Reklamní agentury s nižším obratem jsou od platby osvobozeny. „Toto nastavení může zlikvidovat menší firmy, respektive zvýšit ceny reklam a tím i zboží a služeb. Nadnárodní společnosti se sídlem v zahraničí přitom daň platit nemusí,“ říká předseda svazu Zsolt Urbán. Podle něj hrozí zánik 200 firem.
Urbán odkazuje na Rakousko, kde po zavedení podobné daně zkrachovalo 17,5 procenta reklamních firem. Na modelovém příkladu svaz varuje, že firma s tržbami 800 milionů forintů ročně dosud platila daň tři miliony, ale po zavedení nové sazby odvede 37,1 milionu.
Daň z reklamy zavedená v loňském červnu byla progresivní, a tak nejvíc platil dominantní hráč na reklamním trhu, nejsledovanější komerční stanice RTL-Klub. Měsíčně odvedla kolem miliardy forintů, asi dvě třetiny veškerého inkasa státem. Není divu, že se mocná mateřská skupina obrátila na Evropskou komisi, která od ledna výběr daně zakázala. Především kvůli progresivnosti daně.
Šéf Maďarského svazu obchodu György Vámos konstatuje, že většina drobných a středních firem spadá svým obratem do pásma 100–500 milionů forintů, proto žádá zvýšení limitu pro osvobození od daně právě na 500 milionů.
Za pravdu mu dává i již citovaný Urbán: „Očekávaný zisk pro státní kasu z této daně ve výši sedm až devět miliard forintů není zas až tak závratná suma, aby kvůli ní vláda riskovala, že znemožní činnost stovkám drobných podnikatelů.“
Lákání na slevy povede ke zdražení |
---|
Na obchodní řetězce čekají další výdaje: daň z reklamy se bude týkat i reklamních novin, brožur či letáků, kterých vychází miliony kusů. I v Maďarsku se staly nezastupitelnou součástí maloobchodního marketingu. Experti již spočítali, že každý exemplář vygeneruje dva forinty na daň z reklamy. Tyto náklady se pak odrazí v cenách zboží. |