Mediokracie: Zasedací pořádek podle Mainusche

Židle Thonet

Židle Thonet Zdroj: CC BY-SA 3.0:Yelkrokoyade

Podle průzkumů vedou většinu firem psychopaté či sociopaté. Něco na tom bude, jak ukazuje Christoph Mainusch v čele nejsledovanější televize v Česku i počet bývalých šéfredaktorů, kteří se vrhli na upadající mediální trh s novými projekty.

Každý nepochybně slyšel, že Němci jsou při řízení firem nesnesitelní „puntičkáři“. Jak takový přístup vypadá, v současnosti předvádí šéf TV Nova Christoph Mainusch. S rostoucím počtem lidí, kteří televizi opustili, přibývá i historek o jeho posedlosti vlastním luxusem a těžko uvěřitelné míře lpění na detailech. Když poměrně nedávno pozval do jedné z nejlepších pražských restaurací několik významných hostů, trval na tom, že musejí sedět u kulatých stolů. Restaurace takové neměla, a tak je televize musela zapůjčit a odvézt na místo sama.

Mainusch si vzal na starost organizaci zasedacího pořádku, který ovšem začal po úvodním přípitku měnit. Někteří z pozvaných hostů dodnes s úsměvem vzpomínají na situaci, kdy šéf nejsledovanější televize v Česku začal během večera přemísťovat cedulky se jmény. O rozmístění rozhodovaly jen sympatie projevené během prvního drinku.

Stejně u vytržení musí být i programové oddělení TV Nova. Mainusch miluje krimisérii CSI a podle něj stačí její nekonečné reprízovaní k udržení velmi slušných čísel sledovanosti. Od muže, který si několikrát zahrál v legendární německé kriminálce Derrick, lze ale jen těžko čekat něco jiného.

Reklama na smrt

Jako Waterloo bulvárních médií se dá označit dobrovolný odchod Ivety Bartošové z tohoto světa. Zpravodajské weby (bulvární i nebulvární) si ve velkém pořizovaly reklamu v internetovém vyhledávání na kombinaci slov Bartošová a smrt, ale nezdá se, že by se jim to příliš vyplatilo. Nejvíce se návštěvnost paradoxně zvedla nebulvárnímu Aktuálně.cz, které si ovšem reklamu na smrt také pořídilo. Naopak nejčtenější bulvární web Super.cz v den sebevraždy „vyskočil“ o pouhých 300 tisíc návštěvníků na 1,3 milionu. To není špatné, ale další dny se návštěvnost vrátila k normálu.

Lépe na tom nejsou ani televize. Kdo čekal, že na vlně zájmu o Bartošovou se poveze především TV Nova, mýlil by se. V tragický den věnovala Prima v hlavní zpravodajské relaci zesnulé zpěvačce zhruba 35 minut, Nova pouhých 15 minut. Ta v inkriminovaný den dosáhla na sledovanosti lehce přesahující dva miliony, ale po pár dnech se vše opět vrátilo k normálu. Výdaje na zpravodajství přitom nebyly zanedbatelné. Jen na pohřbu Ivety Bartošové, kam přišli prakticky pouze novináři, měla Prima osm kamer a vrtulník, Nova šest kamer a kvadroptéru, Novinky a iDnes po třech kamerách.

Pokryto: Na pohřbu Ivety Bartošové hrála prim hlavně médiaPokryto: Na pohřbu Ivety Bartošové hrála prim hlavně média | Repro Strategie

Odvaha, nebo šílenství?

Na trh vstupuje nový zpravodajský měsíčník bývalého šéfredaktora deníku Dnes Roberta Čásenského. Mnoho o něm zatím nevíme, ale podle postav, které se kolem něj pohybují, to nejspíš nebude úplně nízkorozpočtový projekt. Z deníku Dnes dokonce odešli dva zaměstnanci grafického oddělení, kteří se vydali právě k Čásenskému. Je to poněkud překvapivé, protože pokud chce jakýkoli nový mediální projekt držet náklady skutečně nízko, tak grafiku a další podobné činnosti outsourcuje.

Trh už delší dobu spekuluje, kdo vznik nového měsíčníku zaplatí. Původně se zdálo, že stopy vedou ke společnosti RSJ, jejímž hlavním akcionářem je samozvaný bojovník s korupcí Karel Janeček. Tato jednání prý nedopadla úspěšně a Čásenský tvrdí, že projekt platí z vlastních peněz a z půjček od svých přátel. Pokud by to tak skutečně bylo, je to až strašidelná odvaha.

Michal Půr, šéfredaktor týdeníku EuroMichal Půr, šéfredaktor týdeníku Euro | Repro StrategieMichal Půr, šéfredaktor týdeníku Euro