Markové se nadechli a jedou dál
Ještě před několika málo lety by se mohlo zdát, že značka Mark/BBDO zmizí z trhu, jak někteří předvídali. Agentura bojovala o přežití, přesto si udržela část klientského portfolia a další zakázky v poslední době postupně přibývají. Přicházejí proto také noví lidé, kteří předtím prošli agenturami Young & Rubicam, Publicis, Fallon a jinými respektovanými uskupeními.
„Je to možná klišé, ale my neděláme umění, neděláme scamy, neděláme reklamu pro reklamu,“ vysvětluje Pavel Matějíček, současný výkonný ředitel Mark/BBDO, jenž předtím 13 let působil v Ogilvy. Digitál, na který se v posledních letech upírá velká pozornost marketérů, má pak v agentuře od letošního jara na starost Jan Pokorný, který rovněž prošel Ogilvy a zkušenosti nabral i v práci pro Legas Delaney. Kromě něho posílil agenturní řady senior copywriter Martin Šmíd a na pozicích accountů Nicola Tošnarová a Štěpánka Vomočilová.
Mezi klienty, pro něž Markové aktuálně pracují, patří například Mercedes-Benz, Pepsi, značky Claritine a Iberogast z koncernu Bayer, Bageterie Boulevard, Adastra či Austrian Airlines.
Klienti se k Markům pomalu, ale jistě vracejí. |
Do Karlína
Mark/BBDO měli nejvíce namále na konci roku 2012, když se rozhodl odejít Petr Topinka, s jehož jménem byla spousta záležitostí sítě BBDO u nás úzce provázána a který agenturu 11 let řídil. Dopředu bylo proto také dohodnuto, že českou pobočku bude řídit stávající kreativec Andrej Štuk. Již zhruba po roce se však role ředitelky ujala bývalá manažerka DDB, Ogilvy & Mather a Kitchen Milena Mešanović s argumentem, že Štuk se chce více věnovat spolu se svou ženou Jarmilou sociálně-dokumentárnímu projektu One Blood. Kdekoho z branže pak šokovalo, jak a kam se to agentura řítí.
Následovalo stěhování ze „slavných“ prostor pražského Vyšehradu, které bylo završeno vítězoslavným ohlášením strategické aliance s Proximity, s nímž nově sídlila na stejné karlínské adrese. Nutno dodat, že k podobnému propojení členských agentur BBDO došlo také jinde – v Německu, Maďarsku, Švédsku, Španělsku a v Portugalsku. Celá síť v důsledku obecného poklesu zájmu o reklamní služby snižovala náklady a čím dál více propojovala ATL s BTL aktivitami. Mark/BBDO nepomohlo ani to, že během velice krátkého času museli převést práce pro významné síťové klienty do Paříže a Londýna.
Navzdory tomu zůstalo členství ve skupině BBDO pro agenturu výhodné, protože jí stále poskytovalo možnost pracovat pro některé globální firmy a současně i vytvářelo prostor pro sdílení informací mezi pobočkami z celého světa včetně know-how a zajímavých case studies či různých typů tréninků.
Oživení
Zásadnější změna v životě Marků nastala loni, kdy kromě Matějíčka přišel kreativní ředitel Publicisu Jakub Hanzlíček. Ten nahradil Štuka, jenž přešel spolu s designérem a art directorem sesterské Proximity Michaelem Krusberským do agentury Outbreak. Dalším, kdo zamířil jinam, byl bývalý zkušený brand director agentury Martin Kula, který přešel do Face Up, aby zde více rozhýbal digitál, on-line a content marketing. Po personálních obměnách tak došlo v Mark/BBDO k propojení některých stávajících členů týmu, které reprezentuje třeba kreativní a strategický ředitel Leon Sverdlin, s novými tvářemi a atmosféra v agentuře se celkově pročistila.
Oživení trhu i noví manažeři přinesli další zájem o činnost agentury, která je více než dříve zvána do různých projektů a tendrů. Výkonný ředitel Mark/BBDO ale zároveň upozorňuje, že stále přetrvává nedostatek kvalitních lidí, s nimiž by mohli Markové spolupracovat. „Snažíme se být otevřenou agenturou a nabídnout práci všem šikovným lidem. Nenutíme zároveň nikoho sedět osm hodin v kanceláři. Pro nás je důležitý výsledek a nezajímá nás, zda sedíte v kanceláři, kavárně nebo na pláži,“ poodhaluje zákonitosti současné firemní politiky.
V současnosti se firma zaměřuje na středoevropský trh, kde své služby zajišťuje pro lokální i mezinárodní zadavatele. Trh se však neustále vyvíjí. Vznikají agentury nové, jež se primárně věnují digitálu a sociálním médiím, a konkurencí jsou samozřejmě další reklamky. „Problém byl, je a bude v momentě, kdy agentura – bez ohledu na majitele, původ či vlastnictví – nehraje fér. Příkladem je oblast tendrů, cenotvorby, což se bohužel občas stále děje,“ naráží Matějíček na jeden z nešvarů současného komunikačního průmyslu.
Síla asociace
Posílit postavení a zlepšit vlastní image, která po odchodu Petra Topinky doznala šrámů, chce agentura také prostřednictvím svého členství v Asociaci komunikačních agentur. „AKA za poslední rok prošla velkými změnami nejen ve svém fungování, ale hlavně v oblasti toho, co vše může reálně nabídnout svým členům. Primárně díky sekci Digitálních agentur vznikl skvělý projekt ,Férový tendr‘ či projekt DigiAka.
Další zajímavý, a hlavně potřebný projekt je Metodika ZVZ, tedy průvodce veřejnou zakázkou na služby v oblasti komunikace. Díky pracovním skupinám, které v AKA začaly loni fungovat, je nyní rozpracovávána řada zajímavých projektů z oblasti vzdělávání, image oboru či soutěží,“ dodává Matějíček.
Mark/BBDO, která ještě před několika lety vévodila soutěžím jako Agentura roku, si bude muset sice na návrat mezi Top 5 nejlepších ještě chvíli počkat, nejhorší chvíle své více než 20leté existence, kdy procházela téměř klinickou smrtí, má však za sebou.