Paragrafy v praxi: Losování se vrací

V marketingových soutežích už zase postačí určit vítěze prostým losováním.

V marketingových soutežích už zase postačí určit vítěze prostým losováním. Zdroj: Repro Strategie

Když byla v roce 2000 přijata velmi nepovedená regulace reklamních soutěží, domnívali se všichni, že jde o omyl, který nebude mít dlouhé trvání. Nakonec se s ní musela reklamní praxe potýkat po celých šestnáct roků.

Paragrafy dosavadní regulace reklamních soutěží neměly ani logiku, ani srozumitelné požadavky a ani funkční dozor, který by dokázal dát zákonu rozumným přístupem alespoň nějaký smysl. Naštěstí byla konečně zrušena. Od roku 2017 už tedy žádné tipování, žádné šťastné chvilky či poroty hodnotící příspěvky, žádné sbírání zátek a kódů – opět bude možné pořádat obyčejné reklamní akce, ve kterých prostě výherce bez dalších formalit vylosujete. A praxe jistě nebude na začátek roku 2017 trpně čekat.

Právní podmínky spotřebitelských loterií stanovil dosud tzv. loterijní zákon, jehož četné novelizace byly od té doby ohlašovány, slibovány, projednávány, veřejně konzultovány – leč z pohledu reklamních akcí bez jakéhokoli výsledku. Evropský soudní dvůr v Lucemburku přitom již před roky v několika konkrétních případech rozhodl, že členské země nesmějí omezovat a regulovat akce na podporu prodeje ve větší míře, než jak jsou regulovány směrnicí o nekalých obchodních praktikách – jinými slovy, že nesmějí soutěže omezovat žádnými vlastními pravidly.

Auto za sirky

Po šesti letech dospělo toto soudní rozhodnutí i do české legislativy, a to v rámci nového zákona o hazardních hrách, který soudní rozhodnutí akceptuje a úplně ruší regulaci spotřebitelských loterií.

Sama důvodová zpráva k návrhu uvádí, že „z ohlašovacího režimu jsou nově vyjmuty hazardní hry ve formě spotřebitelských soutěží, anket a jiných akcí o ceny, jejichž současná úprava jeví z pohledu evropské judikatury značné známky nekompatibility s evropským právem“, dále že „není pochyb o tom, že spotřebitelská soutěž je obchodní praktikou vůči spotřebiteli dle zmiňované směrnice“ a „s ohledem na skutečnost, že se jedná o plně harmonizovanou oblast, kterou není možné nad rámec evropské úpravy dále rozšiřovat, jediným východiskem je proto tuto část z návrhu nového zákona vypustit, a tím umožnit posuzování spotřebitelské soutěže jako obchodní praktiky obecně“.

Jediným právním omezením reklamních soutěží všeho druhu zůstává již existující požadavek, aby akce nebyla nekalou obchodní praktikou, tedy zejména aby motivace výhrou neovlivnila nákupní rozhodnutí zákazníka tak, že by kvůli výhře zakoupil produkt, který by jinak ani nechtěl. Příklad? „Kupte si sirky a vyhrajte auto!“

Podmínkou účasti také nesmí být žádný vklad, za který zákon považuje nejen přímou platbu, ale každé nevratné plnění, včetně účelově zvýšené ceny zboží anebo dražší než běžné ceny SMS, MMS či volání. Tyto podmínky jsou dle mého názoru logické, náročnější na férovou úvahu, ale slušným zadavatelům nikdy nečinily problém.

Filip WinterFilip Winter | Repro Strategie (Martin Pinkas)Filip Winter, advokát se specializací na marketingovou komunikaci