosti EMC

Luděk Šafář, senior systems engineer manager české pobočky společnosti EMC Zdroj: Repro Strategie

V Česku nechybějí v IT peníze, ale schopnost podnikatelsky myslet, říká Luděk Šafář, senior systems engineer manager české pobočky společnosti EMC.

Pokud se zajímám o nové technologie, o práci s daty či novinky ze světa aplikací, přijdu na vaši společnost automaticky? Nebo jste to spíše vy, od koho se dá čekat, že osloví mě?

Orientujeme se především na korporátní klientelu, takže se snažíme zákazníky přímo oslovovat a být s nimi v kontaktu. A to s těmi, o nichž si myslíme, že by z těch myšlenek mohli mít prospěch, což není každý. Doufáme, že udržujeme tyto kontakty dostatečně, ale zjišťujeme, že potřebujeme najít také další partnery do diskuse. Jinak se o nás lidé dozvědí z referencí, kongresu EMC World, z našich fór či z lokálních akcí.

Jaké partnery do debaty máte na mysli?

Sekáváme se hodně s tím, že naši zákazníci jsou strukturovaní, že různě chápou IT a jejich roli, a to i v rámci jedné organizace. Potřebujeme se bavit o tom, co by mělo IT dělat a jak tyto rozdíly překlenout.

Nakolik je pro vás v souvislosti s přechodem na digitální formu komunikace zajímavá státní správa?

V Česku je od 90. let snaha centralizovat kroky v IT a e-Governmentu, takže se snažíme být u toho, když se ty věci formují. Mechanismus je jednoduchý: subjekty státní správy vypisují veřejné soutěže a my si je hlídáme. Jiný způsob interakce není. V porovnání s jinými státy, třeba s Estonskem, máme příliš velký IT aparát v jednotlivých resortech, třebaže mnohem větší prostor byl pro sdílení služeb a společných věcí. Souvisí to se způsobem rozpočtování.

Je tuzemský spotřebitel méně obeznámený s IT problematikou než jeho kolegové na Západě?

Vždycky jsem si myslel, že když se mluví o vyspělých a méně vyspělých trzích v této branži, závisí to na množství peněz, které jsou k dispozici. Jenže dostali jsme se do situace, že o peníze tu až tolik nejde. I u nás jsou bohaté firmy se srovnatelnými rozpočty. Chybí nám byznysový pohled na to, co IT vlastně dělá.

Ptáme se firem a jejich zaměstnanců, co je pro ně klíčové pro příští roky, a většina z nich to nejenže neví, ale má tendenci si myslet, že by je to ani nemělo zajímat. To je proti Západu významný rozdíl, tam jsou v tomto směru daleko více trénovaní. Vědí, že je hlavně v jejich zájmu, aby jejich zaměstnavatel uspěl.

Jak důležité jsou pro vás tak často skloňované aplikace?

Jsou vůbec nejdůležitější, protože nesou největší množství byznys logiky. Aplikace je ta část IT, která firmě přímo umožňuje dělat její klíčový byznys, může celé podnikání někam posunout. Vyvíjíme infrastrukturu jak na úrovni hardwaru, tak softwaru. Místo koupě úložiště, což je hromada harddisků, si koupíte jen software, který si pustíte na příslušném hardwaru. Za aplikace se dá považovat vnitřní logika těchto našich infrastruktur.

Máte vlastní vývojáře?

Nemáme, jsme jen obchodní zastoupení, nejbližší vývojové centrum je v Německu a Velké Británii.

Jak vlastně probíhá výběr příspěvků na konferenci EMC World v Las Vegas?

V raných fázích přípravy kongresu sbíráme vstupy, které by tam mohly zaznít. Nejpřínosnější je pro naše zákazníky reference od jiného zákazníka, když jim řekne, co mu dané řešení přineslo.

S čím se chcete přednostně poprat doma?

Pořád narážíme na to, že firmy nepřemýšlejí, jaká data mají a jak je využít. Přemýšlejí primárně o datech, která souvisejí se zákazníky a smlouvami, ovšem málokdy si uvědomují, že mají spoustu interních údajů, které sice nejsou navázané na zákazníka, ale pocházejí z výroby, což z nich dělá poněkud opomíjenou záležitost. Jsou přitom stejně cenné jako data o klientech a mělo by se tak s nimi i zacházet. Jde o psychologii: je důležité vědět, jaká data máte a jaká je jejich hodnota. Další postupy z této úvahy vyplynou.