Mrkni a zaplať!

Příprava k platbě mrknutím oka

Příprava k platbě mrknutím oka Zdroj: Repro Strategie

Zní to jako vtip. Ale je to pravda. Heslům či „pinům“ možná zvoní hrana. Tedy prozatím jen při internetových platbách. Karetní společnost MasterCard zkouší novou technologii, kde už žádné heslo není třeba. Místo něj potvrdí kupující transakci v e-shopu mrknutím do mobilního telefonu. Jinými slovy pošlete selfie a máte zaplaceno.

V době, kdy selfie světu vládne, je to docela tah na branku. Zejména mladší generace, která už bez chytrého telefonu či tabletu neudělá ani krok, jistě nový způsob platby přivítá. Bude to prostě cool a trendy. Tedy pokud to všechno vyjde a testy probíhající od října v USA a Nizozemsku dopadnou na výbornou.

MasterCard slibuje, že tato nová experimentální funkce, která je vlastně jednou z možností využití biometrických dat, je maximálně bezpečná, navíc výrazně zrychlí a zjednoduší platby na internetu. Identita uživatele se ověří právě rozpoznáním obličeje. Před odesláním platby uživatel vybere ze seznamu nabízených možností ověření pomocí selfie. Následně pomocí smartphonu či tabletu pořídí fotografii, ze které systém vytvoří digitalizovanou mapu obličeje a porovná se vzorkem uloženým na serveru MasterCard.

Aby se zabránilo zneužití, bude aplikace při ověření vyžadovat mrknutí. Tedy známku toho, že na druhé straně je skutečná živá osoba, a ne jen nějaká stažená fotka z internetu. K celé této legraci postačí jen mobilní aplikace od MasterCard. Ta už uzavřela i partnerství s největšími hráči v mobilním světě, jakými jsou Google, Apple, Microsoft nebo Samsung.

Ačkoli to někomu možná může připadat jako scéna ze sci-fi, nejedná se zase až tak o absolutní novinku. Vždyť Google už před lety nabídl možnost používat rozpoznání obličeje k odemknutí smartphonu s Androidem. Konkurenční Apple navíc nabízí systém placení pomocí otisků prstů.

Komu se líbí zvuk peněz, to šustění bankovek v ruce, ten asi brzy uroní slzu. Je na čase se s papírem pomalu loučit. Experti mají jasno: placení pomocí biometrických údajů, jako je například i snímek oční duhovky nebo unikátní rytmus tepu uživatele, jsou hudbou budoucnosti. Ať tak či tak, budeme jen mrkat.