Mediokracie: Peníze si nechte, vystačíme s almužnou

Stránky projektu Hlídacípes.org

Stránky projektu Hlídacípes.org Zdroj: Repro Strategie

Do Česka dorazil trend neziskové žurnalistiky. Dokáže překreslit mediální mapu země?

Žijeme v době mnoha paradoxů. Jen těžko si lze vysvětlit skutečnost, že mediální trh se potýká s největší krizí ve svých dějinách, ale zároveň se nacházíme v situaci, kdy je pro novináře velmi snadné získat peníze na vlastní projekt. Nástup oligarchů do významných mediálních domů možná u mnohých vyvolal obavy, současně však vedl ke vzniku značného množství mediálních startupů, za nimiž stojí investoři, kteří mají k oligarchům hodně daleko a naopak se snaží jejich vliv vyvažovat.

Česko tak prožívá na mediálním trhu překotný rozvoj a v podstatě zrychleně prochází vším, co už absolvovala média na západ od našich hranic. Těm to ovšem trvalo několik let. Bylo mimochodem jen otázkou času, kdy do země dorazí fenomén takzvané neziskové žurnalistiky či médií, která stavějí na modelu komunitního financování, takzvaném crowdfundingu. Ne že bychom se v minulosti s podobnými projekty nesetkali. Weby jako Britské listy či Proti šedi nejsou v podstatě ničím jiným, nyní se však dá čekat, že cestou, na jejímž konci rozhodně žádné zbohatnutí nebude, se bude vydávat čím dál více českých novinářů.

Hlídací psi

To je i případ bývalého šéfredaktora Ekonomu Ondřeje Neumanna a komentátora stejného týdeníku Roberta Břešťana. Neumann před pár dny spustil projekt HlídacíPes.org, přičemž Břešťan by jej měl posílit začátkem nového roku, kdy opustí vydavatelství Economia. Je to projekt čistě neziskový, inzerci si tam tedy nekoupíte a peníze oběma můžete jen darovat. Učinil tak i Nadační fond českých průmyslníků, tedy přesně ten typ instituce, který chce sloužit jako vyvážení vlivu oligarchů. Neumann i Břešťan hodlají své texty nabízet ostatním médiím. Další personální posily neplánují, ale na provozu webu se má podílet i několik externistů.

Každý si může najít médium,
které odpovídá jeho „světonázoru“.Každý si může najít médium, které odpovídá jeho „světonázoru“. | Repro Strategie (Martin Pinkas)

Inspirací je jim americký projekt Propublica, tedy neziskový web, který se věnuje téměř výhradně investigativní žurnalistice a jehož články tisknou i velká americká média. Ani ten se ovšem neobešel bez finanční injekce. Získal ji od podnikatelů ve finančním sektoru a činila celkem deset milionů dolarů. V případě Hlídacího psa jsou to podle informací autora Mediokracie jen nižší jednotky milionů korun, ale princip je stejný.

Dřívější kolegové z Ekonomu však nejsou jedinými, kteří se nechali zlákat vizí neziskové žurnalistiky. Patří mezi ně i bývalý šéfredaktor deníku Dnes, Blesku a naposledy Reflexu Pavel Šafr. Ten založil spolek Free Czech Media, který by měl mít vlastní webové stránky. Figurují v něm mimo jiné Jan Jandourek, Jefim Fištejn či Barbora Tachecí, kteří si kladou za cíl sledovat případy „mocenské manipulace, skryté cenzury a autocenzury“.

Oligarchové v koutě

Investigativní web podle některých „drbů“ chystá rovněž bývalá šéfredaktorka deníku Dnes Sabina Slonková, která odešla z vydavatelství Mafra kvůli rozporům s vedením. Slonková se údajně pokoušela získat peníze na rozjezd nového projektu u jednoho ze zavedených vydavatelství, ale námluvy skončily neúspěchem. V jaké fázi je projekt teď, lze jen těžko odhadnout, ale můžeme si být jisti, že tak výrazná osobnost české mediální scény se určitě někde brzy objeví.

Obavy, že česká média si mezi sebe rozdělí úzká skupina lidí, se každopádně ukázala lichou. Nikdy v historii samostatného Česka neexistovala tak velká nabídka titulů. Každý si může najít médium, které odpovídá jeho „světonázoru“, a stížnosti o rostoucím vlivu oligarchů nejsou namístě. To oni by naopak měli být nervózní. S přibývajícími mediálními startupy hrozí, že jejich tituly se stanou irelevantními.

Michal PůrMichal Půr | E15Michal Půr