Mediokracie: Uprchlický Eintopf

Ačkoli jsem vyčistil svůj Facebook od lidí s xenofobními názory, někdy mě překvapí, že tolik žurnalistů poměrně snadno a ochotně naskočí na vlnu populismu. Nedávno jsem dostal podivuhodný e-mail z nejmenované soukromé televize (TV Nova to nebyla), kde si jeden z redaktorů stěžoval, že celá redakce dostala od vedení zákaz vysílat během zpravodajství o uprchlících záběry matek s dětmi a hluboké lidské příběhy. „Divák smí vidět jen mladé muže, nejlépe jak házejí kameny na policisty,“ uvádí odesílatel.
Speciály TV Nova k uprchlické krizi tak působí v emočně napjaté době jako malý zázrak, dá-li se to tak vůbec brát. Objektivní přístup v reportážích či diskuse v reprezentativním panelu pořadu Střepiny zaslouží do jisté míry pochvalu. Na první pohled se to může zdát jako malichernost, ale ve skutečnosti jde o věc, která může rozhodnout příští parlamentní volby.
Toho si je dobře vědom i ministr financí Andrej Babiš. Ten v uplynulých týdnech pověřil několik podřízených, aby nad rámec svých povinností uprchlickou krizi sledovali. Důvod je jediný. Je to téma, které mu může přihrát premiérské křeslo. A pokud si velká část českých médií zachová současný přístup, nelze čekat, že by se stalo něco jiného. Obzvlášť v situaci, kdy jsou veřejnoprávní média v této otázce hyperkorektní.
Stačí připomenout v dětském vysílání na stanici Déčko, že je dobré se na problémy uprchlíků dívat s určitou empatií, a Rada České televize nestačí přijímat stížnosti. A to i od politiků zavedených politických stran. Tlak, jemuž jsou veřejnoprávní média vystavena, dobře ilustruje i rozhovor s nyní již bývalým šéfem Českého rozhlasu Peterem Duhanem na straně 14.
„Budeme-li se bavit o migrantech, požaduji po moderátorech znalost ženevské konvence a příslušných dokumentů OSN,“ říká Duhan. Něco takového může vypustit z úst jen člověk, který je zcela odtržen od reality nebo čelí silnému nátlaku ze strany rozhlasové rady. Což je pozoruhodné zejména v zemi, kde žádný uprchlický problém neexistuje.
Čtěte v nové Strategii |
---|
Článek vychází v říjnovém čísle měsíčníku Strategie, kde si dále můžete přečíst poslední rozhovor s nyní již bývalým generálním ředitelem Českého rozhlasu Peterem Duhanem, dále si přečtete o datové revoluci v telekomunikacích, o podivné hře kolem Agentury roku, souboji svatomartinského vína s beaujolais či prvoligové kontroverzi značky Benetton. A Robert Haas Strategii prozrazuje, že do své agentury Symbio hledá jen hvězdy. |
Strategie vychází 23. 10. 2015. |